Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Виновен ли е Боливуд за сексуалното насилие

Непрекъснатата сексуална обективизация на жената на екрана може да окаже има вредно въздействие върху жените в реалния свят

През декември 2012 г. в автобус в Делхи беше изнасилено 23-годишно момиче, което почина вследствие на изключително жестокия акт. Благодарение на този случай проблемът със сексуалното насилие в Индия придоби международен отзвук.

Той провокира една от най-големите звезди на Боливуд - актьорът Шах Рух Кан, да напише в Туитър: "Съжалявам, че съм част от това общество и тази култура. Съжалявам, че съм мъж".

Според данни на националното бюро за борба с престъпността на всеки 22 минути жена в Индия става жертва на сексуално насилие. При търсене на причината за широкото разпространение на насилието над жени в страната, се повдига следният въпрос: възможно ли е и Боливуд да има вина, че провокира изнасилвания, заради своята образност и сюжети?

Много от филмите робуват на старите стереотипи

Според режисьора Мира Наир има позитивна тенденция при показването на жени в индийското кино. Голяма част от филмите обаче продължават да се подчиняват на старите стереотипи - ако има сексапилна жена, то тя задължително е обект на съблазън и желания, граничещи с вулгарност.

В това отношение особено популярни са музикалните части, характерни за боливудските продукции, в които хореографията обикновено е свързана със сексуална провокация. Според Мира Наир те обикновено показват най-новата боливудска красавица, танцуваща сладострастно, обкръжена от мъже. За Наир това не предизвиква уважително отношение на мъжете към жените.

Актрисата Тилотама Шоме вижда проблем не само в това как са изобразявани жените, но и това как Боливуд показва мъжете - обикновено изключително агресивни или крайно консервативни. Според нея това налага стереотипи за отношението към мъжа и към жената в обществото.

Не значи не

Характерен за Боливуд е филмовият сюжет, в който жената не мисли това, което казва, когато устоява на сексуална провокация. Идеята, че когато казва "не", жената има предвид "да", присъства в много от индийските филми.

Според филмовата звезда Амир Кан, проблем е това причакването и дебненето на жени да бъде възприемано като нещо нормално във филмите. Той твърди, че това се отразява върху начина на живот и разбиранията на хората в обществото.

Не всички обаче мислят, че киното има общо със сексуалното насилие. Според актьора Шах Рух Кан, който обвинява киното за това, е тесногръд. Той подкрепя тезата си с твърдението, че всяка жена, която участва в подобен тип клипове или филмови танци има право на избор и никой не я кара насила да влезе в ролята на съблазнителка.

Според Кан да кажеш, че насилието от екрана се пренася на улицата не е вярно, защото не е видял как например комедия се отразява на улицата. Затова не разбира как може да бъде открита връзка между отношението към жените и Боливуд.

Непрекъсната сексуална обективизация

Според феминистите обаче непрекъснатата сексуална обективизация на жената на екрана има вредно въздействие върху жените в реалния свят, което може да доведе до актове на насилие.

Мира Наир вижда и друга причина Боливуд и дори индийските риалити формати да предизвикват агресия. Рисувайки картини за успех и луксозен живот, те провокират копнежите на аудиторията.

Наред с това тенденцията към нарастваща независимост на индийките, които се местят в града, за да градят кариера, оставя много мъже ядосани. Така те се оказват по-вероятни участници в актове на сексуално насилие. Според Наир гневът на мъжа, който вижда как модерната жена слиза от екрана и се качва в автобуса, се поражда от въпроса как тя е постигнала това, а той - не.

Другата страна на въпроса

Все пак има и филми, които разглеждат проблема за насилието над жени в Индия, но не са много. Пример за такъв филм е No One Killed Jessica ("Никой не е убил Джесика", 2011), създаден по реален случай.

Според Тилотама Шоме шансът историите за сексуално насилие да бъдат разказани на екрана се крие в независимото кино. Тя мисли, че подобни филми не трябва да показват самия акт на насилие, а да разглеждат например деня на един мъж, преди да посегне на жена и това би довело до по-голямо разбиране за проблема.

Важно е обаче да се отбележи, че въпреки цялото внимание към Индия, статистиката поставя случаите на изнасилване в страната далеч след тези в САЩ. Женските образи в холивудските продукции също дават храна на желанията, но няма спор, че там дамите са представени много по-реалистично. Разбира се, има редица други фактори, които имат влияние, когато става дума за сексуално насилие и не може цялата вина да се стоварва върху киното.

Според боливудските звезди индийските продукции са частично отговорни, но другаде е по-сериозният проблем. Амир Кан казва, че в ако се потърси информация за изнасилванията в страната, ще се окаже, че голяма част от тях дори не са съобщени на властите.

Затова ако филмовата индустрия трябва да потърси проблема в себе си, то със сигурност трябва да се работи повече по отношение на законовите механизми.

 

Най-четените