Колкото повече, толкова по-малко | webcafe.bg
Webcafe

Колкото повече, толкова по-малко

VaGro
27.04.2011, 11:02 (обновена 27.04.2011, 15:05)
публика, концерт

Снимка: © Getty Images

А преди беше така...

В България винаги става така!

Чувството за бизнес е вековно осакатено. А най-смехотворно взе да се получава след избухването на балканската ни демокрация. Вградената турбо лакомия се изроди до малоумие. Милионери-мечтатели цъкаха с език, че комшията направил ферма за щрауси и седмици по-късно във всеки двор на селото ровеха кръстоски между кокошки и жирафи. После масов фалит и чакане на поредната мегаидея на друг комшия.

Сега в пик инвазия е правенето на български сериали. Кой от кой по-смехотворен откъм сюжет и актьорска игра. Срок на годност - още година-две!

Житейски факт е, че прекаляването с дори и най-страхотното нещо на света, води до пагубен ефект.

Преекспонирането на това лято се нарича Концертна Инвазия! Тъп факт! Това, за което мечтаехме с години, сега ни заля унищожително и разоряващо. В зората на демокрацията (с извинение) Фънки и Амебата доведоха за концерт в България нищо и никаквите Sodom и това се превърна в едва ли не епохално събитие. После те взеха да водят по 3-4 звезди на година и всичко започна да се нарежда. Не знам колко и дали изобщо са печелили от тези концерти, но дълго време бяха без реална конкуренция на пазара.

И изведнъж от няколко години насам цяла армия промоутъри реши да се надцаква. В момента сме пред прага на тотален обратен ефект, който - без да съм екстрасенс, е на път да се случи през месец юни.

Ако допреди 5-6 години реалните фенове на световна топ-група в България, готови да си купят билет за концерт, варираха между 4000 и 6000 души, то сега тази бройка е сведена на 1500-2000 до 3000 в най-добрия случай, ако няма друга звездна дата в рамките на месеца.

Истината е, че заради кризата и пиратството някои по-стари звезди без актуални албуми или кариера свалиха драстично хонорарите си. Другите пък ги надуха до небесата. Но и едните, и другите вече са готови да идат и накрай света, та камо ли в България, стига да им платиш.

Съблазнени от ниски цени и измамливата достъпност на артистите, десетки родни "организатори" изплезиха езици и се впуснаха в дебрите на лесното милиардерство. Мръсни номера, дублирани или долепени дати на концерти и рекламен хаос доведоха до пълното прецакване на феновете. Само в София концертите на чужди звезди са вече едва ли не ежедневни, да не говорим, че има случаи, когато се реализират по няколко топ-участия в един ден.

После се отчита концерт с 38 продадени билета за супер успешен и бегом към следващия гост! Е аз толкова хора ще събера, ако рецитирам "Аз съм Българче" на Витошка! Ама ако съм изпълнител с клипове по MTV, ще тегля една майна на целия Булгаристан и няма да стъпя в Бойколандия никога повече!

Е как да стане? Ами ако съм меломан и това е последният ми шанс в живота да видя на живо всички тези звезди от онова време, независимо от стила, в който музицират? Хайде да сметнем каква сума ще излезе приблизително ходенето на всички концерти от края на май до началото на юли. Става дума за по-малко от 6 седмици време и единствено за топ звезди в случая:

28 май 2011 - Джо Кокър
29 май 2011 - Roxette
7 юни 2011 - Стинг
15 юни 2011 - Cinderella и Mr.Big
21 юни 2011 - Iron Maiden + Slipknot, Mastodon, Apocalyptica и Алис Купър
22 юни 2011 - Шънейд О'Конър
24-25 юни 2011 - фестивала Elevation в Разлог с поне 10 топ имена
8 юли 2011 - фестивала Sofia Rocks: Judas Priest, White Snake, Saxon, Slade и Mike & The Mechanics

Тук не слагам концертите на родните изпълнители, клубни участия и гостувания на световни DJ-и в този период с билети, вариращи между 20-30 лева. Говорим единствено за големите лайфове!

Грубата сметка излиза при около 700 лева само за билети. Ако се добави път, храна, бира, хотел (за Разлог), по някой фен-сувенир, отсъствия от работа и, не дай си боже, компания за концерт, сумата минава 1000-1200 лева от раз.

В тази луда листа имаме и двойно прецакване. Концертите на Джо Кокър и Roxette, както и тези на Iron Maiden и Шънейд са залепени в рамките на по-малко от 24 часа. Колкото и да са различни стилово тези изпълнители, те са от графата "задължителни", а присъствието в два поредни дни на концерти от такъв ранг размива адреналина и скапва процент от удоволствието.

Да не говорим, че организаторите губят поне 1000-2000 фена, които биха покрили и двете дати, ако бяха им дали възможност да си поемат глътка въздух. Финансово и емоционално.

Да не говорим, че трябва да бягаш от работа, да се пишеш болен, да вземеш отпуск или направо да те уволнят, ако си работещ човек и фен дори и с възможности.

Ама кой ти гледа? Нали въпросът е промоутърите да се покажат един на друг колко са велики. Концертното лято на 2011-а заприлича на мол. Луташ се в лабиринта от щандове и стоки, стискаш две банкноти в ръка и се чудиш на кой да ги дадеш и да ги даваш ли изобщо.

Няма да е далече денят, в който U2 (примерно казано), които по света разпродават стадиони за минути, ще забият пред 2000 души на националния ни стадион и ще разкажат на целия свят, че са открили нова Галактика и са свирили пред странни извънземни, които не се интересуват от тяхната музика. Без да знаят горките, че няколко часа по-рано същото ще е сполетяло и Bon Jovi, Еминем и Лейди Гага в същата тази нова Галактика. Нататък вървят нещата...

Утехата е, че по това време поне няколко родни "промоутъри" ще са фалирали доживотно от глупост и лакомия...

Oще: концерти  музикален бизнес  партита  промоутъри  публика  фестивали 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 27.05.2010, 09:33

14 thomas | 12.06.201123:18

Хм, а къде забрави Канзас на 20 юни? Или тях вече ги пишеш към местния пейзаж? Впрочем аз отдавна избягвам концертите у нас именно заради смесицата от лоша организация, кофти "венюта" и цени почти като в Лондон. Като ще е гарга - да е рошава - предпочитам да ходя направо там. Но точно за Канзас аха-аха се навих, и таман да си взема билети, и хоп - добре, че се сетих, че на 20-ти вечерта летя и просто няма как да съм тук... Но наистина, концентрацията на събития практически ги лиши от изключителното усещане, което носеха преди години, когато се случваха по 5-6 пъти в годината.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.05.2010, 17:20

13 Agamemnon | 02.05.201123:04

Отдавна не бях посещавал този сай,т именно заради безумните хейтърски статии на този "автор". Пълен илитерат, с високо самомнение. Лично аз се радвам, че в България има толкова много концерти.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.01.2011, 12:03

12 solaar | 29.04.201116:22

Абе не сте прави, хората не ходят вече никъде. Ей пример от оня ден - формулата в Истанбул. Събитие веднъж годишно. Първото състезание събира 200 000 зрители. Миналата година 35 000. А Истанбул е 16 милиона. Какво остава за концертите у нас за които и пари и време искат за лоша организация и кофти сцена.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

11 Mile Manolov | 29.04.201114:21

Стояне тия 'абитати са по 10 милиона бре... И имат различна музикална култура за разлика от БГ с тринаесе поне чалга канала ^^
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.04.2011, 10:12

10 Stoyan Lubenoff | 29.04.201110:29

Не ме учудва, че г-н Гро е кисел - това е в трудовата му характеристика. Учудва ме колко е неинформиран. Особено за автор с неограничено количество претенции /най-вече/ в музикалния бранш. Може би е правилно г-н Гро да бъде, хм, ... подсетен, че това именно е ПРАКТИКАТА в големите световни градове, като например ГРАД Париж, ГРАД Лондон, ГРАД Ню Йорк, ГРАД Истанбул... Да продължавам ли? Разходка из улиците на споменатите хабитати разкрива огромни количества плакати, рекламиращи участия на стотици звезди в стотици зали, стадиони, клубове и кръчми БУКВАЛНО всяка вечер и "на гърба" на другия / ако мога да използвам ТВ терминът/. Та, не виждам аз каква е драмата в това у нас да гостуват много изпълнители от цял свят, да си радват феновете, да си изкарват парите и да си вървят. Та дори с риск да подразнят истински меломан като Гро...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.03.2011, 20:11

9 Копа | 28.04.201121:14

След тарикатщините с билетите на AC/DC миналата година не мисля да стъпвам на концерт поне петилетка. Съгласен съм с автора - гъз глава затрива. Пък ще доживеем до юли и ще видим прав ли е или крив VaGro.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

8 Mile Manolov | 28.04.201115:56

Последно бях на концерта на Children of bodom и отговорно мога да заявя, че дадох 50 лева грешни пари. Самата група звучеше покъртително зле. Озвучаването беше трагикомично, не се продаваха дискове на групата (само на Ensiferum които реално звучаха по-добре от основната група), нямаше гардероб, опашката за бира и кенеф ме върна в 89-90-та годин... Реално за човек, като мен тръгнал да похарчи 400-500 кинта с кеф беше бая мъчително. Затова просто се напих и теглих една и на зала и на все.

Самите COD си звучат невероятно при други изпълнения и от CD на верните ми Naim. Просто много зле организирано.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.03.2010, 10:06

7 vanko1 | 28.04.201114:19

Смее се Смее се ега ти, ами тогава да върнат концертна дирекция, тя да определя и избира кой да идва!!!!!! Който иска, ще ходи на каквото си иска, пазарът определя, да е жива и здрава конкуренцията, естествено, че никой няма да иска да отиде на всичките концерти...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.12.2010, 20:45

6 Stefan Chervenkov | 27.04.201122:20

Оня дето го трият, хубав ли ти е монитора, 'щото принципно аз искам да ги посетя всичките + изпуснатите от Вагро Blind Guardian ;)
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 13:49

5 automoto | 27.04.201121:20

Струва ми се, че част от споменатите 'Концерти" са напълно ненужни като мероприятия. Иначе е добре за обучение на журналисти, медии и прочие.
Но след 5 години когато "Монстърите" са покойници, кой ще ги замести се пита в задачата, след като няма нито едно радио, нито една медия, която да представя информация за нови артисти.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани