Кажи ми какво караш... | webcafe.bg
Webcafe

Кажи ми какво караш...

Даниела Янакиева 06.03.2012, 12:06 (обновена 07.03.2012, 15:55)
колело

Снимка: © Getty Images

Скоро чух, че „след карането на колело, палатката е дъното"...

Със стопяването на снега и все по-честата поява на слънцето, в мен започва да човърка едно изключително мило чувство, което се зароди миналата година, след посещението ми в Холандия. Страна, безкрайно възпитана по отношение на придвижването, което там, както всички знаем, се осъществява най-вече с велосипеди. И е ужасно приятно. Защото е готино, въпрос на култура и защото там хората са научени, че по-добре да ти е лесно и удобно, отколкото да „гъзарееш" излишно.

Без да навлизам в квалификации, скоро чух, че „след карането на колело, палатката е дъното"... Дори не успях да реагирам на това изказване.

Не разбирам как през 2012 г. се смяташ за човек с модерно мислене, имаш претенция, че си заобиколен от хора с интересен лайфстайл, a успяваш да изтърсиш такава глупост.

Не съдя никого. Просто се опитвам да го проумея. И съвсем на се изказвам от позицията си на колоездач - правя го от сравнително скоро, но за три-четири месеца, в които се придвижвах из града с колело, разбрах няколко неща:

1. София се превръща в място, където човек трудно би могъл да се придвижи с класическо превозно средство - било то с обществен транспорт, такси или собствения си автомобил. Последният, освен удобството, че се возиш в „мобилния си дом'', води със себе си неприятния момент с място за паркиране, плащане на синя зона - все неща, които никой не харесва особено.

Автомобилът отдавна не е чак такова удобство в града - хората просто обичат да хленчат и дори да имат алтернатива, къде-къде по-удобно е да се мрънка и изказва ‚,гражданска позиция''.

2. Условията в София са меко казано неприятни. Трябва да си с глава на самоубиец, за да решиш да се придвижваш с колело по великите велоалеи, които настоящият кмет откри в последните години. На светофарите няма как да пресечеш и продължиш по въпросната алея, без да се наложи да направиш почти пълен кръг и изчакаш поне три светофара...

Разбира се, тъй като у нас все още се робува на това, че карането на колело е „дъното" и не е много градско, не разчитайте да ви правят път и да ви пазят. Пазите се сами. Проучвате маршрути. Избирате места, по които да се придвижите. И всичко е наред.

3. Да караш колело все пак е чудесно. Независимо от условията. Независимо от хората, според които автомобилът ги поставя на по-високо стъпало спрямо „простолюдието".

Нищо друго не ти носи онази детска радост от спускането, докато единственото, което чуваш, е вятъра покрай теб. Нищо друго не те връща така във времето, когато си оправяхме сами веригите и се возихме прави, хванати за седалката на Балканчето.

Колелото освобождава по начин, по който малко занимания биха могли да го направят. Абсолютно всеки ден. И на всеки с повечко акъл му е ясно, че статусът ти не се определя от това дали караш автомобил или колело. Ако не съм достатъчно убедителна, пълно е с нации, които го доказват.

Oще: велоалеи  колело  холандия 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 13.01.2011, 14:17

106 lele male | 13.03.201214:30

Voin Смее се Смее се Дааа, а на работа с метрото пътуват най-алчните хора, на които им е жал да харчат излишно време и пари... ангелче
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.01.2011, 17:43

105 Voin | 13.03.201212:53

Абе то човек като ги слуши ще реши, че в София всички само в офиси работят и само в костюми се разнасят...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.10.2010, 13:24

104 bzb | 11.03.201220:23

Копенхагенизация: http://www.youtube.com/watch?v=2HCo5dO1Cg0
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.10.2010, 13:24

103 bzb | 11.03.201219:58

София не ставала за велосипеди...

Единственото нещо, което пречи е желанието (или неговта липса). Който иска, той кара и не си измисля обяснения за това и онова. А за да има инфрастрруктура, то трябва трябва първо да има карачи. А не обратното.


София нямало как да стане удобна за велосипеди...

Има и още как. Като се отрежат велоалеи от улиците и като трябва да цакаш стабилно за привилегията да влизаш с кола в центъра, то ще се замислиш. И не, разширяването на булеварди и стоителството на паркинги не е решение, защото и те ще се напълнят. И по пътя на тази логика трябва да се събори целият град, за да има как да се мине и къде да се паркира. А истината е, че подобряването на качеството на въздуха в града означава ограниаване на автомобилите в центъра.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

102 strawsPulledAtRandom | 09.03.201215:37

"...Решението е: метрополитен, до който да имат лесен достъп почти всички граждани на София и който да може да ги превози близо до почти всяка точка на града. Квартални автобуси с крайна спирка метростанцията, чрез които хората да стигат бързо до метрото. Големи (и безплатни) обществени паркинги на последните спирки на метрото при изходите на града..."
-----------------
Абсолютно съм съгласен, толкова съгласен, че дори не намерих за необходимо да го спомена досега - мисля, че едва ли някой е против. Очевадно решение, прието преди повече от век в големите европейски градове. Жена ми редовно ползва метро, а аз винаги, когато мога. Когато защитавам ходенето пеша нямам предвид да се опънеш от квартал до центъра, а точно това - да стигнеш до подходяща спирка или на метро, или засега на по-голяма артерия с удобен автобус, тролей, трамвай. Но дано скоро пуснат и другите два лъча, сигурен съм, че ще облекчат трафика, макар че за нормалното му функциониране ще трябват още много станции.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.12.2010, 13:30

101 Божидар Гюлмезов | 08.03.201223:32

Това ще отучи хората да си купуват коли за гъзария, които след това да нямат къде да паркират или да паркират по тротоарите. Тротоарите не са паркинг. Нито пък пътищата са паркинг.
--------------------------
Само че нали осъзнаваш че за да се въведат такива драконовски мерки общината трябва да е осигурила достатъчно парко места? А не да се окаже че въобще, ама въобще не са достатъчно?

Така или иначе текущото разширяване на зелена и синя зона е крачка към това, но работа на всички софиянци е да подсигурят че властта ще използва приходите за подобряване на ситуацията с паркирането, а не просто да ги използват за бонуси.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 22.10.2011, 09:35

100 Todor Cholakov | 08.03.201221:37

Карам колело до работа почти всеки ден и нито е тежко нито е неприятно.
Ако не караш бързо, не се изпотяваш (аз карам с 10тина километра в час и нямам проблеми с това)
Карал съм по 25 километра на ден до работа и обратно - не е проблем по никакъв начин, а в задръстването изпреварвам доста автобуси.
Велоалеите са необходимост и колкото повече хора карат колело, толкова по-добре ще е и за тях и за останалите.
Колкото за колите - популацията им трябва сериозно да се ограничи. Например когато си купиш кола, си длъжен до два месеца да и осигуриш постоянно паркомясто в рамките на 500 метра от настоящия си адрес. (това може да е покупка или наем на гараж, абонамент за конкретно паркомясто в рамките на квартала, можеш да си я държиш в двора ако имаш такъв и т.н.). Ако не можеш да осигуриш мяста за колата си, ти драсват една солена глоба (например 10% от стойността на колата за всеки месец в който си в нарушение) и се оправяй. Това ще отучи хората да си купуват коли за гъзария, които след това да нямат къде да паркират или да паркират по тротоарите. Тротоарите не са паркинг. Нито пък пътищата са паркинг.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

99 Mile Manolov | 08.03.201221:10

ше го еба да одим пеш... бтв имам 2 колела и ги ползвам редовно и ПО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ. Мотор в момента нямам, но напролет ще се взима.. пак ^^
Заебе ги тия филми. Ще хода на работа с колело.. ще го паркирам некаде си. и за чий уй? на некви селяци да им е широко muhihihihi
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.12.2010, 13:30

98 Божидар Гюлмезов | 08.03.201219:12

Строус, qwe, ДА!

но как да стане, както каза строус - навика е голямо нещо, всичко живо само на мързеливо в колите, а дори не се усеща че в някои случаи става дори по-бързо като го направиш пеша...


Аре сега федаре, на мен да кажеш че от "Руси" не ги виждам нещата (независимо че всяка година хода на роднините си по бащина линия, които са всичките в София и не са малко) - ама я сега обясни и на хората дето живеят целогодишно в София как не ги разбират нещата...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.07.2011, 13:11

97 Fedar | 08.03.201218:49

Строус,

съвсем искренно те адмирирам за ентусиазма да ходиш пеша. Аз обичам много джогинга, както и планинарството, но в извънработно време и по екип, не съм фен на дългите разстояния в официално облекло. И все пак това, което казваш е неприложимо и не може да бъде универсален стандарт. Все пак, то и Беър Грилс сигурно може да отиде на работа с парашут или придвижвайки се на челна стойка, ама това няма да реши проблемите на трафика.

За мен малко изместихме смисъла на разговора. А той е, че градската управа на София години наред не прави нищо за позитивно и генерално за разрешението на проблемите на трафика, и компенсира с такива рестриктивни мерки, чийто единствен ефект е да пълнят дупките в общинския бюджет. И велоалеите, и ходенето пеша са хубави неща, но не са решения. Решението е: метрополитен, до който да имат лесен достъп почти всички граждани на София и който да може да ги превози близо до почти всяка точка на града. Квартални автобуси с крайна спирка метростанцията, чрез които хората да стигат бързо до метрото. Големи (и безплатни) обществени паркинги на последните спирки на метрото при изходите на града. Представи си примерно човекът от Манастирски Ливади как може да стигне до Подуене за отрицателно време без да създава трафик в центъра: пуска се по трилентовото околовръстно шосе, стига до кръговото на Черни Връх за 5 минути, там паркира колата си в голям обществен паркинг и хваща метрото от първата му спирка.

Така, че пак казвам - и велоалеите, и ходенето пеш, не са никак лоши, но проблемите на обществото се решават като се върви напред в цивилизационното развитие, а не назад. Да облекчаваш трафика САМО с велосипеди и ходене пеш, както и с рестрикции, си е чисто връщане с един век назад. Да строиш метро и да развиваш пътната инфраструктура е цивилизационното решение.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани