Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ами ако наистина "хакнат" Facebook

Социалната мрежа никога не е преживявала голям пробив
Социалната мрежа никога не е преживявала голям пробив

Въпросът не е "дали", а "кога".  С всичките престъпници, хакери и чуждестранни правителства, Facebook просто няма да може вечно да избягва сериозни пробиви в базата си данни. А когато това се случи, социалната мрежа може би никога няма да успее да заглуши страховете, че "личните ни данни вече не са на безопасно място".

Това може да се отрази сериозно върху споделянето на информация, да заплаши бъдещето на Facebook в търговията и да съкрати продължителността на живота на мрежата. 

Това не означава, че Facebook не прави всичко по силите си, за да предотврати това. Сайтът разполага с огромен екип от изключително талантливи специалисти по сигурността, благодарение на който пробива в хакерските средища, за да разрушава схемите им. Освен това социалната мрежа предлага обилни парични възнаграждения на етичните хакери, които идентифицират бъгове или недостатъци в системата.  

Тези дни обаче Facebook обяви нещо много обезпокояващо

Според представители на компанията, "комплексна атака" е инсталирала зловреден софтуер на компютрите на няколко инженери от Facebook при посещение на хакнат сайт за мобилни разработчици.

Екипът на социалната мрежа своевременно изчистил заразените устройства, потърсил полицията и стартирал разследване. До този момент няма доказателства за пробив в данните на потребителите. Най-вероятно атакуващите са преследвали търговските тайни на Facebook или информация за партньорите на сайта. При все това, на социалната мрежа в този случай й се размина едва на косъм.

И до днес Facebook успява да опази най-голямата база данни с лична информация в света от ръцете на погрешните хора. Други социални мрежи не могат да се похвалят със същото. Наскоро около 250 000 акаунта в Twitter бяха хакнати, а миналата година паролите на 6.5 милиона потребители в LinkedIn бяха откраднати и публикувани онлайн.

Ала има голяма разлика в това някой да хакне тези социални мрежи и да влезе във вашия Facebook акаунт. По-голямата част от данните в Twitter и LinkedIn по подразбиране е публично достъпна. Разбира се, има и лични съобщения и заблудени души, които си "заключват" профилите. При Facebook обаче сигурността и неприкосновеността са опциите по подразбиране. 

Това означава, че социалната мрежа има много повече за губене, ако бъде хакната 

Абсолютните щети от един евентуален пробив може и да не са твърде големи. Вероятно ще бъдат откраднати някои снимки или съобщения, или в най-лошия вариант информация за кредитни карти. Facebook ще отвърне на удара, като временно деактивира заразените акаунти, докато потребителите не си променят паролата и не възвърнат контрола си върху тях.

Истинската заплаха обаче идва от психологическите щети върху марката Facebook. Световните новинарски титани мигновено ще разпространят информацията за евентуален пробив. Макар че видимо няма следи от достъп до потребителските данни, вестта за пробива вече получи светкавичен отзвук от много популярни медии като New York Times, BBC, ABC News, The Guardian - и, разбира се, всяко технологично издание или блог. 

При какъвто и да е наистина сериозен пробив, светът незабавно ще разбере и страхът ще се разпростре из социалната мрежа

Потребителите бързо ще скочат на най-фаталните заключения и ще започнат да споделят сензационни истории. Facebook ще се напълни с хора, които съветват приятелите си да спрат да споделят, да "изтеглят" данните си от мрежата и дори да деактивират профилите си.

Повечето хора няма да стигнат толкова далеч, ала тлеещото притеснение, че нищо не е сигурно във Facebook, ще наводни световното обществено мнение и ще нанесе тежък удар по цените на акциите на социалната мрежа.

Facebook вечесе бори с убеждението, че се възползва от данните на потребителите и че мерките за сигурност в сайта са толкова объркващи, че хората без да искат разкриват своята информация. Уязвимостта към една външна атака ще задълбочи още повече тези проблеми. Заедно, те могат да нарушат закона на Зукърбърг, според който количеството информация, което споделяме, се удвоява всяка година. 

Бизнес-моделът на Facebook се състои в обмен на ценности

Социалната мрежа предлага безплатен, мощен и унифициран инструмент за комуникация, ала за да имат достъп до него, потребителите предоставят данните си и позволяват на Facebook да печели на техен гръб чрез реклами и други методи. Този обмен обаче изисква да имаме доверие в социалната мрежа, че ще пази личните ни данни на сигурно място.

Ако това доверие бъде разклатено, споделянето на нашите най-лични мисли, медийно съдържание, информация за контакти и финансови данни ще се превърне в съзнателно решение, обвързано с висок риск.

Внедряването на това колебание в процесите по споделяне на информация може би ще бъде най-голямата заплаха за дългосрочния успех на Facebook, по-голям от която и да е потенциална конкурентна гигантска социална мрежа, която отказва да бъде погълната. С други думи, независимо колко добре се измъкнат от ситуацията, Facebook неминуемо ще пострадат от един евентуален пробив в сигурността, а рискът от такъв никога не е бил по-голям.

 

Най-четените