Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новият дот-ком балон вече се надува

Пазарната капитализация на  на Facebook сега е някъде между тази на Ford ($55 млрд.) и Visa ($63 млрд.) Снимка: Getty Images
Пазарната капитализация на на Facebook сега е някъде между тази на Ford ($55 млрд.) и Visa ($63 млрд.)

Преди две години антропологът Секай Фарай получава стипендия от Колумбийския университет, за да изследва общността на стартиращите технологични фирми. Моментът на проучването не би могъл да бъде по-подходящ: настъпва нова златна треска, докато около 20-годишни младежи от Ню Йорк, Лондон и Сан Франциско мечтаят да направят състояние от ново поколение Интернет компании.

Седейки във фоайето на хотел "Ейс" в Манхатън - едно от любимите места за срещи на съвременните любимци на технологичния бизнес, Фарай предсказва, че бумът тъкмо е започнал. "Хората, които неотдавна стартираха фирми, защото не могат да си намерят работа, сега отхвърлят предложения за кариера," твърди тя.

"Наоколо има адски много пари. Идеята, че твоята идея би могла да бъде следващият голям хит, е много реална. Цари истински дух на въодушевление." Би ли могло всичко да приключи със сълзи? "То винаги завършва точно така."

Социалните медии са новите рекордьори по пазарна оценка

В момента обаче кой не би бил въодушевен? Всяка седмица някоя от новото поколение Интернет фирми изглежда привлича рекордна пазарна оценка. Компанията за игри в социални мрежи Zynga, която изкуши милиони хора да отглеждат виртуални растения в играта си FarmVille, се оценява на $9 млрд. Лишеният от печалби Twitter се твърди, че струва поне $10 млрд.

Продавачът на отстъпки онлайн Groupon отхвърли оферта за $6 млрд. от Google и обмисля емисия на книжа с потенциална оценка от $15 млрд. Наблюдателите на технологичния бизнес твърдят, че това е само началото: истинският бум ще дойде, когато Facebook, предводителите на новата дотком треска, станат публична компания - вероятно догодина.

Този месец се появи информация, че персоналът на Facebook възнамерява да продаде $1 млрд в частни акции на цена, която дава на частната компания капитализация от $60 млрд. - с $10 млрд. повече от януарската й оценка и близо 10 пъти повече от стойността, която руският инвеститор Digital Sky Technologies плати на служителите, които продадоха акциите си през 2009 г.

Скокът в пазарната оценка е замайващ. Ако съдим по настоящата му цена "на хартия", стойността на Facebook сега е някъде между тази на Ford ($55 млрд.) и Visa ($63 млрд.). Но това все още е по-малко от една трета от капитализацията на Google - вечния конкурент на Facebook в борбата за доминация в Интернет.

Един от основателите на технологичната консултантска компания Broadsight Алън Патрик твърди, че се намираме в началото на нов финансов балон - и че надуването му вече е започнало: "Дефиницията за балон включва прекалено много средства, отделени за снабдяване с активи, увеличено производство на тези активи, последвано от потребността да бъде намерен по-голям наивник, който да ги купи."

Първите струи топъл въздух в новия балон вече са налице

Засега парите са устремени към малка група от фирми - Facebook, Groupon и други подобни - която би могла да се окаже добра инвестиция, констатира Патрик. Това обаче е било валидно и за другите балони: в началото на американския бум на недвижимите имоти например именно най-добрите къщи на най-добрите места са били сред първите. Едва по-късно хората започват да спекулират с неподдържани апартаменти във Флорида.

Според Патрик има 10 показателни признака, че започва да се надува нов балон:

1. Появата на "новият хит", което не може да бъде оценявано по стария начин. Лишените от пазарна информация инвеститори започват да финансират шанса "новият хит" да бъде погълнат от голям играч.

2. Умните инвеститори идентифицират началото на балона; проповедниците на "новия хит" правят дори още по-блестящи прогнози.

3. Стартиращи фирми с основатели, за които се смята, че имат "добро родословие" (например бивши служители на компании, занимаващи се с "новия хит") получават финансиране с неимоверни, абсурдни оценки, опиращи се на почти никакви реални основания.

4. Възниква вълна от нови инвестиционни фондове, обслужващи стартиращите компании.

5. Фирмите започват да получават финансиране "направо по слайдовете" (тоест изцяло на база PowerPoint презентациите си), без реално да разполагат с продукт.

6. Специалистите по бизнес-администрация напускат банките, за да стартират свои фирми.

7. Случва се "голямата емисия" на ценни книжа.

8. Банките създават пазар на база "новия хит", инвестирайки средства от пенсионни фондове.

9. Шофьорите на таксита започват да ви дават съвети какви ценни книжа да купувате.

10. Звезда от бизнеса с "новия хит" купува фирма от стария свят с парите на обикновените, лишени от пазарна информация инвеститори. Краят е близо.

Часовникът вече тиктака: доста от етапите са се случили

Този път социалните медии са новият хит. Най-убедените им последователи твърдят, че подобните на Twitter и Facebook сайтове са революция в човешките комуникации, невиждана откакто Гутенберг е започнал да печата Библията. Тези фирми не печелят пари, но струват цяло състояние.

Двама от умните играчи - Ариана Хъфингтън, основател на Huffington Post, и създателят на влиятелния технологичен блог TechCrunch Майкъл Арингтън - продадоха изданията си на AOL, фирма, която не е известна с проницателността на решенията си напоследък. Отбелязваме етап 1.

Вторият етап също изглежда, че вече е минал. Фред Уилсън, инвеститор в Union Square Ventures и ветеран от дот-ком балона от 1999/2000 г., от известно време алармира за зараждането на новата вълна кухи инвестиции.

В излязло наскоро интервю за TechCrunch, Уилсън заяви, че се притеснява от факта, че съставена от двама-трима души стартираща компания би могла да получи оценка от 50-100 млн. долара. "За мен това вече не е в измеренията на разумното," коментира Уилсън.

Той дори стигна дотам да назове конкретни имена - особено Quora, сайт за въпроси и отговори, създаден от работилите във Facebook Адам Д'Анджело и Чарли Чийвър, които набраха $11 млн. инвестиции миналата година при оценка на фирмата около $86 млн. Сега се твърди, че отхвърлят оферти за изкупуване за $330 млн. Справка: етап 3 по-горе.

Инвеститорът Марк Кюбън, спечелил цяло състояние в първия дот-ком бум, сравнява настоящата треска за финансиране на изгряващи фирми с пирамидална схема. В друго интервю Дейвид Коен, управляващ директор на известния фонд от Силиконовата долина за финансиране на стартиращи компании TechStars, твърди, че има свръхголям брой фирми, които охотно финансират новаци в бранша. Значи отбелязваме и етап 4.

С проникването на банките във Facebook може би сме близо до края

Последният дотком-бум реално стартира след предлагането на акциите на софтуерната фирма Netscape през 1995 г. Патрик коментира, че този път вероятно Facebook ще бъдат огънят, възпламенил фитила. Досега частни инвеститори са били държани извън "новия хит".

Но JP Morgan вече създават фонд, а Goldman Sachs наскоро се опитаха да налеят парите на клиентите си във Facebook. Това би ни извело директно до етап 8, а в този случай остава да очакваме само последните два етапа - тоест таксиджиите да се включат и нещата да тръгнат наопаки.

Не всички са съгласни с тези прогнози. Сумон Саду, директор по фирменото разузнаване в консултантската компания Quid от Силиконовата долина, вижда много пари в този бизнес, но не и балон. Той пресмята, че през четвъртото тримесечие на 2010 г. Интернет фирмите, работещи за масови клиенти, са привлекли $2.5 млрд. нови инвестиции - ръст от $949 млн. за предишното тримесечие. Но броят на фирмите, получаващи средства, е нараснал от 226 през третото тримесечие до само 252 през четвъртото.

Другата гледна точка: социалните медии като пазар за лична информация

"Парите следват парите," казва Саду. Според него се случва нещо ново: социалните медии са създали огромен нов източник на информация за хората, използващи Мрежата. Сайтове като Facebook изграждат много по-цялостен образ на личността на отделния човек - и тази информация струва цяло състояние.

"Първата вълна от Интернет филми ни даде експлозия на информация. Сега се нуждаем от филтри - необходимо е да имаме доверие откъде идва тази информация," коментира той. "Точно това се капитализира в момента. При всеки бизнес-цикъл нещата са еволюционни, но рядко има излишък при пълна липса на основи."

От гледна точка на антропологията, Фарай не е толкова уверена. "Има елементи в този пазар, които наподобяват пирамиди, схеми на Понци, дори има нещо кафкианско," твърди тя. "Има усещане, че това всъщност не са истински пари. И в дългосрочен план това не може да бъде нещо добро."

Може би да, може би не. Тъжната истина е, че ще разберем наистина, че това е било балон, чак когато той се спука.

 

Най-четените