Ще има ли пак "истински мъже"? | webcafe.bg
Webcafe

Ще има ли пак "истински мъже"?

Webcafe
06.07.2017, 16:18 (обновена 10.07.2017, 13:36)
страх

Идеалът за мъж - от Египет до златните години на Холивуд

Как се разпознава кой е "истински мъж" в многообразната тълпа на улицата? Жените по цял свят все повече си задават този въпрос, а мъжете се колебаят дали отговарят на изградените очаквания. Дискусията за разликите между половете и тяхното дефиниране е една от горещите теми напоследък и обикновено предизвиква ожесточени спорове.

Съвременната поп-култура измени идеите ни как точно трябва да изглеждат "истинският мъж" и "истинската жена". Няма как да не забележим промените в тенденциите и разбиранията, а и ще трябва и да свикваме с тях, ако искаме да сме в крак с модата.

Установените от години стереотипи все повече остават на заден план и дори биват яростно отричани от хора, които всячески се стараят да изглеждат модерни в очите на околните. В Канада вече е факт първото бебе, което в здравната си книжка няма посочен пол, а модата на безполовите деца обхваща все повече семейства.

Промените са особено осезаеми за мъжете

На този фон няма как да не си помислим, че сме свидетели на преломен момент в културата и в схващанията  за половете. Промените са особено осезаеми що се отнася до мъжете, тъй като при тях те са лесно забележими дори и на пръв поглед.

Всъщност идеите за външния вид и държанието на мъжете са се изменяли десетки пъти през вековете и всеки период е имал своето схващане как изглежда "истинският мъж". Не винаги идеалният мъж е бил едър, мъжествен и силен.

В Древен Египет

В Древен Египет например фараоните са носили грим, много преди той да стане запазена марка на жените. Може и да ни звучи парадоксално, но плътната очна линия и сенките са подчертавали очите на владетеля и са демонстрирали неговото надмощие и власт над простолюдието.

По това време в Гърция и Рим е било не само приемливо, но и задължително високопоставените мъже да имат интимни взаимоотношения с по-млади момчета. Никой не е намирал тази практика за смущаваща или дори за странна. Едва с разпространението на ранното християнство тези привички са заклеймени като содомия.

През XII и XIII-ти век Средновековието връща на преден план мъжествения, късо подстриган мачо. Той е смел и вярващ в християнските ценности кавалер. Обикновено е бил аристократ - по душа и по произход, следващ строго определените тогава норми на поведение.

Ясно подчертаната мъжественост отново е издигната в култ, а и е допълнена от тежките рицарски доспехи, които са поредният символ на физическата мощ и превъзходство. Те правят мъжката фигура да изглежда по-внушителна и респектираща.

Рицарските дуели още повече затвърждават мачовския статут на кавалерите от онова време. Да предизвикаш своя опонент е било въпрос на чест, храброст и себеутвърждаване.

На мъжете през Ренесанса обаче не им се нравят грубите прояви и насилието. Новата епоха приема хуманизма като основна доктрина и варварщините не са й особено по вкуса. Силният пол се насочва към творчеството - поезия, проза и живопис. Дълги години най-привлекателен е образът на мъжа-артист и творец, а не на недодялания мачо.

Към края на XIX и началото на XX-ти век историята претърпява поредния обрат - на мода идва мъжът-денди. Писатели като Бо Брумел и Лорд Байрон налагат образа на суетния, умерено вманиачен по външния си вид мъж. Той притежава изискан език и маниери, лежерни хобита и излъчва безгрижие.

Дейвид Боуи шокираше всички с бялото си като тебешир лице и женствено излъчване през 1970-а, но по времето на Регентския период на Великобритания, започнал през 1811-а, вероятно щеше да мине за многоуважаван член на обществото.

Тогава аристократичната бледост и фини обноски са били един от най-сигурните символи за аристократичния произход на мъжа и неговото благосъстояние.

Мачото в Златните години на Холивуд

Образът на истинския мачо като модел за подражание се завръща в Златните години на Холивуд. Актьори като Джеймс Дийн и Марлон Брандо са олицетворение на идеала за мъж - те да достатъчно привлекателни и обаятелни, за да се харесат на жените, но и с твърд и непоколебим характер.

Заради тези харизматични мъже в момента се питаме "Какво се обърка?" и "Къде отиде истинският мъж?".

Модната индустрия има най-голямо влияние върху промените в разбиранията ни за мъжкия пол. Заради нея границите между мъжкото и женското облекло почти изчезнаха, а гледката на мъже в поли вече не е запазена марка на Шотландия.

Увеличаващият се брой унисекс дрехи по модните подиуми се оказаха само началото на новата тенденция. След тях дойдоха "андрогенните" модели - слаби и красиви, на които всяка дреха стои добре, без значение за кой пол е предназначена.

И тази година в Лондонската седмица на модата видяхме манекени, които без никакво притеснение дефилират в странни и откровено шантави тоалети, които са далеч от масовото схващане за приемливо облекло.

В царството на "нацепените батки"

Тези модели са в абсолютен контраст със стандартната представа за мъж - с широки рамене, къса до нула номер коса и леко агресивно изражение. В България тази представа е докарана до още по-голяма крайност - тук е царството на "нацепените батки". У нас истинският мъжкар е леко груб и не много джентълмен.

Промените обаче не важат само в модните среди, а и в области, които доскоро бяха запазена територия на мачовците като футбола например. Кристиано Роналдо и Дейвид Бекъм отдавна предефинираха разбиранията ни за мъжественост. Те с лекота комбинират визия на Аполон с така наречената "метросексуалност" - старателна и редовна грижа за външния вид.

