Домашен ученик | webcafe.bg
Webcafe

Домашен ученик

Тодор Ковачев
21.12.2013, 17:43 (обновена 25.12.2013, 13:52)

1 от 3 снимки Назад Напред

аз съм домашен ученик

Филмът „Аз съм домашен ученик“ беше селектиран на фестивал в Испания и участва в преглед на българското документално кино в Берлин. Световната асоциация за домашно обучение също му отдели доста обширна рецензия

В днешно време всички сме някакъв вид документалисти - къде целенасочено, къде по неволя. Снимаме, записваме, споделяме мигновено - и така малко или много „взимаме хляба" на професионалистите в областта. Или пък не съвсем?

Всъщност, улесненият достъп до технологии не е променил съществено ролята на класическия документалист. Той продължава да търси теми, които по някакъв начин раздвижват обществото и предлагат различна и неочаквана гледна точка.

Това успя да направи един от опитните наши документалисти - Ралица Димитрова, заедно с обичайния си партньор, включително и в живота - оператора и продуцент Пламен Герасимов. Тя го постигна, повдигайки един противоречив въпрос - имат ли право родителите сами да образоват децата си.

Нейният филм „Аз съм домашен ученик" разказва за първото поколение домашни ученици в съвременна България. Те не ходят на училище и биват обучавани вкъщи от своите родители - или съвсем самостоятелно, или чрез спомагателни материали и дистанционни програми. Част от децата са ходили на училище и в един момент са прекъснали, други никога не са влизали в класна стая.

Методът все още е доста непознат в България, макар че домашно образование у нас е имало и преди 9 септември 1944 г., когато е било нещо съвсем естествено. Днес е напълно нелегално, но семействата, които застават пред камерата във филма, показват на всички, че не се крият от обществена критика.

„Просто отглеждаме децата си, както се е правело винаги", обяснява един от родителите в „Аз съм домашен ученик". „Изборът на героите ми е техен - неочакван, плашещ и объркващ за повечето хора. Но всеки поглед към неочакваното е повод да премерим собствените си критерии и да прокараме собствена следа", казва авторката Ралица Димитрова.

„Когато започнахме да обикаляме България и да проучваме начина на живот на тези, които са се посветили на домашно образование, тази тема беше почти непозната у нас .. не че сега е особено популярна)", добавя тя.

И продължава с разказа: „Самите семейства се учудваха, понякога дори се плашеха, от вниманието, което предизвикваха. Някои дори отказаха да се снимат. Други пък след прожекцията на филма съжаляваха, защото не бяха убедени, че е трябвало да влизат в центъра на публичния интерес".

Извън закона

Какво все пак представлява домашният ученик - бунт срещу образователната система? Бойкот на обществото или просто някакво отчаяние? Изглежда не е нито едно от тези неща. Родителите уверяват, че нямат желание нито да се бунтуват, нито да изключват детето си от обществото. Все пак те признават, че не харесват образователната система и нямат доверие в учителите, напротив - убедени са, че училищната среда се отразява зле на децата им.

В световен мащаб доста родители споделят това мнение. Затова домашното образование е световно движение, което е и напълно законно в някои страни, като например Англия и САЩ.

У нас обаче училището е задължително до 16-годишна възраст, тъй че всички тези семейства на практика са извън закона. Не че това е трогнало властите - повечето „нарушители" признават, че не са притеснявани по никакъв начин от институциите. „Те не ни търсят, и ние не ги търсим, и така", смеят се двама от родителите във филма.

Въпросителните

Естествено, дори да оставим закона настрана, не всеки може да си позволи домашно образование. Като начало, методът предполага поне един от двамата родители да има възможност редовно да си бъде у дома.

След това възникват множеството въпроси - на всички тях родителите твърдят, че са намерили решения. Например - за точната система на преподаване, за социализацията на децата, както и какво става с тях впоследствие, щом като не получават дипломи за основно и средно образование.

„Повечето чужди университети и без това не признават българското средно образование", казва по последния въпрос един от родителите във филма. Но пък българските университети изискват диплома от кандидатите да учат в тях.

Ето защо родителите настояват домашното образование да се предвиди в законодателството - според тях е достатъчно да се внесе поправка в закона за висшите училища, която да допуска домашно образованите деца до кандидат-студентските изпити, пък там - каквото сабя покаже.

„Филмът винаги предизвикваше дискусии и, за мое съжаление, не точно в плоскостта, която аз бих искала", признава Ралица Димитрова. „Обикновено въпросите винаги започваха с: "А вие самата одобрявате ли...". И всеки път ми се налагаше да казвам, че ако снимахме филми или говорехме и пишехме само за неща, които одобряваме и харесваме, светът щеше да е залят с любовни излияния и пълно игнориране на разнообразието и различността".

Тя съжалява също, че при повечето дискусии й се е налагало да защитава домашното образование (а това не е било нейна цел в нито един момент) и твърде малко да говори за филма като художествен факт.

На „Златния ритон"

Премиерата на филма беше на 5 февруари тази година, а сега „Аз съм домашен ученик" участва и на юбилейния „Златен ритон" в Пловдив.

В 20-ото си издание Ритонът се е утвърдил като сцена, на която българските документалисти (и аниматори) могат да покажат творчеството си. Фестивалът е именно за филми като „Аз съм домашен ученик" и за идеи, които интригуват, провокират и предлагат различна гледна точка към света.

Някои от другите теми, вдъхновили авторите тази година, бяха животът на ромската общност у нас, борбата за оцеляване на българите в условията на резки политически преходи, обърканата съдба на голобърдците след Балканската война, трафикът на български жени, както и кое превръща България в една от малкото страни в ЕС, които са донори на деца за осиновяване в чужбина.

В разгара на фестивала, показал тези филми, Ралица е категорична, че дори условията за правене на документалистика да се променят, корените си остават същите.

„Всички все още знаем азбуката и можем да пишем, но не всички са велики писатели. Телефоните и камерите са просто инструмент, те не мислят сами, а са насочени от човек и идея. И ако има интересна история, личност, поглед към нещата - ето тогава вече можем да говорим за документалистика", казва тя.

„Аз съм домашен ученик" вече стигна до чужбина, като беше показан в Испания и в Германия, и със сигурност ще продължи да предизвиква множество дискусии - именно в това е идеята му.

„Целта на филма е да покаже различен вид мислене и действие - различен от обикновеното и ежедневното. Което да ни кара да помислим какво самите ние бихме избрали, направили, харесали. Да помислим за правилното и неправилното, доброто и лошото. Да потърсим свои отговори на въпросите", завършва Ралица.

Oще: деца  документалистика  златен ритон  кино(  образование  обучение  самообучение  училище 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 28.05.2013, 13:42

211 Верчето Михова | 09.01.201412:00

... а всички защитници на този "феномен" да видяха как плачеше едно от момичетата... Бесен Садисти!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 28.05.2013, 13:42

210 Верчето Михова | 09.01.201411:52

След като изгледах част от филма, потвърдих подозрението си, че се разказва за оная особена група християни сектанти, при които въобще не става дума само за образование, а за чиста проба промиване на мозъци. Тези сектанти са точно толкова опасни, колкото и радикалните ислямисти. Имам позната, чието семейство и самата тя принадлежат към подобна общност, приятелите им са само от там, съпругът й и неговото семейство - също. Детето им ще бъде капсулирано там, без да има право на избор и ще бъде подложено на промивката на мозъци.
Всъщност за мен по-важния въпрос, който поставя филмът е как в една съвременна светска държава бива позволено да съществуват подобни екстремистки общности и къде всъщност е Комисията за закрила на детето, дали не би следвало да се самосезира.
Пък дискусията за и против домашното образование... Много се отплеснахте да теоретизирате, а тук в случая говорим за явление със съвсем характерни параметри, което е доста далеч от проблема за домашното образование и както беше казал някой по-горе, по-скоро си е чиста форма на насилие над деца и е от капацитета на органите на реда. Иначе, трябва първо да разграничим понятията, защото явяването като частен ученик, поради ред причини е едно и е напълно допустимо, но домашно образование по модел на американски сектантски организации е нещо, което противоречи на реда и законността.
П.П. За Деовина и Дракона само плюсчета!
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 25.05.2013, 17:47

209 Vladimir Pavlov | 05.01.201420:31

Абе какъв Айнщайн ви гони - немърлив, несресан и странен чифут, поназнайва малко физика, но като цяло не е за пример. ТОЙ е ниска топка за нашенския ерудит, тръгнал да учи детето си /нека да не забравяме, че разговорът се върти около една група хора, решили, че са достатъчно квалифицирани да преподават ВСИЧКИ предмети от 1 до 12 клас на собствените си деца/! Сега като го написах това в скобите и го прочетох два-три пъти осъзнавам, че звучи толкова абсурдно - започвам да недоумявам за какво спориме всъщност? От друга страна препрочитам някои коментари и виждам - надежда за вас няма, но оставете невинните си деца да получат поне малък шанс!
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 03.11.2010, 00:11

