Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Феминистки срещу секс списания

Виктория Силвстед - една от кориците на списание FHM, в годините, в които британското списание все още беше откровено еротично Снимка: Getty Images
Виктория Силвстед - една от кориците на списание FHM, в годините, в които британското списание все още беше откровено еротично

Някои магазини отказват да преместят списанията "за мъже" на горните рафтове, въпреки сексисткото им съдържание. Ето защо група феминистки предприемат директни действия.

Пред филиал на супермаркетите Tesco в централен Лондон в студена петъчна вечер 30 души в пижами, нощници и пухкави пантофи са се събрали за кампания срещу мъжките списания.

Всички те са членки на активистката група Object - и са тук да участват в месечната кампания "Порно срещу пижами".

Те се втурват покрай щанда с млечни продукти, през щанда със замразени храни, и стигат до изложените мъжки списания, за да ги маркират със собствени девизи.

Поставят FHM в хартиен плик с надпис: "За ужасни женомразци", докато Maxim е скрит зад фразата "МАКСИМум сексизъм".

Жените започват нещо като кубински карнавален поход из супермаркета, скандирайки "Хей-хо, сексистките списания е време да се махнат!", информирайки охраната за присъствието си.

В крайна сметка те са изхвърлени от магазина, но не преди да оставят памфлети, озаглавени "Порно срещу пижами: защо мъжките списания са вредни" в кошниците за покупки.

Тази кампания стартира по-рано тази година, след като Tesco решават, че на клиентите няма да бъде разрешено да пазаруват в пижами, тъй като това би накарало другите хора да се чувстват неудобно.

Object отвръщат на удара, обвинявайки някои магазини на Tesco, че игнорират доброволните правила за поведение, според които списанията "за мъже" (въпреки че издания като FHM от години поддържат доста "по-изискана" политика на представяне на героините си, подчинена на ненапълното разсъбличане - бел. ред.) трябва да са покрити и разположени на горните рафтове, наравно с порнографското съдържание.

Не на сексуалното обективизиране

Object е създадена през 2003 г. с цел да се противопоставя на сексуалното обективизиране на жените. Организацията постига някои забележими успехи. Кампанията им "Разголване на илюзията" слага край на лицензирането на стриптийз клубовете по същия начин, по който се лицензират кафенетата и караоке-баровете - политика, позволила на индустрията за танци в скута на клиента да нарасне с 50% за 10 години.

А през 2008 г. те стартират "Искане за промяна", наравно с групата Eaves Housing for Women, за да информират обществеността за реалните условия на живот на проститутките.

Феминистки петъци

Демонстрацията в Tesco е част от кампанията им "Феминистки петъци" - месечни събития, където активистките протестират срещу мъжките списания и други форми на сексизъм. След като са изхвърлени от Tesco, демонстрантките прекарват три часа пред магазина, раздавайки 1500 брошури.

"Мъжките списания са пример за превръщането на порнографията в масов продукт", казва Ана ван Хесвик от Object. "Целият им тон е абсолютно презрителен към жените. Те са съставени от снимки, които идват директно от порнографията и биха били сметнати за вулгарни преди 50 години. Но сега границите са изместени до такава степен, че те се смятат за приемлива част от мъжките списания и софт порното."

По-рано тази година актьорът Дани Дайър, отговарящ на писма на читателите в сп. "Zoo", е предложил на изоставен мъж читател да "нареже лицето на бившата, така че никой да не я желае".

"В тези списания има шеги за инцест и порнография, за трафик, за изнасилване", коментира Ван Хесвик. "Това, което е вредно, е че това се смята за нормална част от масовите медии."

Културата на масовите медии става по-сексистка?

Онлайн координаторът на Object - Силвия Уейкфийлд, смята, че мъжките списания отразяват факта, че "културата на масовите медии става по-сексистка; с танците на пилони и порнографски намеци, присъстващи в дневната телевизия".

През 2006 г. в резултат на лобизъм и кампании на Object бе въведен доброволен кодекс за добри практики, регулиращ излагането и продажбата на мъжки списания, подготвен от британското Министерство на вътрешните работи в партньорство с Асоциацията на издателите на периодични издания и Националната федерация на търговците на вестници и списания. Групата обаче се бори за по-строга регулация.

Доклад на британското вътрешно министерство от февруари констатира, че списания като Zoo и Nuts би трябвало да бъдат качени на горните рафтове и да имат възрастови ограничения за продажбата им, за да се спре просмукването на съдържание, сексуализиращо момчетата и момичетата на все по-ранна възраст.

От началото на "Феминистките петъци" няколко магазина - включително част от филиалите на супермаркетите Tesco и WH Smith, където са проведени акции - действително са преместили мъжките списания на по-горни рафтове. Но докато още има места, където списанията могат да бъдат открити на долните рафтове, изглежда протестите ще продължават.

 

Най-четените