Риалити програмите са минало, но още не го знаят | webcafe.bg
Webcafe

Риалити програмите са минало, но още не го знаят

Големият Лебовски
07.08.2014, 00:55 (обновена 12.08.2014, 08:34)

1 от 5 снимки Назад Напред

Риалити шоу

Семейство Кардашян се превърна в символ на всичко пошло, което ни залива с риалити шоутата

"В Калифорния не изхвърлят боклука си, а правят от него тв програми"

Уди Алън

Когато старият майстор Уди Алън прави това комичнo определение за индустрията, в която е пребивавал като по-млад и с която се шегува периодично във филмите си, все още не е настъпила така наречената "риалити революция". През 90-те жанрът е малка ниша за хумористични серии със скрити камери и шоуто на MTV - The Real World.

В края на десетилетието на хоризонта изплуват риалити мастодонтите "Биг Брадър" и "Сървайвър", а скоро към тях се присъединяват музикалните състезания от типа на "Американски идол", X Factor и "Еди-коя-си-страна търси талант". Всички тези жадни за рейтинг програми разчитат на концепцията за конкуренция между непознати на публиката хора, които излагат на показ целия си битов и емоционален колорит, независимо от характера на състезанието.

На аудиторията е продадена идеята за запечатан истински живот, за ексклузивни късчета необработена действителност, огледало за всички обикновени люде, застанали пред все по-широките и все по-плоски телевизионни екрани.

В началото на XXI век воайорският формат се превърна в нещо като ефирна епидемия и оттогава не само Калифорния, а почти целият свят започна да преработва своите отпадъци в риалити програми. Наскоро холандският франчайз "Биг Брадър" дебютира даже в Ангола.

Всеки продуцент под слънцето искаше да експлоатира новата глобална обсесия. Мейнстийм фиксацията по "брадъри", "айдъли", "сървайвъри" и какви ли още не измени драматично телевизионния пейзаж. Хегемонията на горещия формат деформира представите за качествена тв продукция и доведе до осезаем регрес в класата на ефирните продукти.

Сезон "Нула"

По дефиниция и по призвание воайорските програми представляват естетическа и драматургична антитеза на добре направената телевизия. Чарът на риалити шоутата извира именно от тяхната натуралност, ръбатост и грубовата тъкан. Разчита се на непосредственост и автентичност или поне на такова внушение. Изпълнителите няма нужда да помнят сложни, написани от професионални сценаристи диалози, художественото осветление е излишно, красивата картинка не е приоритет.

В най-базовия си вид риалити предаването може да се състои само от една-две камери нисък клас пласирани в дома на някакви гладни за 15 минути (или поне един сезон) слава хорица, които най-често развличат масите с някакви свои си ексцентричности и примитивни конфликти.

В един момент жанрът се превърна в  евтин спектакъл на човешкото унижение. Мнозина гледаха тези предавания, както гледат през прозореца на колата си, когато минават покрай сцена на тежка катастрофа - просто не могат да извърнат очи.

Цяло поколение израсна в замърсена телевизионна среда, в която сюжетите и тяхната презентация са на ниво аматьорско клипче в YouTube.

Кланът Кардашян срещу клана Старк

От друга страна, ерата на риалитито съвпадна и с най-силния период за висококачествени телевизионни сериали като "Семейство Сопрано", "Игра на тронове". Breaking Bad, "Истински детектив" и много, много други. Това се двете крайности на съвременната развлекателна тв индустрия - евтина експлоатация на ментални клетници, ексхибиционисти и изтрещели за внимание хора от една страна, и върховен професионализъм плюс могъща творческа потентност от друга.

Клановете Хилтън и Кардашиян срещу клановете Старк и Ланистър. Тържество на посредственост и триумф на класната драматургия. Интригуващата ефирна диалектика засега успява да даде отпор на медийния тиранозавър рекс в съвременната култура - интернет.

Но претенцията за органичност и истинност на риалити програмите е бутафорна. И там има сценарий, режисура и монтаж, но просто са безидейни, банални и засенчени от емоционалния хаос и анти-интелектуалната гордост на участниците.

Българска рИалност

И стигаме до България. Цялата неадекватност на родната риалити фауна е капсулирана в епичния гаф на продуцентите на най-новия сезон н "Вип брадър", които ни съобщиха, че предаването ще съвпадне с 30-годишния юбилей на великата анти-утопия на Джордж Оруел "1984". О, да!

На такива дори няма нужда да им казваш, че книгата излиза за пръв път през 1949-а. А и е сигурно, че участниците в това шоу не знаят кой е Оруел. Историята на риалити програмите у нас е каталог на посредствеността и творческия стерилитет. Основната заслуга на жанра по българските земи е трайното пласиране на потресаващо посредствени, но за сметка на това пискливи и досадни фигури в публичната среда, която и без тях не беше нещо велико.

Световен упадък

За щастие, изглежда, че воайорският формат е изчерпан. Разбира се, понятието риалити телевизия е твърде еластично и включва в себе си множество субжанрове и течения, които ще бъдат фактор дълго време, Но основните носещи колони на тази мания вече рухват една по една. В САЩ аудиторията на "Сървайвър" е паднала от 36 милиона зрители в първия сезон до 8,3 милиона през 2013-а.

"Американски идол" бележи подобен регрес за около десетилетие излъчване - от 38 на 14 милиона. Dancing with the Stars се е спихнало наполовина за няколко години, а X Factor e изгубил 3 милиона зрители за един сезон. Редица други популярни риалити програми в Америка бележат драматичен спад. В Европа тенденциите са същите. Тези предавания вече са в миналото, но още не го знаят.

Едно е сигурно - няма да ни липсват.

Oще: dancing with the stars  x factor  айдъл  биг брадър  вип брадър  големият лебовски  джордж оруел  кардашян  риалити  сезон  сериал  сървайвър  телевизия  хилтън  шоу 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 04.05.2014, 00:32

6 МарКом | 08.08.201418:45

By the way - Bravo Boracho :-)
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 04.05.2014, 00:32

5 МарКом | 08.08.201418:44

На запад и далеч на изток се усетиха че захаросаните медийни продукти са предпоставка за диабет от тип 2 на обществото.

Сега се залага на оздравителен комплекс от псевдо-историческа салата с политически коректен дресинг и балансирани расово-религиозни нитрати.
Естествено това не може да бъде основна храна но захранването със правилната протеиново-научна диета е сложна работа.
Засега се подхвърлят прекурсори като Breaking Bad, True Detective и се подготвя обществото за по-трудно смилаема храна.
Някои неща са като шоколада и затова трябва да се ограничават - Rubicon, Terra Nova.
Надявам се след години телевизията да се завърне интерактивна и готова да върви ръка за ръка с конкурента си ИНТЕРНЕТ. Това обаче може да стане само с високо стойностни програми със социално значение.
Само не забравяйте че, който плаща той поръчва музиката.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2012, 17:17

4 Xaoc | 08.08.201417:31

Като видях името на автора малко се разочаровах, но тук поне е прав според мен. RealPower, ако ми кажеш, че гледаш тези боклуци, просто всякакъв аргумент е излишен. Всъщност самият Лебовски се е аргументирал, но кой ли чете. Друго е да зяпаш снимката на Кардадиян и да пишеш глупости под статиите.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.09.2010, 13:56

3 stizi | 08.08.201411:10

Събития като True Detective ги изместват.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 15.12.2010, 11:11

2 Borracho | 07.08.201423:56

Видях само снимката. Не съм чел текста. Мастурбирах. Доволен съм.
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 21.05.2014, 04:35

1 RealPower | 07.08.201420:20

Говориш без да мислиш. Явно това е тенденцията тук. Много поски статии. Минало били ... какво ги измества .... или да има написано ...
   

оценка

+0 -4

Най-коментирани