Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Летяща кола получи разрешение да лети

"Terrafugia Transition" се рее в небето, следван от обикновен самолет Снимка: Terrafugia
"Terrafugia Transition" се рее в небето, следван от обикновен самолет

"Terrafugia Transition", най-близкото до летяща кола превозно средство до момента, получи уникално разрешение от американските власти моделите за крайни клиенти да бъдат с 50 кг по-тежки от нормалното за "лек спортен самолет". Това ще разреши на комбинацията от кола и самолет да отговори на изискванията за безопасност при шофиране по пътищата.

"Transition" се разработва от 2006 г. от младата фирма Terrafugia, основана от инженери от MIT, ентусиасти на тема самолети. На практика моделът представлява лек едномоторен самолет със сгъващи се крила и по-масивно четириколесно шаси.

Със сгънати крила "Transition" може да бъде управляван по пътищата с нормалната за магистрала скорост. При достигане до летище - или подходяща частна земя, с разрешението на собственика, той може да разтвори криле и да излети по традиционния начин с ускоряване до 185 км/ч.

При приземяване отсъстват обичайните проблеми с намирането на хангар или място за прибиране на летателния апарат или с наемането на превоз за него до крайната му цел. "Transition" просто излиза през портите на летището и се паркира там, където се е запътил, като се побира в стандартен по размери гараж, ако има такъв.

Ако времето се влоши при полет - постоянно притеснение за частните пилоти, които не разполагат с данни от апаратурата - това също не е проблем. "Transition" може просто да се прибере у дома по обикновените пътища.

Самолетът-кола първоначално е бил проектиран да се вмества в лимита за тегло от 600 кг, за да може да бъде квалифициран като "лек спортен" летателен уред. В САЩ пилотското удостоверение за леки спортни самолети е много по-лесно за получаване и много по-евтино от нормалното пилотско разрешително, като се изискват само 20 летателни часа, а бюрократичните спънки за получаването му са по-малко на брой.

Изглежда обаче, че се е оказало много трудно да се вместят необходими за безопасността на пътя функции като зони за защита на пътника при деформация от катастрофа, въздушни възглавници и структурна рамка около пътническата секция в границите на лимита за тегло от 600 кг. Като проява на добра воля, американският регулатор FAA се е съгласил "Transition" по изключение да има още 50 кг допълнително тегло - и въпреки това да продължава да се таксува като лек спортен самолет.

Terrafugia първоначално планираха да стартират доставките на завършения самолет миналата година, но нещата достигнаха само до изпитателни полети на "доказващ реализуемостта" прототип. Той обаче бе изтеглен от фирмата след 28 полета и сега от Terrafugia казват, че ще изградят "бета-прототип", който вече наричат "производствен екземпляр". Графични изображения на този прототип - макар и не точно конструктивен модел - се очаква да бъдат представени на въздушното шоу OshKosh това лято.

От фирмата се надяват да започнат доставките до крайни потребители на летателния апарат през "последното тримесечие на 2011 г.", като казват, че досега са поръчани повече от 70 самолета. Депозитите за тях се пазят от външен гарант, като ще бъдат възстановени, ако Terrafugia фалират или ги сполети някакво друго нещастие.

 

Най-четените