Самоуправляващи се автомобили - погрешният завой на Apple | webcafe.bg
Mobilecafe

Самоуправляващи се автомобили - погрешният завой на Apple

лебовскиMobilecafe, по Slate.com
27.08.2017, 19:25 (обновена 30.08.2017, 07:23)
applecar

Снимка: © Digitaltrends.com

Бъдещето на Apple е Siri

Лошите новини за проекта за самоуправляващ се автомобили на Apple с кодово имe Titan продължават. New York Times съобщава, че компанията е стеснила мащаба на проекта от изграждането на самоуправляваща се кола до създаване на софтуер за самоупрвление на микробус за служители на фирмата. Според анонимни източници микробусът дори няма да бъде създаден от Apple, а ще дойде от голям автопроизводител.

Развитието на събитията няма да изненада тези, които следят неловката сага с най-зле пазената тайна на Силициевата долина.

Titan дебютира преди три години, но от поне година върви към пропaстта. През октомври Bloomberg каза, че вече не се работи по кола iCar, произвеждана от Apple, а през юни изпълнителният директор Тим Кук практически потвърди това.

Подробностите около самоуправляващия се микробус за служители на фирмата само подчертават колко назад всъщност са Apple в проекта, колко голямо е объркването в компанията и как тя не може да намери изход от ситуацията.

В исторически план Apple базират продуктите си около специфични хардуерни устройства. Най-големите хитове на фирмата - Mac, iPod, iPhone - са физически устройства, старателно проектирани така, че да създават условия за интуитивната им употреба от потребителите.

Тези устройства на свой ред са спомогнали за възхода на най-успешните софтуерни решения и услуги на Apple, включително iTunes и App Store. Така че не беше безумие да се смята, че iCar е следващият iPhone: хитов продукт, който се продава в милиони екземпляри и променя из основи цели браншове.

Самоуправляващата се кола обаче е нещо повече от просто кола. Тя е зависима от изкуствен интелект. И точно в тази насока Apple се сблъскаха със сериозни проблеми.

От всички нови сектори, в които Apple навлезе под лидерството на Кук, софтуерът за ИИ - типът софтуер, който ви е нужен, за да създавате самоуправляващ се автомобил - е най-важният. Вероятно той ще превземе не само автомобилите, но и домовете, джаджите и все по-често и работните места.

Apple обаче изостават в надпреварата за ИИ.

Докато конкурентите им от Google винаги се ориентират към данни и алгоритми, Apple е преди всичко хардуерна компания. В областта на софтуера силата й е в това да проектира дружелюбен потребителски интерфейс, вървящ с нейните устройства, а не придобиване и обработка на огромните обеми данни, на които разчитат алгоритмите за машинно обучение.

Допълнително опитите на Apple за навлизане в нишата на ИИ се затрудняват от твърдата позиция на компанията по въпроса със защитата на личните данни. Това спомага донякъде да разберем защо първоначалните планове на Apple за самоуправляваща се кола включваха проектиране и изграждане на съвсем нов автомобил от нулата.

Google, Uber и други фирми имат доста голяма преднина, когато става дума за софтуер, но много малко опит с проектирането и производството на устройства, които хората да искат да купуват.

Apple можеха да получат предимство, като съчетаят софтуера с красив хардуер. За жалост, те бързо осъзнаха, че проектирането и конструирането на автомобили е доста различно от проектирането и конструирането на компютри и че това е непреодолим недостатък в тази област.

В крайна сметка най-вероятно самоуправляващите се коли ще се произвеждат от същите компании, които правят сегашните ни автомобили.

Това оставя Apple в същата позиция, в която беше в последното десетилетие: производител на лъскави персонални компютърни устройства и с внушаващия респект iPhone като флагман модел.