208 dedogo6 | 05.01.201417:30

Абе аз се чудя, като доде ред на виШуту, кой ще им преподава , господин Дренчев?
Или ще ме убедиш , че домашно подготвения ученик, без помощта на учител, ще кандидатства , да речем , с математика?
Я се успокой малко! Шокиран
Преди да ми изтъкнеш какъвто и да е довод за дадения от мен пример, нека ти кажа най малкото предимство, което учителя дава на ученика си - а то е, че той е на ясно какво и как се изисква за даден изпит.
И не, интернет не е достатъчен за подготовка и намиране на изискванията на висшите учебни заведения.
Аз лично, съм против домашното образование, и бих го забранил със закон.
За да си даскал на собственото си дете, по всички предмети, трябва да знаеш според мен ,поне колкото Айнщайн.
Ти знаеш ли?
А тези от филма?
Ко?Не!
Бесен
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 25.05.2013, 17:47

207 Vladimir Pavlov | 05.01.201416:45

" хора с интелигентност и образование над средното (!), доходи много над средното(!), изключителна отдаденост на семейството и децата(!), с модерни професии, активни граждани"

Такива хора няма: образование над средното изисква време, доходи над средните изискват още повече време /нека само да напомня, че образованието е процес протичащ през целия живот/, отдаденост на семейството изисква също доста време, да си активен гражданин не се изчерпва с някоя и друга псувня по политиците, а изисква време да се интересуваш, четеш гласуваш и т.н.
С две думи такива хора не съществуват в реалноста, където денят е 24 часа и са необходими 7 часа сън - с две думи получава се "каква я мислехме, а тя каква стана..."
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

206 Дракон с кисело зеле | 05.01.201405:58

А, книгата е издавана на български. Хубаво. Само дето се съмнявам някой да я купи само заради тукашния разговор.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

205 Дракон с кисело зеле | 05.01.201405:52

Николай Дренчев, знаеш, че никой няма да тръгне да чете цяла книга на чужд език, за чужда образователна система, писана преди повече от двайсет години, само за да ти вникне в тезата. Подозирам, че на това и разчиташ, честно да си призная. Да не говорим, че това да цитираш един учител в подкрепа на домашното обучение е като да цитираш един лекар в подкрепа на тезата, че ваксините причиняват аутизъм - безспорно има такива, но, предвид факта, че мнението им не се споделя масово от представителите на професията им, то е напълно лишено от значение.

Да не говорим колко са релевантни примерите с американското образование, при положение, че във филма горе се виждат българските домашни образователи - тези с преисторическата субстанция и тези, които в прав текст заявяват, че децата им нямат избор...

Въобще, като цяло, както се вижда от коментарите към тази статия и примерите в конкретния филм, прекалено голяма част от радетелите за домашно обучение сте прекалено скарани с базовата логика, че да ви се дава право да обучавате сами децата си.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 06:37

204 Николай Дренчев | 04.01.201423:35

Владимире, много неподготвен си се изказал. Направил си съчинение по картинка. Истината е (познавам лично повечето герои във филма, но моите деца не са домашни ученици) че това са хора с интелигентност и образование над средното (!), доходи много над средното(!), изключителна отдаденост на семейството и децата(!), с модерни професии, активни граждани.
Малоумна е само твоята представа за процеса на обучение като изнасяне на вербално-лингвистичен урок от страна на родителя пред един ученик. Опитът ти да наложиш единствената ти позната метода върху домашното обучение е довел до такъв ужасен резултат и ти си решил, че щом ти не разбираш какво и защо се прави - значи никой не разбира от това.
Като начално леко четиво за начинаещ - препоръчвам ти "Затъпяване-скритата цел на държавното образование" - писана е от Джон Гатоу - дългогодишен заслужил учител на щата Ню Йорк.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 25.05.2013, 17:47

203 Vladimir Pavlov | 03.01.201419:23

Иначе по темата - само малоумник може да реши, че любител /родител/ може да замени професионалист /учител/, като изключение правят хората с достатъчно добри доходи, имащи възможност да плащат на истински учители подбрани от тях да обучават децата им в къщи.
Сега ще ви демонстрирам и малко джедайски способностиУсмивка Обзалагам се на кой каквото каже, че групата хора които си учат вкъщи децата със сигурност залагат на хомеопатията и като цяло са дълбоко до средно религиозни. Просто съм сигурен, че вярата в невидим мъж в небето, вярата в памета на водната молекула и вярата в собствената гениалност /за мен човек с добри познания по физика, химия, математика, история, рисуване, биология,български, литература, чужд език и спорт е най-малко гений/ има общ корен.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.05.2013, 17:47

202 Vladimir Pavlov | 03.01.201419:06

"Каква е причината светът да става все по-гаден?" - това е дълбоко невярно твърдение !
Направи сравнение със света преди 50, 100 и 200г за да го разбереш. Че света става гаден е субективно и лично усещане, свързано е с историческата романтичност и куп други фактори, но реалноста е, че хората живеят все по-дълго и все по-добре /по всякаква възможна статистика/. А субективното усещане - "света върви към гибел" го има откакто хората имат писменост.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани