Извращението на "Ти" обръщението | webcafe.bg
Webcafe

Извращението на "Ти" обръщението

Големият Лебовски 13.03.2015, 18:45 (обновена 19.03.2015, 12:59)
Ти

Персонализирането на журналистиката е профанизиране на писането

Този текст е специално за Теб. Ти, да, точно Tи си единственият важен и решаващ фактор за съществуването му. Всяко изречение, всяка чуждица и объркана запетая са съобразени с индивидуалните ти предпочитания, вкусове, нагласи и търсения.

Стига толкова.

Три бутафорни изречения във второ лице, единствено число са максималното количество словесен джънк, което рационален драскач може да си позволи, ако притежава дори минимален ресурс от интелектуална честност.

"Ти" обръщението, вдъхновено от особеностите на "Ти" поколението, се превръща в извращение, когато се впряга за масовите нужди на рекламата, маркетинга и публицистиката.

Въпросът: "Може ли на "ти"?", обикновено маркира първата важна крачка към естествен разговор между непознати и изпълнява ролята на комуникационен ледоразбивач, или ако искате - лубрикант.

Ала чарът на персоналното общуване се изпарява в момента, в който някаква транснационална корпорация иска да ви говори на "ти". От известно време обръщението е окупирало манипулативното изкуство на рекламния слоган и наднича зад всеки продукт и услуга, предназначени за възможно най-широката и гъста човешка маса.

Точно "Ти" трябва да си купиш тази бутилка газирано безалкохолно, защото си един 900-те милиона ярки индивидуалисти в таргет групата на производителя. Тази мобилна тарифа е точно и само за "Теб", нищо, че ако си единственият клиент, телекомуникационната компания ще фалира преди да съумееш да изречеш "ама аз ли?"

"Персоналният тренд" в маркетинговия подход на толкова много индустрии е мотивиран от схващането, че най-динамичната потребителска група днес - тийнейджърите и младите възрастни - просто си умират да им се приказва във второ лице единствено число.

Резултатът е множество глупости и фалш на едро.

Парадоксално, опитът на бизнеса да се доближи на едно "ти" разстояние до консуматорите драматично ги отдалечава от автентичността, която търсят. Малко неща звучат по-бутафорно от индустриално послание в интимна "ти" форма. Зад граматическото упражнение прозира банално рекламно лицемерие.

Със сигурност еди-кой-си автогигант не иска само един човек да управлява последния модел на скъпа марка кола, за чийто маркеТИнг са пръснати 194 милиона долара. И няма нужда да се споменава, че екстрите на машината не са мислени за автентични идентичности.

Напротив, марките създават и продават фалшиви самоличности, кухи индивидуалности.

А илюзията за неформално общуване в момента е най-ефективният начин за достигане до масивни блокове от потребители. Защото луксозният хотел от екзотичната дестинация със сигурност не очаква само теб. Когато отидеш, ще се убедиш сам, докато си търсиш място под слънцето.

Разбира се, че мултинационалните компании ни смятат за огромна безлична маса от портфейли и кредитни карти, които трябва да се размърдат. Едното персонално обръщение няма да промени търговската реалност, в която количеството е сакрално.

Рекламният "ти" трик маскира сурово калкулиране, разпределило милиарди живи, дишащи, съзнателни бозайници под формата на статистически данни, числа и демографски групи.

Но рекламната индустрия е ясна. Да очакваш откровено отношение, честност и открита комуникация от крупния бизнес е като да чакаш чувство за хумор от "Ислямска държава".

Интелектуалната несъстоятелност на персоналното обръщение получава допълнителна енергия в режим на публицистично изразяване. Колко е модерно авторите да общуват на "ти" с потенциалната аудитория.

Искаш да достигнеш до максимално много хора, да плениш колективното въобръжение на безброй читатели и в същото време да накараш всеки един от тях да се почувства като уникална снежинка, както казва измисления образ Тайлър Дърдън. Няма да стане. Не е куул.

Титаничният провал на "ти"-журналистиката е валиден дори за несериозни лайфстайл материалчета.

Представете си анорексичка, която чете статия, започваща с изречението:"Драга, ти искаш да отслабнеш. Ние ще ти помогнем с тези 10 съвета, за свалянето на тези 10 досадни килца, които провалиха последните ти пет връзки". Ужасът, ужасът...

А реакцията на фанатичен фен на Кафка при среща с текста "Четирите романа на Кафка, които Ти трябва да прочетеш преди да умреш"? Отделно, че Франц Кафка има само три романа и то недовършени. Но така е при публицисТИте. Всичко е неформално, лежерно и "споко, бе човек".

Персонализирането на журналистиката е профанизиране на писането. Писна ми от фамилиарничето на всякакви автори с копнеж за интимно съпреживяване на съмнителните им текстове.

А на теб?

Oще: близост в медиите  всичко е неформално  второ лице  говорене във второ лице  големият лебовски  да си говорим на ти  лежерно говорене  медии  неформално говорене  персонализиране  реклама  рекламни стратегии  телевизия  ти  ти общуване 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 24.09.2010, 10:49

15 иван | 15.03.201511:52

Не се чудете, коментарът ми по-долу е за друга статия и тук е по погрешка, но тъй като мисълта ми беше, че ако искаме да има разбирателство, трябва да се поставяме на мястото на другите, то и този погрешно поставен коментар, би могъл с право да се тук.да е тук.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.09.2010, 10:49

14 иван | 15.03.201511:44

И, ще прибавя, Путин е човекът с когото Европа трябва да намери общ език за общата безопасност. Той прояви благоразумие, като не реагира първично на безпрецедентното разширение на НАТО до границите на Русия. Не защото го беше страх от САЩ, а защото алтернативата да спре тези безумци беше ядрен пъкъл.

Путин наистина, както беше казал някой тук , има висок рейтинг в момента, и то заради Крим, но ако се наруши примирието и той продължава с неговото благоразумие (да не се стигне до ядрена катастрофа) и не прояви твърдост, то самите руснаци ще го изритат и ще сложат на негово място някой като Жириновски....... И тогава, най-добре ще направим, да си „носим новите дрехи!”
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 24.09.2010, 10:49

13 иван | 15.03.201511:19

Истина е, че касиерките в супермаркетите се усмихват, посрешат ви и ви изпращат със заучена реплика, затова, защото са инструктирани да го правят и ги следят, дали го правят.

Но това „лицемерие”, „цинизъм” е прекалено грубо казано”, може да се промени и това зависи от клиента. И това ще стане, ако, когато касиерката ви каже „Добър ден!” , вие й се усмихнете и спонтанно отговорите на „формалния” и поздрав.... и същото направите, когато тя ви попита дали сте доволни от пазаруването.

Касиерката изпълнява функция на робот, но и тя е човешко същество, което би се зарадвало на една спонтанна проява на внимание от друго човешко същество.

Трагедията, това наистина е трагедия, затова и лавинообразно нараства броят на психозите, е, че хората са петимни за внимание, затова някой си окачват синджири на носа, други тиражират снимките си във фейсбук, трети се държат арогантно......., петимни са някой да ги отличи от другите, но това не се получава, защото те самите не умеят или не желаят да обърнат спонтанно и искрено внимание на околните.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.05.2010, 18:26

12 Крив Макарон | 15.03.201510:20

"Парадоксално, опитът на бизнеса да се доближи на едно "ти" разстояние до консуматорите драматично ги отдалечава от автентичността, която търсят."

Да, бе... много досадно. В хипермаркетите да те питат "доволен ли сте от пазаруването", и преди да чакат отговор да почнат да облужват следващия клиент. Чиста проба цинизъм. Като искат да експлоатират чувството на самота, и да извличат мангизи от тая работа, да вземат поне да назначат анкетьори, които да седят там, и да водят психоаналитични диалози със клиентите, които имат такава нужда. По този начин, и безработицата сред дипломираните психолози ще намалее.
Моето съзнание, благодарение на зимните сутрини, които прекарвам в къщи да играя Hearts (нали знаете онези небрежни игри на Уиндоус) е настроено аналитично, и при пазаруване автоматично почва да брои стоки, да смята цени, верояности, да сравнява, и да избира най-ниските цени на стоки, и стоки с най-добър коеф. цена/качество. За мен е важно не самото пазаруване, а играта на цифри в главата ми. И когато някой ме попита "доволни ли сте от пазаруването", отговарям "да, разбира се, че съм доволен, много ви влагодаря", а в този момент в главата ми се изреждат думи, чието математическо описание би изглеждало пприблизително по следния начин: $@%%№$ €%*€ 134!№$%№
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.09.2010, 14:12

11 Белка Стрелка | 15.03.201507:03

Много истина накуп Усмивка.

Маркетолозите се нареждат някъде между политиците и офисния планктон с власт ( държавна администрация ) , но пак са в утаечния слой. Качества не ти трябват за да си в този слой нужни са недостатъци, дефицити.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.04.2013, 18:22

10 Диммитър Иванов | 15.03.201502:03

напълно съгласен със статията.и с първия коментар.нещата санаправени да стигат до точноопределен профил хора.бих казал не най умни Много щастлив иначе говоренето на ти ако не е на високо ниво е ужасна отживелица!живея в испания и тук не се употребява и отношенията м/у хората не са толкова студени както в България.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 17.02.2015, 20:56

9 Пламен Градинаров.100008172752983 | 14.03.201519:10

Големият Лебовски е отново голем!
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 30.09.2010, 17:54

8 Scooby Doo | 14.03.201517:32

Тази статия или каквото е там все едно го е писала бившата спортна министърка.
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

7 Дракон с кисело зеле | 14.03.201516:23

Хлебовски...
http://www.troll.me/images/pissed-off-obama/hey-you-go-fuck-yourself.jpg
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 06.04.2014, 22:35

6 тъп | 14.03.201513:58

"Интелектуалната несъстоятелност на персоналното обръщение получава допълнителна енергия в режим на публицистично изразяване." Боже, колко мъка има на този свят!!! А медицинската помощ никаква я няма, дори парамедик афроамериканец отникъде взорът не види... Лош или много луд
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани