Marketplace превръща Facebook в битпазар | webcafe.bg
Mobilecafe

Marketplace превръща Facebook в битпазар

Webcafe
14.11.2017, 15:08 (обновена 15.11.2017, 16:11)
Marketplace

Снимка: © Facebook

С услугата си за безплатни обяви Facebook ще се превърне в конкурент за фирмите в бранша, които вече са се наложили у нас.

Социалната мрежа Facebook твърдо е решила да се превърне в сайт, който да задоволява всичките прищевки на потребителите си. Политиката на „мрежа в мрежата” продължава, а от гиганта на Марк Зукъргбърг се стараят по всякакъв начин да задължат максимално дълго потребителите във Facebook, като ги обезкуражат да посещават други сайтове. Как? Като добавят нови и нови функции.

Една от последните им идеи се казва Facebook Marketplace, която превръща социалната мрежа в сайт за безплатни обяви. Чрез него потребителите на сайта могат да купуват и продават най-различни продукти.

Макар да дебютира преди година в САЩ,  едва от няколко дни Marketplace е достъпен и за част от българските потребители,  вече има доста публикувани обяви.

С дебюта си в страната услугата по подразбиране се превръща в конкурент на сайтове като OLX.bg и bazar.bg.

Точно заради това е интересно как ще се отрази Marketplace на бизнеса с обяви в България. Всеки подобен ход на Facebook застрашава интересите на местните компании, които вече са се наложили в дадената сфера. Със своя вграден битпазар социалната мрежа влиза в сблъсък за потребители със съществуващите сайтове за обяви. Публикуването в тях също е безплатно, но са налице и платени пакети, които да направят обявата по-лесна за откриване.

Възможно е подобни сайтове да отбележат намаляване в броя на публикуваните обяви, а вследствие на това и на приходите си. Facebook е масово посещаван и у нас, а опитите на компанията да отучи потребителите да излизат от сайта чрез нови функции, изглежда, дават резултат.

Важен е и агресивният начин, по който мрежата „бута” Marketplace пред очите ни.

Иконка за него се появява в лявата част на десктоп версията на Facebook, точно под „Новини” и „Messenger”. В мобилното приложение иконката на Marketplace най-нагло се настанява на горната синя лента до тези за Newsfeed-a и добавянето на нови приятели.

Социално-мрежов битпазар


Разработилите приложението посочват, че Marketplace просто обединява едно от многото явления във Facebook – купуването и продаването на различни предмети между потребителите чрез специално създадени за целта групи.

От уточняват, че подобна дейност от години е налице в много от групите в социалната мрежа, а повече от 450 милиона от потребителите използват такива групи всеки месец.

Официалната цел на Facebook Marketplace е да бъде място, което да улесни тези хора в тяхната междуличностна търговия.

Ясно е, че целта на технологичния гигант е и друга – с леки стъпки да се намести в бизнеса с онлайн-търговия. Как ще се развива Marketplace занапред ще покаже колко точно сериозни са плановете в тази насока.

Marketplace посреща посетителите си със снимки на продукти, които са пуснати за продажба от други хора с кратко наименование и посочена цена. Налице е търсачка, ако потребителят търси нещо конкретно. Възможно е резултатите да се филтрират и спрямо местоположението на продавача, категорията им и тяхната цена, която дори в българската версия все още е със знак за долар, макар цените да са в левове.

Има възможност да избирате да ви се показват обяви от продавачи на определено разстояние (в километри) от града, в който се намирате.

Когато откриете нещо, което ви допада, едно натискане върху снимката ви отвежда в детайлите за продукта, въведени от неговия продавач. Там ще откриете описание на това, което можете да закупите, името и профилната снимка на продавача и местоположението им.

Купуването става чрез изпращането на директни съобщения от Marketplace, за да покажете, че сте заинтересован и искате да направите оферта за продукта. От този момент нататък комуникацията относно покупко-продажбата и доставката се движи от самите купувач и продавач, без участието на Facebook.

Публикуването на обяви също е улеснено, като повечето неща във Facebook, така че Marketplace да е лесен за употреба за всеки потребител на социалната мрежа. За да пуснете обява е нужна снимка на продукта, въвежда се име, описание и цена.

Социалната мрежа по никакъв начин не контролира плащанията и доставките.

Това за момента оставя Marketplace в областта на сайтовете за безплатни обяви, но далеч от обсега на гиганти като Ebay, Amazon, Alibaba и други подобни. Също така, Facebook не получава никакви пари от търговията.

Може би в бъдеще това ще се промени с добавянето на нови функции към Marketplace, който подобно на спонсорирането на публикации може да се превърне в нов източник на приходи за компанията.

Услугата първоначално дебютира само с мобилната си версия в четири държави – САЩ, Великобритания, Австралия и Нова Зеландия. Впоследствие Marketplace стана достъпен в Канада, Чили и Мексико, а през август Facebook обявиха, че европейските потребители също ще могат да се възползват от възможността да публикуват обяви в социалната мрежа.

Първите страни на Стария континент, в които услугата стана достъпна, са Австрия, Белгия, Чехия, Дания, Финландия, Франция, Германия, Унгария, Ирландия, Италия, Люксембург, Холандия, Норвегия, Португалия, Испания, Швеция и Швейцария.

България липсваше в стартовия европейски списък, но от няколко дни потребители у нас също забелязват, че имат достъп до Marketplace.

Какво продават българите в Marketplace?

Сред най-често срещаните продукти, които българите продават в новата услуга, са смартфони, дрехи и обувки. Срещат се и велосипеди, гейминг конзоли, автомобили и автомобилни гуми, бижута, естествени удължения на коса, секс играчки, кромид лук и дори „маркова козметика” (за по 30 лева).

Собственици на апартаменти или брокери под прикритие също търсят своето място под слънцето на Marketplace, там вече могат да се намерят и жилища.

Не липсват и абсурди като снимка на предмет, най-вероятно намерен в нечие старо мазе, с описание „Нямам идея какво е, но му искам 12 лева”.


Търговският нюх на българите, които вече ползват Marketplace, проличава и при големия брой продукти на цена от 1 лев. Поне такава е посочената, за да излиза обявата при търсене на по-евтини продукти. Стигне ли се до комуникация с търговеца обаче най-вероятно тези цени ще се окажат само „ориентировъчни”, особено когато става дума за автомобил или къща.

Измами и контрол

Това не е единственият пример за нередности в новата услуга на Facebook.

Като всеки подобен сайт, Marketplace в един момент може да се превърне в притегателно място за голяма част от онлайн-измамниците в България.

Самите Facebook дават няколко препоръки, за да се избегнат измами:

  • срещите между купувачи и продавачи да са на открито покрай много хора, като например в магазин или кафене, като по възможност всеки да води придружител;
  • плащането да става ръка на ръка или чрез PayPal. Да не се приема плащане на вноски;
  • да се подават сигнали за обяви, които изглеждат подозрително.

Не е ясно колко бързо и как ще бъдат проверявани обявите и потребителите, срещу които има подадени сигнали.

В българската секция на услугата обаче вече се срещат „обяви”, в които недоволни потребители публикуват имената и снимките на некоректни, според тях, търговци.

Това само по себе си е някаква особена форма на самоконтрол от самите купувачи и продавачи.

Дали обаче тя ще бъде достатъчна?

Oще: facebook  facebook marketplace  обяви  покупки  продажби  търговия 


Още от Социални мрежи

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 04.05.2014, 00:32

2 МарКом | 15.11.201714:03

Спас от Кочериново може да съди Марк Зукърбърг за кражба на идеи!
Баси какъв пазар изтъва Спасеееееее!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.11.2013, 19:18

1 Nikkor | 15.11.201710:10

Фейсбук поначало си е битпазар. Даже бетер битпазар.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани