Диетата "Без диети" | webcafe.bg
Webcafe

Диетата "Без диети"

Lifecafe, по New York Magazine 23.05.2014, 14:58 (обновена 30.05.2014, 16:33)

1 от 2 снимки Назад Напред

жена, храна, моркови

Снимка: © Getty Images

Идеята на интуитивното хранене е да консумирате това, което тялото ви наистина желае, като прецените какви храни ви карат да се чувствате най-добре

Яжте като пещерен човек. Всъщност не - изобщо не яжте животински продукти. Окей, добре, яжте ги, но само риба, само понякога. Но не яжте нищо цели два дни от седмицата. Всъщност не, знаете ли какво? Банани. Само банани.

Това са само шепа актуални диети, които размахват знаменити автори на книги и блогъри за правилен хранителен режим. Всички те казват, че техните рецепти съдържат единствения възможен ключ към здравословното тегло.

Какво би се случило, ако нещата бяха много по-прости?

Трупат се доказателствата, че традиционните методи за сваляне на килограми просто не работят в дългосрочен план - и някои теоретици на храненето и психолози насърчават своеобразна диета "без диета", в която консумирате каквото пожелаете, когато го пожелаете.

Това се нарича интуитивно хранене - и тези, които практикуват и отстояват тази философия на храненето казват, че тялото ви инстинктивно знае от какво има нужда. Вашата работа е да не му се месите и да го слушате, когато ви казва какво да му давате.

Всичко това изглежда донякъде твърде хипарски - докато не научите, че има сериозни научни доказателства, че практиката наистина работи и помага на хората да постигнат здравословно тегло.

Терминът "интуитивно хранене" е създаден и популяризиран от диетолозите Елайз Реш и Евелин Триболи, които публикуват първото издание на книгата "Интуитивно хранене: революционна програма, която наистина работи", още през 1995. По-наскоро психологът от държавния университет в Охайо Трейси Тилка постави практиката на по-научни основи, разработвайки формална скала, която специалистите могат да използват, за да отчитат дали пациентите им се хранят по интуитивен начин.

Скалата на Тилка включва следните принципи:

Разчитайте на вътрешния си глад и вътрешното усещане за ситост

Някои експерти по храненето учат клиентите си да се вслушват по-добре в тялото си, като оценяват глада си по скала от 0 до 10, като същевременно отбелязват физическите симптоми на глад преди и след хранене. Реш също така препоръчва да поемате дълбоко дъх няколко пъти, преди да започнете да се храните, след което да ядете бавно, преценявайки периодично и съзнателно дали все още се чувствате достатъчно гладни.

Яжте поради физически, а не емоционални причини

С други думи - спрете да се храните с чувствата си. Изследванията показват, че често ядем не защото сме гладни, а защото сме отегчени, щастливи, тъжни или стресирани.

Консумирате абсолютно всичко

За интуитивно хранещите се няма "добри" или "лоши" храни. Не че няма разлика в хранителната стойност на една ябълка и парче ябълков пай, коментира Триболи. Идеята обаче е, че след като изядат пая, интуитивно хранещите се ще бъдат по естествен път стимулирани да консумират храни с по-висока хранителна стойност при следващото хранене, като така балансират допълнителните мазнини и въглехидрати.

Идеята е, че организмът ви няма потребност от фастфуд - и ще ви го покаже

"На пръв поглед звучи лесно, но изисква доста практика," коментира Мишел Галант, диетолог към Харвардския университет, която ръководи популярен 10-седмичен семинар за интуитивното хранене. Тя казва, че когато хората за първи път научат за идеята, те обикновено казват: "Значи ще ям само хамбургери и пържени картофки през цялото време?" Това е масовото погрешно разбиране за този подход - че това е колкото и каквато храна си пожелаете.

Идеята на интуитивното хранене е да консумирате това, което тялото ви наистина желае, като прецените какви храни ви карат да се чувствате най-добре. Промяната в мисленето е лека, но осезаема: не че въобще не можете да ядете бургери и пържени картофки. Просто ако обръщате реално внимание на това как храната ви кара да се чувствате, няма да ви се иска да ядете джънк през цялото време.

Една от причините, поради които някои нутриционисти са въодушевени от интуитивното хранене, е че то съответства на психологическите изследвания, показващи, че ако някоя храна е забранена, тя само се превръща в още по-голямо изкушение.

Хронично подлагащите се на диети, които се опитват да потискат поривите си, всъщност имат повече и по-силен апетит за нездравословни храни, което може да доведе до преяждане. Изследванията също така показват, че когато родителите налагат много строги правила за хранене, децата им са по-привлечени към забранените сладки и мазни неща - и консумират повече от тях, когато имат тази (рядка) възможност.

Поддръжниците на интуитивното хранене твърдят, че техният метод е по-здравословен и реалистичен начин за контрол на храненето

"Обикновено когато хората хронично се подлагат на диети, това означава, че те са се научили да потискат сигналите на тялото си," казва Линда Бейкън, професор в Калифорнийския университет "Дейвис". "Така че те не могат дори да разпознават глада, тъй като толкова дълго са смятали, че гладът е нещо, което трябва да потискат или игнорират."

Бейкън понякога кара студентите си да се подлагат на експеримент с храна, която обичат, обикновено шоколад. "Казвам им да хапнат малко от нея и да отбележат усещанията в устата и вкуса й," казва тя. "След което да отхапят още веднъж малка хапка. Когато продължават да правят това, хората винаги установяват, че третата или четвъртата хапка не са вече така вкусни, както първата. Тялото ни подава сигнали: ‘Забави, не яж толкова много, вече имам това, което ми е нужно'."

Дали обаче наистина с такава не-диета се свалят килограми?

Засега няма ясен отговор на този въпрос - няма достатъчно голям обем от доказателства, правените изследвания са малки по мащаб, а няма и особено много научни свидетелства, подкрепящи тезата, че инстинктивно знаем какво да консумираме. Лидерите на движението за интуитивно хранене твърдят, че идеята му не е предимно намаляването на теглото - до степен Реш и Триболи да премахват всяко упоменаване на "отслабване" и "намаляване на теглото" от корицата и съдържанието на последното издание на книгата им.

Все пак 2-годишно изследване, което Бейкън е провела, сравняващо интуитивно хранещите се и хората на диета, дава надежда: и двете групи първоначално са свалили килограми. След една година интуитивно хранещите се са успели да запазят постигнатото тегло, докато хората на диета в основната си част са си върнали предишното тегло, или дори са наддали отвъд него.

Скорошен анализ на литературата за интуитивното хранене идентифицира шест изследвания, показващи, че участниците с наднормено тегло или затлъстяване, научили се да се хранят по този начин, са свалили доста килограми. Триболи твърди, че е имала клиенти, отслабнали с 45 кг.

Въпреки че мненията по въпроса все още остават разделени, има нещо успокояващо в тази идея и нейната противоположна на стриктните диети простота. Може би е добре да игнорирате най-новите хранителни трендове и вместо това да повярвате на себе си. Тялото ви знае от какво има нужда.

Oще: дебела  диети  жени  храна 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани