Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бездомници предоставят бърз Интернет

"Аз съм Кларънс и съм точка за достъп до 4G"
"Аз съм Кларънс и съм точка за достъп до 4G"

Кой продукт от тазгодишната технологична конференция South by Southwest безспорно получи повече внимание от всички останали? Проектът за бездомни хора като точки за Интернет достъп.

Маркетингова агенция си навлече вълна от критики и провокира много дебати, след като нае членове от местна общност на бездомници, които обикалят, носейки Wi-Fi устройства, предлагайки на членовете на конференцията достъп до Интернет срещу скромни дарения.

Живите точки за достъп облекчават мобилните мрежи в региона

BBH Labs, отделът за иновации в международната маркетингова агенция BBH, раздава устройствата на 13 доброволци от приют за хора без дом, като освен тях те получават и визитни картички и тениски с имената им: "Аз съм Кларънс и съм точка за достъп до 4G". Доброволците са инструктирани да обикалят секторите с най-голямо натрупване на хора в рамките на конференцията, която се е превърнала в магнит за всички, които искат да бъдат в крак с най-новите технологични трендове.

Запалените по смартфони и социални мрежи тълпи често блокират клетъчните мрежи в района, създавайки пазар, който BBH Labs се надяваха да покрият със своя проект за "бездомни точки за достъп", определен от компанията като "експеримент с благотворителни цели". BBH Labs плаща на всеки участник в него по 20$ на ден, като освен това всеки един от тях може да задържи всички средства, които потребителите на точките за достъп са му дарили в замяна за връзка с Интернет.

Спорно е дали това хуманно, или е проява на цинизъм

Но с популяризирането на проекта по време на конференцията и онлайн, той предизвика вълна от критики, според които превръщането на социално слаби хора във вървящи wi-fi рутери е експлоататорско и унизително начинание.

Тим Кармоди, блогър в популярния технологичен портал Wired, описва проекта като "много проблематичен" и е на мнение, че идеята за него звучи "като извадена от някоя тъмна сатирична научнофантастична антиутопия".

Един от коментарите в блога на BBH Labs пък иронично хвали проекта, след което се оплаква, че "бездомната ми точка за достъп постоянно излиза извън обхват и това съсипва цялата ми търговия с ценни книжа!"

Маркетинговата компания твърдо е на позиция, че няма нищо нередно в програмата

В понеделник - последния ден от провеждането на тази програма, BBH Labs събраха сили да обяснят решението си. Санийл Радиа, директорът на отдела по иновации в BBH Labs, който ръководи проекта, заяви, че компанията не се възползва от бездомните доброволци. Той обясни, че фирмата е регистрирала големи успехи с други подобни експерименти, включително и такъв, в който на група бездомни нюйоркчани се раздават телефони с достъп до Тwitter, чрез които да привлекат общественото внимание към състоянието им.

Радиа допълви, че е разработил проекта за достъп до Интернет чрез бездомници на база модела, според който бездомни хора продават вестници на цена от 1 долар. "Гледаме на тази инициатива като начин да се насочи публичния интерес към тези хора, като им дадем възможност да се включат в съвременното общество и да разговарят с хората," пояснява той. "Точките за достъп до Интернет помагат на бездомните хора да разкажат своята история".

"Живите точки за достъп" нямат нищо против, стига това да им носи средства

Мичъл Гибс, директор на развитието във Front Steps - приютът, който осигурява временен покрив над главата за доброволците от проекта, споделя че е давал съвети на Радиа за това как да организира програмата по най-добрия начин. Той разкрива, че е бил много изненадан от критиките, отправени към проекта, който според него е вдъхновил "предприемачески дух" сред бездомните хора, взели участие в него. "Това е възможност за работа, независимо от това кой я предлага", допълва Гибс.

Хората, които играят ролята на живи точки за достъп до Интернет, също нямат нищо против проекта. Един от доброволците, 54-годишният Кларънс Джоунс, споделя че е от Ню Орлиънс и е загубил дома си по време на урагана Катрина. "Всички си мислят, че съм издърпал късата клечка, но за мен това не е така," казва Джоунс. "Обичам да разговарям с хората, а и това си е работа. Честен работен ден и честно заплащане."

Но критиците на програмата се концентрират върху разграничението между осигуряващите мрежов достъп бездомници и клиентите на дот-ком балона. Адам Ханфт, изпълнителен директор на фирмата за маркетингови консултации Hanft Projects, коментира, че дори и BBH Labs да са имали добри намерения, изглежда те са пренебрегнали това несъответствие. "Вече има изградено усещане, че Интернет общността е толкова вглъбена в себе си, че хората, които са част от нея, не мислят, че извън техния свят съществува нещо друго", обяснява той.

 

Най-четените