Жлътнахме | webcafe.bg
Webcafe

Жлътнахме

Кристина Пайташева
10.01.2012, 17:34 (обновена 13.01.2012, 16:56)
Вестници

По-малко не вреди

Жълто, червено и черно. Това са любимите цветове на т.нар. жълта преса.

Заради заглавия като: "Децата на депутата Лъчо Иванов: Животът ни е кошмар, майка ни е луда!", "Арабин изнасили студентка пред НБУ", "Галена прави второ бебе", "Тъщата на Коцето кълне Преслава", Азис: Изнасилиха ме, беше унизително и грозно!" и пр., българите от всякакъв пол, класа и занятие не пропускат да се заредят с любимите си издания. Затова и тиражите им скачат, затова и издателите са доволни - таблоидите се оказват най-доходоносните им проекти.

Но в "БГ жълтото" няма да прочетеш история като в германския "Билд", разтърсила най-мощната държава в Европа. Не защото президентът на Германия е кой знай каква фигура в политиката - има чисто представителни функции, но Кристиан Вулф е съмишленик на канцлера Ангела Меркел.

А "Билд" извади наяве заема от половин милион евро, който той получил от съпругата на негов приятел бизнесмен, за да си купи жилище.

Вулф е взел 500 000 евро като премиер на Долна Саксония, обаче не ги е декларирал. Заговори се за оставката му, той отказва публично обяснение, Меркел е притеснена, а двама души пострадаха при демонстрация срещу президента. Никой не опроверга обаче истинността на написаното от "Билд".

Българското жълто: повече цапа, отколкото боли

Българската жълта преса (но и сериозните издания, като се замислим) не може да се похвали с подобни топовни гърмежи. Тя обича да играе на пейнтбол - уцелва, ама повече цапа, отколкото боли.

Защо е така у нас? В крайна сметка жълтите вестници - в зората на замисъла им, са имали за цел да разбият лицемерието на политическото говорене, като покажат факти, които властта се опитва да укрие от избирателите си по всякакъв начин.

Затова и потърсихме за коментар проф. Милко Петров, който преподава чуждестранна журналистика във Факултета по журналистика и масова комуникация.

Жълтата журналистика е фикция

Жълтата преса се чете от хора с различно образование и социален статус, въпреки че тематиката й е сведена до ограничен брой теми и герои. Според проф. Петров традиционните медии у нас бягат от основната си задача - да информират максимално обективно, и поради тази причина на преден план излиза жълтата преса, която запълва тази празнота.

Но не трябва да се бърка понятията жълта и сензационна журналистика, което у нас е често срещано явление. Всяка една журналистика притежава своя кауза, в името на която тя се бори. Всъщност "жълтата журналистика е фикция на журналистиката, неин маскараден костюм".

Жълтата журналистика създава лъжовно усещане за информационно - и съответно достоверно, засищане, което обаче е само привидно и много често тя си служи с принципите на манипулацията. Проф. Петров колоритно изобрази този процес като "духовна мастурбация, която не води до зачеване."

Друга причина за интереса към жълтата преса е изконното желание на читателя "чрез провалите на хората да живее един по-вълнуващ живот". С не по-малка степен на важност е причината, свързана със задоволяване на социалната завист.

Принципът на желания продукт

В България хем е налице пренасищане на пазара, хем непрекъснато се появяват нови и нови издания. Според проф. Петров това явление наподобява развитието на даден продукт на пазара и разрастване пазарната ниша. Почти като при пиенето е, шегува се той, като изпиеш едно питие, някакси автоматично ти идва муза за следващо... Случаят с жълтата преса е точно такъв - читателският глад расте и "търбухът" трябва да се засити с нови и нови издания. Интересът е голям - значи, тиражите растат.

Истината е в простотата

Свидетели сме на едно своебразно пожълтяване на сериозната преса. Това обаче не е нещо ново и процесът не е български. Още в началото на ХХ век, след появата на "Таймс", се наблюдава такова явление.

Умберто Еко казва: "Само издателите и някои журналисти мислят, че хората искат прости неща. Те искат да бъдат предизвиквани". Според проф. Петров писателят е изпаднал в своеобразна интелектуална заблуда, тъй като хората имат нужда от опростяване и изясняване. Често сериозната новина е така "укрита" от читателя в наглед пространно развити теми, че той се обърква и трудно я "смила". За сметка на това жълтата преса, чрез опростяване, дава на хората, често на разговорен език, информацията.

Жълтите герои

По света и у нас проф. Петров наблюдава едни и същи актьори на сцената на жълтата журналистика. Това са скандално забогателите, които неизбежно попадат в общественото внимание, звездите на шоубизнеса, риалити героите.

Персонажи в таблоидите често са и съвсем обикновени хора, на които се случват необикновени случки - странни, гадни, щастливи, противни. "Обичайно е да видиш куче, което захапва човек, но е необичайно да видим човек, захапващ куче", припомня професорът познатата максима що е новина.

Жълтото бъдеще

Бъдещето на жълтата преса проф. Петров определя с три думи - простота, откровеност, драматизъм, при поднасяне на информацията. И ако журналистите от жълтата преса не отговарят на тези нужди, то тогава на преден план излиза фигурата на блогъра. Именно там, на блогплощадката е мястото, където се заявява гражданската позиция и се създава гражданската журналистика.

По малко жълто не вреди

Иронично проф. Милко Петров обрисува фигурата на жълтата преса като "съседката, гледаща скелетите в чуждата градина". И все пак - няма нужда да се крием.

Принципът "по малко не вреди" работи за всичко. Така е и с жълтата преса. "Малко четене от време на време със сигурност няма да ни навреди", препоръчва професорът...

Oще: герои  жълта преса  милко петров  персонажи  таблоиди 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

12 lele male | 13.01.201216:32

@ 6 - Абсолютно и доста тъжно! Тъжен
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.07.2011, 12:57

11 Мина | 13.01.201212:48

Абе, ужасТ! Слави в неговата "Жълта гостенка" такива гадории показва, че даже поднесени с чувство за хумор, пак остава гаден следвкус...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.06.2011, 17:14

10 Last Sword | 12.01.201214:20

Глътнахме?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.07.2011, 19:22

9 cultov | 11.01.201222:34

Сериозната писменност има право на живот,само ако се рови активно в задния двор на обществото-Балзак Намига
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.01.2012, 21:19

8 Лилит | 11.01.201222:30

простота, откровеност, драматизъм...

ОК!
„Без много да му мисля я хванах за косата и я повалих на пода. Двете се сбихме жестоко. За един мъж, естествено. Почти й откъснах плитката, а тя ми скъса сутиена. Тогава мъжът влезе и направихме тройка...”

"След тройката двете пак се сбихме. Избихме си по един преден зъб и започнахме злобно да се гъделичкаме. Тогава той пак влезе и се присъдини към гъделичкането ни. Този път тройката не ни стигна, затова извикахме и портиера. "

"Изведнъж се събудих... Мамка му, точно сега ли?!"

Плези се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

7 Thea Atanasova | 11.01.201221:46

"По малко жълто не вреди" - вреди, вреди... Не искам да чета и една дума, ако не е истина...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 16.05.2011, 10:01

6 trellian | 11.01.201221:18

мда, и форумите ни са отвратителни - поне половината постове са обиди, и към автора на статията, и към другите пишещи във форума.
В чуждоезичните форуми, поне доколкото съм чела, читателите може да спорят, да разсъждават, да изказват мнения, но вулгарността и мръсотията на изказа в никакъв случай не са приета норма за форумно поведение.
И ако някой се изкаже вулгарно, непременно 10 души ще му се скарат, а при нас изобщо не прави впечатление, даже е модерно и престижно да псуваш хората като каруцар на баир.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.03.2010, 19:21

5 Alice | 11.01.201215:50

тотална е пропагандата, значи трябва да си подбира човек източниците на информация заради хигиената си Удивителна Удивителна
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.05.2011, 21:39

4 John Smith | 11.01.201214:19

То вече и интернет стана....."така казаха по телевизора".
Пропагандата е тотална... и няма жълта ,бяла и пимбяна медия, просто промивката е за различни таргет групи.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.03.2010, 10:06

3 vanko1 | 11.01.201213:44

съвършено вярно, както казал един настоящ медиен бос - с прякор, вестниците са за прости хора, на Тошев сокоизтисквачката е обикновена пропаганда на ниво късния соц, нищо повече
   

оценка

+0 -0