Образователно престъпление | webcafe.bg
Webcafe

Образователно престъпление

Невена Събева 05.02.2012, 17:59 (обновена 07.02.2012, 17:22)
Образование

Когато видя студент, тръгнал на частен урок, ме е срам

Когато видя студент, тръгнал на частен урок по математика, получавам пристъп на срам и вина.

Защо тези 20 и повече годишни мъже и жени са тръгнали на уроци? Защо не могат да отговорят сами на въпросите си с помощта на разнообразни учебни материали, лесни за намиране в библиотеката или в интернет?

Може лекциите да не са били добри, учебниците да са лоши. Но в интернет са качени курсове, преподавани в най-добрите университети (например в сайта на Academic Earth). И, изненадващо, лекциите на най-добрите са най-разбираеми. Изобилстват с примери, практически задачи и интуитивни обяснения.

Говоря с някои студенти, не са чували за тези лекции. Забелязвам несигурност, неувереност, ниско самочувствие. И чувството ми на вина преминава в гняв. Гняв към образователната ни система. Защото виждам пред себе си жертви на едно образователно престъпление.

Защото всъщност това са отлични студенти. Те ще получат отлични оценки. Но някой е успял да подреже крилата им и въпреки че имат необходимия потенциал за самообучение, не се доверяват на своя интелект и интуиция, а търсят авторитети.

Още от училище те ден след ден са слушали учителите си, прилежно седейки на своите чинове и са изпълнявали поставените задачи. А учителите са ги учили, учили, учили... с което, ако е прав Иполит Тен, са ги дисквалифицирали.

Вярвам в тези млади хора и в способността им да пораснат, да вземат образованието си (и работата, и т.н.) в свои ръце. Дори ако това означава да се откажат от "висшето" като безполезно. Преди време разбрах, че точно това е направил един мой приятел, който от детска възраст ме респектираше с яснотата и оригиналността на своята мисъл. Когато човек осъзнае силата си да учи сам, рискува да види безсилието на образователните институции.

Но въпросите за училището остават. Почти на всяка учителска конференция чувам китайската поговорка "Дай на човек една риба и той ще яде един ден. Научи го да лови риба и той винаги ще има храна". Струва ми се обаче, че колкото повече са усилията "да научим децата да учат", толкова по-лоши са резултатите. Искаме да помогнем, а всъщност пречим. Дали не трябва училището да се отдръпне малко, вместо да натрапва "помощта" си?

Защото въпреки че говорим за евристичен (откривателски, изследователски) подход при обучението, най-често виждам моделиране на мисленето на децата в определени шаблони. Наричаме това методика на преподаване. За всеки вид задачи - шаблон: закон след закон, правило след правило. И затвърдяваме с еднотипни упражнения. С тази реалност се сблъскват децата - всичко им се обяснява в най-малки подробности, без да се остави място за тяхната съобразителност, интуиция и може би, различен подход.

Някой ще каже, че това е методика, подходяща за широкия кръг ученици. Обаче мнението на френския психолог Геено е различно: Който вярва в чуждата интелигентност, я предизвиква и поражда. Който се съмнява в нея и не й се доверява, я прави толкова плаха, че я съсипва. Пак в тази връзка, интересна е традицията в японското и китайското обучение по математика да не дават пълните доказателства на твърденията.

Според Осаму Такенучи, ако всичко се обяснява в детайли, ученикът само трябва да следва; но ако някои моменти се премълчат, ученикът ще трябва да ги открие сам. Това са интелектуалните предизвикателства, които ще му помогнат да порасне.

Звучи малко парадоксално: колкото повече обясняваме, толкова по-малко разбират, а това е така, защото твърде много обясняваме.

Разговаряла съм с деца в предучилищна възраст и в хода на играта те са решавали нестандартни математически задачи. И установявам, че същите деца, вече ученици, се затрудняват да решат същите задачи. Как е възможно това? Според мен, научени да следват определени математически процедури, децата са отвикнали да се доверяват на своя здрав разум.

Някои учени намират връзка между математическото поведение и религиозната ритуалност. Според Шломо Винер от Университета "Бен-Гурион", част от учениците изпълняват математическите процедури по начина, по който други извършват религиозни ритуали.

По същия начин, те повтарят последователност от математически действия с увереност, че ще угодят някому и ще получат някакъв вид одобрение, без значение дали разбират смисъла на тези действия. И тъй като ритуалът е свързан с потребността от сигурност, един от признаците за наличие на ритуална схема в дадена математическа дейност е възникването у учениците на чувство на несигурност при преформулиране на задачите например; едно тъй познато явление...

За радост има деца, които отхвърлят ритуалната схема, водени от потребност за разбиране, намиране на смисъл, осмисляне. Един деветокласник преди време ми каза: „Мога да решавам различните видове задачи, усещам, че има връзки между тях, но искам да видя цялостно алгебрата, която учим. Твърде раздробено, фрагментарно ни я преподават."

Това е, което липсва в нашите учебници - интуитивното съдържание на предмета, което според Поанкаре е основата за разбирането му. А учебниците ни, написани в духа на формалната логика, остават неразбрани и за съжаление стимулират ритуалността.

И като се сещам за несигурните студенти, които срещам, се питам: дали не се е превърнало обучението по математика в ритуал? Дали по този начин то не пречи на децата да мислят самостоятелно, да вярват в силите си и да имат смелостта да учат сами?

"В кодексе чести считалось существенным не приходить на урок", пее Борис Гребенщиков. Навярно и по негово време в училище не е било по-различно.

Oще: образование  обучение  престъпление  студент  университет  уроци  учители 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 12.11.2010, 06:42

29 Ivan Mironov | 09.02.201216:07

Съгласен съм с авторката с констатацията за необходимостта от частните уроци по математика в университетите. Мен това вече не ме учудва.
За всяко явление си има причини и те са извън студентите за жалост. Първата е въвеждането на профилираното (диференцираното) обучение. Масово математиката се учи с по 2 или 3 часа седмично от 8 до 12 клас по така наречената задължителна подготовка. В профил математика часовете са от 8 до 15.
Университетската математика изисква всички студенти да са учили профилирана математика, но много от тях са учили само задължителна. От тази година в ТУ ще се влиза и само с матура по математика. От сега знам какъв хаос ще е в часовете по математика. Студентите завършили курса по задължителна подготовка просто НЕ разбират какво им говорят и НЕ желаят да го разберат, защото то НЕ им трябва, освен да си вземат изпита. По-бързият начин след купуването на изпита е "частният урок", където такива като мен ще те "научат" на механични процедури, достатъчни за вземане на изпита. Преписването е стар и безотказен световен метод и доста рисков.
Посоченият сайт е полезен, но за перфектно знаещите английски. Ще го публикувам на моят ученически сайт http://www.matematikasmironov.com/.
Мога и аз да посоча един подобен за ученици и студенти http://www.khanacademy.org/. Дори се появиха доброволци да го преведат на български ttp://khanacademybulgaria.wordpress.com/.
Големият въпрос за успеха на всяко обучение е МОТИВАЦИЯТА. Ученето изобщо и от изпит за изпит е миналото. Младите винаги са искали да учат това, което им е полезно и необходимо.
Между другото статията за ПИЗА също ми хареса. Успех и дано да съм Ви бил полезен.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.08.2010, 21:07

28 ivorad | 09.02.201212:29

"Че не може да се реформира образованието със статии ми е ясно :-)
но вие знаете ли как може да стане това? Поне трябва да се говори за това."

Аз пък Ви благодаря, че не отговаряте с агресия на агресивния ми стил!
Ако кажа, че знам как, влизам автоматически в групата на ония, които плямпат по темата. Истината е, че не знам. И не познавам човек, който знае, макар че се надявам такъв / такива/ да има. Разбира се - не сред ония, които и Вие сте изредили - чиновници и учЕни / пардон, нАучни работници/!
Все пак, в едно нещо съм убеден: докато обществото ни не преодолее крайния си инфантилизъм по отношение на децата ни, нищо няма да се промени. Истината е, че ние сме напълно неизградени като граждани. Вярваме, че образованието е "безплатно", понеже не сме в състояние да направим връзката между платените от нас данъци и публичните разходи на държавата. Това позволява на политическата класа, която е 90% дериват на милиционерскитв служби от времето на соца, да харчи бюджетните постъпления по един напълно безотговорен начин: средствата за образование са приблизително ДВА ПЪТИ по-малък процент от общите публични разходи, отколкото те са средностатистически в страните на ЕС. В същото време разходите за полиция и армия са поне ДВА ПЪТИ по-високи.....
Това е тайна единствено за нас, т.н "граждани" на Република България.
Да се дават иновативни идеи е хубаво. Само дето при подобна липса на финансов ресурс, каквито и да е иновации са осъдени на крах....
Това е смисълът на моята позиция: докато у нас не възникне истинско гражданско общество, докато българският данъкоплатец не удари по масата и не потърси отговорност от ченгетата за пилеенето на пари за фуражки, а не за децата на България - нищо позитивно в сферата няма да се случи! Да се направят фуднаментални промени в образованието при тоталната финансова криза, в която е поставено то в момента, е невъзможно, според мен.
Обратното е да вярваме, че маймуни с трици се ловят.....
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.08.2010, 22:12

27 Nevena Sybeva | 08.02.201214:51

ivorad,
благодаря за интересните Ви въпроси.
Че не може да се реформира образованието със статии ми е ясно :-)
но вие знаете ли как може да стане това? Поне трябва да се говори за това.
А най съм убедена, че добра реформа не може да дойде нито от МОМН (където работят чиновници и т.н.), нито от "научната" общност. Макар, че имат претенции да разбират.
А колкото до Сендов, провалът на един експеримент може да не се дължи на идеите, а на средствата за реализирането им. Колкото до идеите (на които симпатизирам), те не са нито на Сендов, нито мои, толкова са стари, че не мога да кажа на кого са :-)
Поздрави, ще ми е интересно да поговоря с Вас.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.08.2010, 21:07

26 ivorad | 08.02.201211:11

"А резултата е че ако преди 1989-та година българите бяхме едни от най-добре образованите, сега сме на последните места"

Поредната соцлегенда.....Истината е доста по-различна - в страните с наистина високообразовани хора никой не строи жилища по безобразния начин, по който бяха строени преди 89-а, не произвежда стоки с такова качество, не се вози на такива трамваи, коли, не носи подобни дрехи и обувки, не чака по 10+ години за автомобил и цял живот за панелка из комплексите, не се бие по опашки за банани и цветни телевизори....Единствения реален "плюс" на соцепохата бе по-високото ниво на обществна дисциплина, отразяваща се и на дисциплината в училището, пореди което и резултатите там бяха относително по-добри от днешните, въпреки че и тогава системата бе построена и функционираше идиотски. Каква бе цената на тази досциплинираност, обаче....
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.01.2012, 21:58

25 Curley pretty | 08.02.201210:54

Лошото е, че в България от години (ама от много години) учителят не се чувства призван да те научи да учиш. Той се чувства длъжен да ти налее в главата някаква информация, а дали е осмислена или не - много важно. Ето затова, сега като майка, като срещна учител, който провокира инициативност, творческо мислене и изобщо мислене (независимо дали правилно или не) - само го аплодирам. Но, уви, такива учители почти няма. Честно казано, преди да ми се наложи чест досег с гилдията бях убедена, че няма такива (покрай моето собствено образование). Сега вече съм съвсем малко разколебана в категоричността си.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.03.2010, 12:34

24 Ицо | 08.02.201209:46

А бе всеки има някакви идеи за образованието. И Образователна реформа се прави няколко пъти ... и какво ли не. А резултата е че ако преди 1989-та година българите бяхме едни от най-добре образованите, сега сме на последните места.
И за какви учители ми говорите - че сега учители стават тези дето за нищо друго не стават. Щото там заплатите са най-ниски.
При това положение каквито и реформи да се правят - резултата от ден на ден ще е все по плачевен.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.08.2010, 21:07

23 ivorad | 07.02.201222:44

"Учителството не се учи."

Айде, бе!.....
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.08.2010, 21:07

22 ivorad | 07.02.201222:43

"ivorad,
защо не вземеш да прочетеш една днешна статия в The Telegraph, а също и някои коментари под нея :-)"

Идеята, че образователната система резултатно може да се промени главно чрез вестникарски статии, е много мила в наивността си. Принадлежи на хора, които определено нищо не разбират от образование, но много искат да пипат там....
Всъщност, малка образователна реформа, основана на сходни до ентусиазираните Ви заклинателни викове, вече е правена у нас. От небезизвестния акад. Сендов. Сравнете идеите си с неговите и ще установите едно масирано припокриване. След това проверете какъв е бил резултатът от експеримента. Само за протокола - лаическите упражнения на другаря академик генерираха поколението на т.н. "сендовчета". Думата обозначава изявено неграмотни и неспособни за мислене деца. Кретени, простичко казано....
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.10.2010, 11:52

21 Dimitar Stamboliyski | 07.02.201215:45

И да, пресен пример като се заговорихме за Математика (и не намесвайте сиганкана, дет ми чува самочуФстФието):

Малко отдалйечко, но: Току-що с колежката влетяхме в офиса в Ам'дам, снеговете тук сковаха железопътния транспорт напоследък, което директно се отрази на финансовите ни отношения с тукашното БДЖ (NS). Трябваше да преизчисля девиации, процентни съотношения и малко корелации. Викам си, брей откога не ми се е налагало да си размърдвам мозъка за нещо, което да не мога да свърша с калкулатор Смее се Та, турих един бял лист, палнах ексела, слезох до едно дзен ниво и почнах да "творя". След 6 минути бех готов! Смее се Колежката беше така Шокиран , все пак е била шеф в IBM Смее се

Така че, не е само до даскали (специално за математиката само са се опитвали да ми пречат). А т'ва за частните уроци = Смее се Смее се Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.08.2010, 22:12

20 Nevena Sybeva | 07.02.201212:18

ivorad,
защо не вземеш да прочетеш една днешна статия в The Telegraph, а също и някои коментари под нея :-)

http://www.telegraph.co.uk/education/maths-reform/9060768/Numeracy-Campaign-British-teenagers-among-worst-for-dropping-maths.html

Избрано: "classes often focused on the dry “procedures” behind sums to make sure children pass exams instead of passing on a well-rounded understanding of the subject. "

Виждам сега, че там има и други интересни статии по темата образование.
   

оценка

+0 -0