Тяхната суетност, гелосаната коса и внимателно епилирани крака накараха мнозина да се съмняват, че истинският мъж все още съществува. Някои жени с отчаяние споделят една на друга, че не могат да си запазят час за козметик, тъй като гаджето им ги е прередило. В почти всеки женски разговор поне веднъж се е дочувало възклицанието, че "истински мъже вече няма на този свят".

Измененията в тенденциите при мъжете и тяхната мъжественост може да ни се струват като сътресение и жесток удар по собствените ни разбирания, но всъщност всяка епоха си има своите идеали. С други думи историята се повтаря циклично - женствените мъже са били актуални и преди, без това да унищожи човешкия вид.

Oще: безполов  безполово дете  жена  жени  мода  модел  мъж  мъже 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

9 Mako | 09.07.201712:09

the_mask_rider | 08.07.201712:13
Характера прави мъжа, не дрехите.
======================

Много точно казано!
И именно затова въпросната статия, която има за цел да представи истински мъжкото като "истински мъжко", старателно се опитва да внуши, че въпросното "мъжко" се корени основно в облеклото и аксесоарите, а не в начина на мислене и поведение.
Много правилна статия, типична за една правилна медия, преписваща от правилните източници!
Намига Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.06.2017, 08:05

8 Незапознат | 09.07.201710:00

Чък Норис Чуди се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

7 dedo adji | 08.07.201723:31

Щом викито намеси и Микрон, айде да ви задам една задачка. Кой е най-истинският мъж? Макарон, Тръмп, Путин или бате Бойко? Чинчипин да не го броим.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.06.2017, 17:52

6 vikki | 08.07.201718:45

Спорът тръгва в посока "Е ли истински мъж Макрон?", да речем. Или принц Чарлз, камилин... Докато на Frida бих припомнил как в. "Старт" или в. "Народен спорт" пишеха за Джони Реп и "Аякс": "Всички са с коси на пажове, но играят като завоеватели" и срамежливо /НЕ/ споменаваха, че тренъорът е румънец. Докато по горе-долу същото време футболна Западна Германия вече си имаше мъжкарите - антиподи "аристократите" Франц Бекенбауер, Берти Фогтс и Ули Хъонес, но и "бунтарите" Паул Брайтнер и Герд Мюлер. Нещо като Кларк Гейбъл в "Отнесени от вихъра" и Марлон Брандо в "Дивият", но на терена...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.08.2010, 11:53

5 Frida | 08.07.201718:04

макормик, изобщо не сте духовит, мъжът не се променя с годините, променят се финтифлюшките, с които се кичи или с които се гордее - доспехи са носили още в омировите времена, а и досега перуките са задължителни в некои съдилища. тъй като обзорът е малко прогресивистки, прескачайки определени чувствителни за изнежените милениуми периоди, в които мъжеството е подложено на изпитание, айде да кажем, че качеството на мъжете е в тяхното количество. намалението на числеността им в геометрична прогресия води и до трагичното им качество, независимо от повече или по-малко буйните бради и подобни вторични полови чегеварски обрасвания. мнозинството от тях се отказват да бъдат мъже, като виждат в това единственото мъжко поведение.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

4 паяка | 08.07.201716:03

Обикновено неподписаните статии в кафето са по политически теми. Лежерните , искащи да минат за занимателно-познавателни, смело се пъчат с имената на автр(к)ите си. Днес Касимова се е отчела хейтърската, този материал е твърде спокоен за задъханата и припряна Антония, т.е. историческият анализ на мъжките трансформации, съчетан с грамотно писане ни насочват към...?
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 13.08.2014, 13:35

3 Kenny McCormick | 08.07.201715:25

Frida, статията не е исторически очерк, просто показва как са се променяли мъжете през годините. Очни линии, доспехи, писане, рисуване, дендита, метросекс са само част от етапите. Ако не ви достига история - пуснете си History channel или прочетете някоя енциклопедия, това е информационно-развлекателен сайт, не научно-популярен.
Очакваме включване от e-mil e-drag , който да ни обясни, че слънцето изгрява от изток...
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 14.08.2010, 11:53

2 Frida | 08.07.201713:26

статията е избирателно непълна - липсва мъжът- варварин, галантният мъж от просвещението, романтичният аристократ от същата горе-долу епоха, пламенният революционер-комунар, болшевик, комунист, антифашист, квадратният нацист и съвременният джихадист - все интересни мъжки образи. на моменти дори е погрешна - марлон брандо и особено джеймс дийн изобщо не са показатели за златния холивуд, а негво отрицание, както и на мъжа, като такъв, въпреки външната си красота. златният холивуд са мъже, като Гари Купър, Ерол Флин, Кларк Гейбъл, Кари Грант, Джеймс Стюърт, Кърк Дъглас, Джон Уейн...ако пък вземем футбола и поставим роналдо до Руут Крол и Дж. Реп примерно, деградацията на мъжкото е очевадна. разпиляването по разни зоо-педо-хомо-некро и пр. филии, в зависимост от модния за момента типаж изкарва на показ безидейното мъжко въображение, стеснено от активния псевдофеминизъм - или мъжът в ролята на мазохистична жена- всичко в противоречие на изначалния първосъздаден мъжки компонент на човека и човечеството - подобието на Б-г.
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 22.05.2017, 20:29

1 the_mask_rider | 08.07.201712:13

Характера прави мъжа, не дрехите. Един мъж трябва да може да отстоява себе си и да бъде достатъчно смел да защитава близките си независимо, в какви дрехи е облечен.
   

оценка

+4 -0

Най-коментирани