Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Facebook след IPO: 7 прогнози

Резултатът от IPO на Facebook: 104 млрд. долара оценка на компанията, $16 млрд. привлечени инвестиции
Резултатът от IPO на Facebook: 104 млрд. долара оценка на компанията, $16 млрд. привлечени инвестиции

Facebok направи своето IPO (първично публично предлагане на акции). Компанията започва друг живот - все пак FB до IPO-ото и FB след IPO са две различни компании. Социалната мрежа има излишни пари и допълнителни стимули.

Сега Марк Зукърбърг ще трябва да поддържа статуса на бизнеса си за 100 милиарда - трябва да пуска нови продукти и проекти и с всички сили да оправдае доверието на инвеститорите. Само с рекламни иновации няма да стане.

1. Мобилната стратегия

Мобилната стратегия на Facebook интересуваше най-много инвеститорите преди IPO-то. В своя отчет компанията призна в прав текст, че броят на мобилните потребители расте по-бързо от бройката на рекламните съобщения: "Ако потребителите са още по-активни чрез мобилните си телефони вместо чрез десктопната версия на сайта, и ако ние не успеем да реализираме успешно стратегията да спечелим от нашите мобилни потребители - или разходите за реализацията й се окажат прекалено големи, то финансовите ни показатели и възможността за ръст на приходите ще намалеят".

Колумнистът на Forbes Ерик Джексън обаче съвсем не е убеден, че Facebook ще успее да "кешира" мобилното направление: "Именно този неуспех ще доведе до гибелта на социалната мрежа в следващите 5-8 години".

След IPO-то социалната мрежа се опитва активно да се справи с проблема. Първо, на мобилните приложения и мобилни версии на сайта се появиха реклами. Това не се хареса на всички: бездруго екранът на смартфона е твърде малко пространство, а самите FB-приложеня и без реклама не са най-бързите на света.

Второ, ще има повече програми за партньорство с мобилните оператори. Като опция например - може да получите вирусна мобилна Facebook игра с разнообразие от платени опции. Освен ако дотогава, разбира се, смартфоните ни не са гръмнали от реклами.

2. Рекламата

Преди IPO-го рекламният офис на Facebook преживя нелеки времена. Най-напред автомобилният концерн General Motors се отказа от рекламата в социалната мрежа, публично заявявайки, че тя не работи. След това беше публикувано проучване, от което ставаше ясно, че 83% от потребителите на Facebook никога не кликват на рекламните съобщения в мрежата.

Очаквайте ответен удар. Както и да се борят с Facebook защитниците на личните данни, рекламите в социалната мрежа ще растат, а информация за нас ще продължи да се събира още повече и чрез по-хитри начини. Още от 2011 г. Facebook тества системата на таргетирана реклама в реално време - и това ще стане. Напишете в профила си или в коментарите за котета - и в същата минута ще получите реклама на зоомагазин.

3. Повсеместна интеграция

Facebook е на път да пусне свой собствен магазин за приложения App Center за платформите iOS и Android. Към днешна дата със социалната мрежа са интегрирани над 200 приложения - твърде малко за целта. Но след IPO има нов курс: до края на тази година във Facebook ще има вече не стотици, а хиляди приложения.

Всъщност задачата е ясна: всички големи и по-малко забележими информационни сайтове и сайтове за услуги трябва да се интегрират с най-голямата социална мрежа на планетата.

4. Геолокация

Преди пускането на акциите, Facebook купи геолокационното приложение Glancee, което ни помага да намерим хора със сходни на нашите интереси или такива, с които имаме общи контакти. Съвършено ясно е, че социалната мрежа иска да използва геолокацията в максимална степен и няма да се ограничи с едно check in.

Разбираемо: Facebook не иска да изпусне нито един сегмент от комуникациите на потребителите - независимо дали са обикновени чатове, интернет-телефония или търсене на нови запознанства.

Приложенията, работещи по модела people discovery networks (например Highlight), станаха водещ тренд през първата половина на годината и е грехота човек да не се възползва от тях.

5. Четем, слушаме, пазаруваме

Вече свикнахме Facebook да ни съобщава кой какви статии чете и каква музика слуша. Следващата стъпка е шопингът. Приложенията на интернет-магазините (освен работещият вече Ticketmaster или електронната Fab. com) - а те ще станат в пъти повече в края на годината - ще позволят на потребителите бързо да споделят информация за покупките си във FB със своите приятели. "Джена си купи iPhone", "Пешо си купи букет рози" и т.н. - глаголът "купувам" ще е толкова често срещан, както "чета" и "слушам".

6. Офиси във FB

Вече изтече информация, че в социалната мрежа скоро ще се появи функцията за обмен на файлове в групата. Това е само началото. Във Facebook искат, разбира се, социалната мрежа да не е само място за комуникация, но и работно пространство, офис. Не всички проекти в тази област бяха успешни (да си спомним така и несъстоялия се убиец на e-mail). Днес - обмен на файлове, а по-нататък - работни групи със собствени офис приложения (като Google Docs).

7. Своя търсачка

Слуховете, че Microsoft се кани да продаде на Facebook своята търсачка Bing може и да не са безпочвени. От една страна Microsoft скоро съобщиха за мащабна реформа на системите си на търсене. От друга, както отбелязват анализаторите, това е последният опит на софтуерния гигант някакси да измъкне на повърхността интернет подразделението си.

Ако не се получи, Facebook очаква Bing с разтворени обятия. Facebook може би ще се опита да адаптира търсачката по свой вкус и съществено да подобри функционалността й. Така социалната мрежа би станала пряк конкурент на Google, което само по себе си е изгодно на Microsoft. Удобна търсачка във Facebook с функция за бързо търсене по думи и текст в социалната мрежа - това е прекрасна възможност да се увеличат приходите...

 

Най-четените