Нашата провалена връзка | webcafe.bg
Webcafe

Нашата провалена връзка

Ева Уайзмън, The Guardian 15.05.2012, 16:04 (обновена 17.05.2012, 10:29)
сватбена торта

Снимка: © Getty Images

Животът ни вече не се измерва по големината на сватбената торта...

Сигурно прилича на провалена връзка. Онази последна сутрин, в която се събуждате, лежите и се взирате в тавана, докато алармата звъни, а първото нещо, което изричате с леко дрезгав глас е: "Край. Дотук". Чувството е шокиращо, но след години се връщате назад и сглобявате парчетата от пъзела - тихите пътувания с колата, неразбирането между вас, онази странна лятна нощ, в която се случи нещо нередно - и така започвате да осъзнавате как точно се е променила връзката ви. Как нещата са се влошили.

Мисля, че жените са стигнали точно до този етап по отношение на списанията

Преглеждането на един от новите броеве на лъскавите женски списания е като пътуване с машината на времето. Всяка страница ви връща десетилетие назад. Краткото интервю с някоя звезда винаги включва тайната й диета, любимите й дрехи и това с кого излиза. Понякога тази информация е адекватна, но често пъти не е. Но преди всичко тя доказва, че идеите на тези списания за ролята на жената днес са много по-ограничени от всякога. Сякаш гледаме жените отдалеч. Сякаш не става въпрос за нас самите.

Една от статиите в тези списания започва така: "Между кариерата, писането, преместването в САЩ, срещите с неподходящи мъже и тестването на всеки коктейл, който Ню Йорк може да ми предложи, не успях да си дам шанс да си отдъхна малко". Когато чета това, за пореден път усещам напрежението от настъпилото ново хилядолетие. Чувам как Гери Халиуел пее "It's raining men". Не стига, че се намираме в свят, в който "Сексът и градът" би трябвало да бъде любимият ни гламурен оазис, но и ужасът на второто продължение на филма е представен просто като едно проблясване в окото на Кари. Или в обувката й. Или в Манолото й.

Или ме убийте сега и бързо

Обръщайки на следващата страница, виждам материал за "бюджета на булките за Големия ден: от 500 до 500 000 долара", който спокойно можеше да бъде написан по всяко време през последните 10 години. По всяко време, но не и сега, когато кризата го прави леко абсурден, когато стандартът на живот спада с най-големи темпове от 20-те години на XX век насам. Когато истеричната булка се е превърнала в пародия по всеки телевизионен канал, а имиджът на принцеса в бяла рокля е така преекспониран, че го виждаме дори от вътрешната страна на клепачите си, когато мигаме.

По-нататък в списанието има статия за секса във връзките от разстояние, която препоръчва на читателките да използват Интернет. Интернет - нали се сещате за онова нещо? Представете си милиони листове хартия, натъпкани в един компютър. Тази статия звучи сякаш е открадната от ерата на мейлите в Yahoo!. Ерата на тъмночерешовото червило.

Език, стил, тон... всичко е като извадено от музея

Това, което изглежда не на място в съвременните женски списания, е преди всичко техният тон. Езикът сякаш не е еволюирал и не признава начина, по който говорим сега. Нали се сещате, "музиката, която постоянно пускат, не ми казва нищо за живота ми". Заедно с броя на публикациите, продажбите на тези списания постепенно спадат, но се чудя дали това се дължи от части на факта, че те игнорират нарастващата тенденция жените да избират нещо различно от живота, който те са предначертали за тях - сватби, диети и сексуалното им привличане към обувките. Или просто защото голяма част от нас вече е открила алтернативни места, в които да разговарят за всичко това.

Например в Twitter или в блоговете като TV Agenda, който набра толкова голяма популярност покрай една статия за космите по тялото, че нейната авторка бе поканена в американското телевизионно шоу "Тази сутрин" да покаже косматите си подмишници. Темите често са едни и същи - връзки, работа, тяло - но подходът на женските списания към тях изглежда морално остарял.

Вече не купуваме дънки, които единствено да прикриват пищните ни бедра. Вече не се вълнуваме толкова от сексуалността си и не дискутираме оживено значението на секса за една нощ. След като съвременните разбирания за брак тотално се промениха и очакванията ни се сринаха, много по-малка част от нас с нетърпение планира "Големия ден". Абсолютните закони (че ще се омъжим в църква, с мъж и че въобще ще се омъжим) за щастие вече са се разпаднали напълно.

Жените отдавна вече не са това, което са били преди 20-30 години

Дали не звуча твърде надменно? Не искам да бъда злобна. Просто ми се иска женските списания да променят начина, по който разказват историите си. Днес имаме повече възможности от всякога преди, а това не се отчита от тях. За разлика от героините в техните приказки, нашият живот не се измерва по големината на сватбената торта.


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

4 lele male | 18.05.201210:03

Според публикувана статия в "Космополитън" относно каква личност е една жена, може много да се съди по позата, в която тя спи.
Аименно:
Жените, които спят настрана, са особено практични.
Тези, които спят по корем, са най-интелектуални.
И накрая, тези, които спят по гръб с крака зад главата, се ползват с най-голяма слава и са най-желани.

Четете в новия брой на "Космополитън":
1. Бикини или прашки - 86 нови аргумента за и против
2. За новия автомобил - как да си изберем плюшено мече
3. Секс на плажа: как да извадим пясъка
4. Ти и твоята най-добра приятелка: а защо пък не?
5. Урок по бизнес: как да извлечем изгода от изневярата на мъжа
6. Разучаваме пералнята : режим Easy Care+
8. Ницше или Шопенхауер: избираме име за куче
9. Модни тенденции за сезона: какво трябва да виси на кончето на тампона
10. Етикеция: 5 места, където не трявба да си носим вибратора
11. Как да направим фелацио в колата muhihihihi

П.С. Никога не съм мечтала за сватба и бяла рокля, може би за това и бързо се омъжих... А статията не е лоша. Много щастлив
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 20.09.2010, 15:16

3 OrchiiDea | 18.05.201209:52

Има нещо вярно в статията, но малко. Първо - въпреки тоталния кич на булките като сметанова торта - 95% от жените мечтаят именно за това. Та погледнете какво направиха от баловете! Какво да говорим за сватбите?? Друг е моментът, че колкото и да е "напреднало" обществото, всяка неомъжена жена гледа на себе си като на провалила се. Справки - цитирания "Сексът и градът".
Що се отнася до списанията - помия са от първата до последната корица, но лично аз не съм чула някое да е фалирало. Напротив - такива като Космополитън учат от първите корици тийнейджърките как да правят по- хубави свирки! И те правят. Защото майките им са заети да четат "приложната" психология от някое от останалите безбройни женски списания, вместо да погледнат какво правят децата им!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 18.05.2012, 09:30

2 Ggbg San | 18.05.201209:32

Do not read beauty magazines. They will only make you feel ugly. cit Kurt Vonnegut
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 09.12.2011, 15:24

1 everafterification | 16.05.201213:50

Супер! Една смислена, добре аргументирана статия, която засяга реална тема. Женските списания са като последната цитадела на половите роли, за щастие отмират вече и честито да ни е! Да не говорим, че те отдавна са се превърнали в няколко десетки страници реклами, за които жената добрволно си плаща.
   

оценка

+1 -0

Най-коментирани