Технологиите, които променят развиващия се свят | webcafe.bg
Mobilecafe

Технологиите, които променят развиващия се свят

Светлин Иванов*
12.12.2014, 20:38 (обновена 16.12.2014, 12:39)

1 от 3 снимки Назад Напред

технологии

Снимка: © Светлин Иванов

В свят, в който 3D принтирането вече не е нова технология, сътрудничеството между компаниите играе ключова роля

Отдалечавайки се от Цитра Бизнес парк, западна Джакарта, разгръщам в ръце "визитна картичка". На път към центъра на eдин от най-населените градове в света си мисля как очакванията ми се разминаха с реалността.

Разтварям пластмасовата 3D принтирана визитка и си спомням как още на вратата на офиса на компанията на Уади Чан от главата ми изхвърча преподаваната в университета концепция, че Индонезия е страна от т.нар "трети" свят.

"Any Shape, any time" е слоганът на компанията, в чиито контакти за връзка се взирам.

Пластмасовата "визитна картичка" продължава да изглежда загадъчно. Питам се как е сглобена. "Design-driven manufacturing" е следващият надпис, който изскача пред погледа ми, докато я въртя, като че ли е кубчето на Рубик.

Уади произвежда сам "визитки" на свои колеги от Европа и Азия и ги пази в офиса си. Ключова за бизнеса му, както той разказва, е съвместната работа с други компании.

Икономическият растеж - визитната картичка на Индонезия

Уади е 30-годишен предприемач, неуспял да сбъдне мечтите си. Амбициите му се простират далеч извън сферата, в която в момента работи. Представител на средния бизнес в страната си, против всякаква стереотипна логика, той е силно убеден в обречеността на консуматорското общество.

Макар да признава, че растежът е визитната картичка на родината му в момента, той твърди, че именно усилията в тази посока могат да спукат поредния балон. „Държавата е разсипана и нещата ще се влошават, ако политиката не се промени", смята Уади. Бизнесът обаче стои настрана от политическите му виждания.

Без граници

Австралийски дизайнери и компании също изпращат на индонезиеца свои 3D проекти. Някои от задграничните 3D конкуренти, с които работи или нямат материала, или нямат точния модел принтер, чрез които да могат да произведат това, от което се нуждаят.

В свят, в който 3D принтирането вече не е нова технология, сътрудничеството между компаниите играе ключова роля. Това би създало „своеобразни поточни линии", надхвърлящи границите на държавите, смята още той.

„Преди 5 години Nokia произвеждаше нови панели за телефони на около една година. Ако такава компания иска да е в крак с времето, съвсем скоро ще се наложи всички да използват 3D принтиране. По този начин за 1-2 седмици ще могат да имат нов продукт", обяснява Уади.

"Световните пазари се сблъскват с постоянно намаляваща трайност на живота на продуктите. В същото време разнообразието от предлагани стоки също нараства. Производствените методи, базирани на икономиките на мащаба, не са в състояние да посрещнат изискванията, пред които новата ера ги изправя. Кредото на конвенционалната индустрия е производство на огромни количества идентични продукти. Тази философия е непотребна в съвременната ера на конкуренция", твърди той заедно със своите колеги.

Интернет = Иновации = Растеж

Интернет потреблението в страната расте със сравнително бързи темпове. Според индонезийската Агенция за развитие и планиране (BAPPENAS), всеки 10% повече индонезийци в интернет, добавят до 1,2% към икономическия растеж на страната.

Преди два месеца при посещение в Джакарта създателят на Facebook Марк Цукърбърг многократно отбеляза, че интернет проправя пътя към икономическия растеж. Освен че си направи няколко снимки с новоизбрания индонезийския президент Джоко Уидодо, Цукърбърг обсъди с него и обвързаността на растежа на индонезийската икономика с растежа на интернет потреблението в страната.

Сайтове като 3dtin.com вече дават възможност за масовизирането на 3D печата, предоставяйки възможност всеки ентусиаст да стане дизайнер за секунди.

Вратите на какъв свят на иновации ще отвори всичко това, тепърва предстои да разберем

Единственото сигурно е, както твърди Уади Чан, че до 5 години повечето от нас ще имат възможност да притежават собствен 3D принтер у дома. И когато през 2015 г. бариерите за търговия между държавите от АСЕАН отпаднат, светът вероятно ще гледа по нов начин на икономическия растеж.

Макар 2-милионна София да може да се похвали с брой на start-up компании, които предлагат услугите на 3D принтирането, колкото и в 10-милионна Джакарта, положителният естествен прираст на населението и ред други показатели загатват, че в Югоизточна Азия има неподозиран за мнозина потенциал.

 

*Материалът е получен на редакционната поща на Webcafe.bg newscafebg@gmail.com.Текстът е по проекта за млади журналисти Beyond Your World, финансиран от Lookalmondial и Европейската комисия.

Oще: 3d принтиране  визитки картички  индонезия  иновации  консуматорство  пазар  технологии 


Още от Бъдещето

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани