Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

България вече сърфира мобилно

Повече от половината родни потребители имат смартфони, а почти всички използват Интернет през устройствата си Снимка: GigaOM
Повече от половината родни потребители имат смартфони, а почти всички използват Интернет през устройствата си

Повече от половината българи имат смартфони, а още по-голям процент използват мобилен Интернет всеки ден. Същевременно, малцина използват платени приложения, а по-малко от 50% от потребителите реагират на рекламите, които се показват в безплатните.

Това са част от изводите от първото по рода си проучване "Мобилните приложения като комуникационен канал" на агенция Pragmatica и digitribe. Проведено сред 560 души от различни възрастови групи, то показва почти равномерно разпределение на смартфоните сред мъже и жени.

Очаквано, възрастовата група 18-34 години е най-активна в използването на смартфони. Над 90% от представителите й живеят в столицата и областните центрове на България. Същият е и делът и на потребителите, чиито домакинства имат доходи над 1000 лв. месечно.

57% от собствениците на смартфони у нас използват телефони, работещи с операционната система Android. На второ място по пазарен дял е iOS на Apple с далеч по-скромните 12% дял, а третата позиция е за Symbian на Nokia. Най-често използваната марка смартфони са Samsung с 35.7% пазарен дял, показва още проучването на Pragmatica. На втора позиция е Nokia с 17.8% пазарен дял, следвана от HTC с 14.5% от отговорите.

Над 69.6% от потребителите твърдят, че използват Интернет през смартфона си всеки ден. Други 11.3% са онлайн 3-4 пъти седмично, а едва 1,5% от собствениците на смартфони не използват устройствата си за достъп до мрежата. Средното време, което собствениците на смартфони прекарват в Мрежата, също е впечатляващо. Най-голямата група от тях казват, че използват Интернет между 31 и 60 минути на ден - 24.1%. Около 9.5% от потребителите твърдят, че са онлайн през смартфона си средно между 61 и 120 минути всеки ден, а 8% използват над 2 часа мобилен интернет дневно.

Около 56% от участниците в проучването твърдят, че използват неограничен пакет мобилен Интернет към тарифния си план. Други 28% казват, че използват WiFi точки за достъп до Интернет през мобилния си телефон.

Приложения

Според проучването на агенция Pragmatica, социалните мрежи са най-често използваните мобилни приложения - независимо от мобилната платформа. Около 58% от потребителите използват социални мрежи през мобилните им приложения, а 25.9% от тях разчитат на мобилната версия на сайта на социалната мрежа.

Като цяло, използването на мобилни приложения е тотално доминирано от безплатните такива - близо 82% от анкетираните собственици на смартфони заявяват, че използват предимно безплатни приложения.

Най-често използвани (и логично) са мобилните приложения на различните социални мрежи - Facebook, Twitter и т.н. - 71.4% от собствениците на смартфони. На второ място са новинарските мобилни приложения (56.3%), а на трета позиция са игрите (50% от собствениците на смартфони). Разликата между третата и четвъртата категория в класацията обаче е близка - 46.1% от собствениците на смартфони използват и музикални мобилни приложения. Въпреки третата си позиция при най-сваляните приложения обаче, игрите са втори по ползваемост - 54.5% от потребителите признават, че играят на телефоните си.

Реклама

Класическата реклама в мобилните приложения не е най-адекватният метод, показват още данните от проучването на Pragmatica. Според него над 33% от потребителите не харесват или са против идеята за реклама на марка в мобилно приложение. Цели 43.8% от потребителите признават, че никога не са кликали на подобна реклама. 41% коментират, че им се е случвало да потърсят допълнителна информация за продукт или услуга, чиято реклама са видели в мобилно приложение.

 

Най-четените