Технологията на бъдещето няма да се върти около самостоятелни, интегрирани устройства, всяко от които работи по собствен интелигентен начин. Тя ще се фокусира върху безплътен интелект, който преминава от едно устройство в друго като вдъхва живот на всеки хардуерен компонент, събира данни и подобрява разбирането на желанията и действията ви през цялото това време.

В контекста на автомобилите ключът към бъдещето не е самото возило, нито разположението на седалките, двигателя или колелата. Ключът е софтуерът, който ги управлява.

Как това е свързано с контекста на персоналните компютри, където Apple все още водят? iPhone продължава да бъде хит и лесно можем да си представим, че все още ще носим някаква форма на компютърно устройство в джобовете си в следващите десетилетия. Но начинът, по който общуваме с телефоните си, вече се променя.

Сензорните екрани и бутони отстъпват място на гласови помощници като Siri, Google, Alexa и Cortana. Ръчното писане се замества с автоматично въвеждане и дори функции за "интелигентен отговор", които автоматично съставят съобщения от наше име. Пасивните уеб портали и приложения се допълват от мигновени нотификации, които предлагат съдържание и решения.

Всички тези нови функции разчитат по-малко на типа потребителски интерфейси, които Apple толкова добре умеят да създават, а много повече на софтуер за машинно обучение, както бихте предположили. Което отваря перспективи пред почти всяка технологична компания, която не е Apple, да превземе един или друг елемент от функционалността на iPhone.

Основното приложение на Facebook вече доминира по-голямата част от времето, което прекарваме с нашите телефони.

Неговите дъщерни компании Instagram и WhatsApp поемат камерата и съобщенията. Google водят пред Apple в областта на картите, а имейлите, календарите и браузърът им също са по-интелигентни.

Но най-голямата екзистенциална заплаха за централната роля на iPhone в областта на персоналните компютърни устройства може да дойде от най-нетипичния претендент сред основните конкуренти на Apple - Amazon. Интелигентните високоговорители Echo, разчитащи на изкуствения интелект на Alexa, демонстрират, че можете да поискате с гласови инструкции да включи осветлението, да смени канала, да ви съобщи новините, да поръча покупки, да пусне музика или дори да направи кафе.

Echo или конкурентът му Google Home не могат буквално да заместят iPhone - не можете да ги разнасяте в джоба си навсякъде, където отивате. Но можете да пренасяте Alexa или Google Assistant навсякъде. Софтуерът зад Echo и Home теоретично може да служи като интелект за неограничен брой устройства, включително вашия телефон.

Amazon вече предлагат Alexa в своя Fire TV, Google вече предлагат своя Assistant като самостоятелно приложение за iPhone, както и в собствените си Android устройства. Колкото повече общувате с този софтуер, толкова повече той ви опознава, и толкова повече стимули имате да го използвате като основен портал към цифровия свят.

Apple естествено могат да създадат собствена версия на Echo и оповестиха на 5 юни, че правят точно това.

Устройството ще се нарича HomePod и е напълно възможно да се окаже по-добър хардуер от Echo или Google Home. Но както и със самоуправляващите се автомобили, Apple няма да могат да спечелят само с хардуер и потребителски интерфейс. Умният високоговорител, точно както и автомобилът, е просто "глупав" съд с изкуствен интелект, който го управлява.

От всички водещи компании, Apple трябваше предвиди това. Siri беше лидер в областта на дигиталните помощници с изкуствен интелект, когато Apple я купиха през 2010. Но Apple не осъзнаваха с какво разполагат. Компанията прие Siri като атрактивна функция, с която да подобри флагманското си устройство - iPhone. Поради това тя не инвестира достатъчно в Siri, за да го превърне в нещо много по-голямо.

Междувременно други компании видяха потенциала на Siri и си казаха: можем да го направим. И го сториха. Всяка от петте големи технологични компании вече си има собствени разработки за изкуствен интелект и собствен ИИ помощник. Някои от тях несъмнено надминаха възможностите на Siri.

По-важното: конкурентите на Apple - особено Amazon - мислиха по-креативно за типа устройства, в които ИИ помощникът би бил полезен. Тоест те мислиха първо за възможностите на софтуера, тръгнаха към типа хардуер, който би бил необходим, за да ги използва в максимална степен.

И така, докато Apple бяха заети със създаване на таблети и часовници, които работеха като iPhone, Amazon се зае да създаде съвсем нов тип устройство, което работеше по коренно различен начин. Иронично или не, умният високоговорител на Amazon има по-голям шанс да стане "следващия iPhone" - устройство, което променя персоналните компютри и повече от всичко, което Apple са направили.

Има признаци, че Apple най-после започват да оценяват реалния потенциал на Siri.

Нейните слушалки AirPod, лансирани миналата година, са с революционен нов интерфейс, не само за iPhone, но и за всякакви устройства, зад които може да стои Siri. Всички, които омаловажаваха значението на AirPod като просто Bluetooth слушалки, пропуснаха основната идея: те всъщност са портативна версия на Echo, разчитащ на гласово управление и умен високоговорител, който можете да носите в ушите си.

Apple също така дадоха на Siri по-централна роля и в iPhone, и в Mac. И със солидно закъснение сериозно се заемат да разработват първокласен изкуствен интелект, необходим на Siri, за да се конкурира с Google Assistant, Alexa, Microsoft Cortana.

Накратко, бъдещето на Apple не е устройство. Бъдещето на Apple е Siri. И този софтуер трябва да бъде достатъчно интелигентен, за да ви следва навсякъде, както вашият iPhone ви следва навсякъде в момента. Фактът, че Siri вече е в най-популярния телефон в света, би трябвало да му даде предимство, което няма виртуалният помощник на която и да е друга компания. Siri би трябвало вече да ви познава, да знае навиците и предпочитанията ви по-добре от всеки друг.

Което ни връща обратно към автомобилите.

Защото пътят на Apple към бизнеса със самоуправляващи се возила не е чрез двигателите, чрез кормилото или системата за компютърно наблюдение. Той минава през Siri.

Oще: apple  iphone  titan  автомобил  електронна кола  изкуствен интелект  ии  кола  микробус  самоуправляващ се автомобил  софтуер  титан  хардуер 


Още от Бъдещето

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 08.07.2015, 15:05

3 e-mil | 28.08.201712:34

Аз пък познавам поне едно 20 души, които летуват изключително и само с кемпери или палатки. Но това не означава, че всички туристи правят така.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.10.2011, 14:52

2 nikito_blend | 28.08.201709:47

Работя на летище Бургас, 99% от времето с телефона колегите прекарват само и единствено във Facebook.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 08.07.2015, 15:05

1 e-mil | 28.08.201708:52

"Основното приложение на Facebook вече доминира по-голямата част от времето, което прекарваме с нашите телефони."

Глупости. Не е вярно това. Даже общо приложенията собственост на Фейсбук не доминират времето. Има изследвания, има и отчети на Фейсбук в които го пише.

Американците си ровичкат мобилните устройства средно около 5 часа дневно (приемаме, че Slate като американска медия, има предвид техния си пазар). От тези 5 часа на смартфоните се пада около 86%, тоест 4 часа и 20 (по други данни - около 4 ч. и 40 минути).

Американците също прекарват около 2 часа дневно в социални медии. Само че в това време доминира YouTube с около 40 минути дневно. След това е основното приложение на Фейсбук - около 35 минути. Останалото са Инстаграм, Снапчат и Туитър.
От тези 2 часа дневно около 66% се падат на мобилни телефони, значи онези 35 минути на Фейсбук стават още по-малко.

Е, не може в 4,5 часа Фейсбук да се ползва по-малко от половин час и да казвате, че доминира. Дори и цял час да беше пак нямаше да доминира.
Това са измишльотини изсмукани от пръстите.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани