Новият гигантски бизнес на Apple | webcafe.bg
Mobilecafe

Новият гигантски бизнес на Apple

Mobilecafe, по Business Insider
02.01.2015, 12:23 (обновена 14.01.2015, 16:13)
Тим Кук

Снимка: © Getty images

На представянето на новия iPad през октомври Тим Кук се похвали, че за устройството в iTunes вече са достъпни над 675 хил. приложения

Кой е продуктът на Apple с най-голям ръст по общи продажби? Ако сте си мислили за iPhone или iPad, грешите. Растежът и на едното, и на другото намалява.

Всъщност електронната търговия - чрез iTunes, iBooks и приложенията са същинският двигател на империята с нахапаната ябълка. Продажбите на допълнителни, не-Apple "стоки" чрез продуктите на Apple са се увеличили с 19% до $4.4 млрд. през първото тримесечие на 2014.

Този бизнес е една от по-малките дейности на Apple, естествено

Но все пак резултатите от него са впечатляващи: ако има една отделна технологична стартираща компания, която да печели над $16 млрд. годишно от цифрови продажби и е-търговия и която да бележи ръст от близо 20% годишно, всички биха говорили за нея нонстоп.

Това би била най-успешната компания в света. И тя със сигурност би засенчила примерно Zappos, фирма за е-търговия, чиито последни оповестени годишни доходи бяха малко над $2 млрд.

Докато технологичната преса се вманиачава по плановете на Apple за iWatch и ново Apple TV устройство, доста по-голям смисъл има да обръщате внимание на бизнеса, който изпълнителният директор Тим Кук всъщност вече изгражда. Най-малкото защото изглежда доста вероятно бъдещият растеж на Apple да идва от онлайн и мобилна търговия на дребно, а не от създаване на нови продуктови категории и тепърва предстоящи да бъдат изобретени продукти.

В последната видеоконферентна връзка с инвеститори за доходите на компанията, Кук специално се спира на този въпрос. „Като цяло виждаме, че хората обичат да купуват съдържание, без значение дали е музика или книги, от своя iPhone чрез Touch ID. Невероятно просто, лесно и елегантно е - и е ясно, че в това има много възможности", коментира той.

И още: „Областта на мобилните разплащания като цяло е нещо, от което се интересуваме, и именно това беше една от идеите зад Touch ID. Ние обаче не се ограничаваме само до това. Нямам нищо конкретно, което да оповестя в момента, но мога да кажа, съдейки по демографските данни за нашите клиенти и нивата на е-търговия, реализираща се чрез iOS устройства в сравнение с конкуренцията, че това е сериозна възможност за нашата платформа".

Ако Кук беше казал абсолютно същото за часовници или телевизори, всички щяха да са обезумели. И феновете на Apple биха подскачали до тавана от кеф. Но тъй като той говори за скучния, но доходен бизнес на търговията на дребно, всички го игнорират.

Една от най-важните скорошни технологични разработки на Apple е ориентирана точно към търговията на дребно

Повечето хора смятат, че Touch ID е средство за повишаване на сигурността - никой не може да използва или открадне вашия iPhone 5S, защото не може да го разблокира без пръстовия отпечатък на собственика му. Но Touch ID има и много по-важно приложение - iPhone изведнъж се превръща в почти идеално устройство за мобилни разплащания.

Ето защо Еди Кю, директор по е-търговията в Apple, в момента се концентрира върху изграждането на бизнес с мобилни разплащания за Apple, твърди Wall Street Journal. Той и вицепрезидентът по онлайн магазините Дженифър Бейли са се срещали с PayPal, Google, Square, Stripe, Braintree и Venmo в опитите си да реализират този проект.

И като огромно съвпадение - или по-вероятно не-съвпадение, - Apple едновременно изграждат мобилна инфраструктура за маркетинг и търговия на дребно в САЩ, наречена iBeacon.

Американски магазини вече инсталират консумиращите малко енергия Bluetooth предаватели, така че когато минавате край рафт, той да може да изпрати до вашия iPhone реклама или оферта. Скоро - ако оставите включена iBeacon функционалността - Apple и техните iBeacon партньори ще знаят къде пазарувате, през цялото време, с точност до няколко метра.

Ако стане възможно да плащате с телефона вместо с портфейла, Apple успешно ще са "затворили цикъла" на мобилната търговия на дребно

От години златната жила на мобилния маркетинг е в откриването на начин да бъде насърчен потребителят на телефон да отиде в магазина и да купи нещо, след което да може незабавно тази конкретна продажба да бъде свързана с конкретен телефон или притежателя му. Точно това разбират маркетьорите под "затваряне на цикъла."

Някои компании са се опитвали, но това е по-трудна задача, отколкото изглежда - може да се отбележите във Foursquare или Facebook в даден магазин, но ако продавачът не може да свърже отбелязването ви с продажбата, действието е почти безсмислено.

Но ако потребител с iPhone приеме оферта в магазина чрез iBeacon и после плати с телефона си, това теоретично решава проблема. Ако Кук наистина е измислил как да проработи тази стратегия, този бизнес вероятно ще е много по-голям, отколкото някога ще бъдат продажбите на "умни" ръчни часовници.


Още от Бъдещето

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани