Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

3D технологията - опасна за деца

Към 3D конзолите и телевизорите вървят предупреждения: "Потребявайте разумно"...
Към 3D конзолите и телевизорите вървят предупреждения: "Потребявайте разумно"...

Към 3D конзолите и телевизорите вървят предупреждения: "Потребявайте разумно"...

Миналата седмица Nintendo предупредиха, че деца под 6-годишна възраст може да получат увреждания на зрението, когато играят с новата 3D конзола на фирмата. Дали действително има поводи за опасение?

Предупреждението идва въпреки факта, че новото устройство предлага 3D възприятие без нужда от специални очила, точно както го прави и най-новият 3D телевизор на Toshiba, който предстои да бъде представен към края на тази седмица на ежегодното изложение Consumer Electronics Show в Лас Вегас.

Nintendo 3DS, което ще дебютира догодина, ще дава на потребителите възможност да играят в 3D, за разлика от традиционното 2D изображение. Но в официално изявление, публикувано на сайта на Nintendo, компанията предупреждава, че децата под шестгодишна възраст, които се възползват от новата функционалност за 3D образ, биха могли да получат увреждания или да спре развитието на очите им, поради специфичния начин на възприемане на триизмерната картина.

3D образът може да се блокира от родителите

Японската фирма твърди, че е предвидила предпазни мерки под формата на система за родителски контрол в 3DS, чрез която родителите на малки деца ще могат да блокират конзолата да работи единствено в 2D режим - освен при въвеждане на зададен от тях PIN код.

До каква степен подобна възпираща децата мярка ще има ефект, може само да се гадае - особено като се има предвид, че основният акцент в 3DS е именно триизмерното изображение и ограничаването му до двуизмерен режим би намалило пазарната му атрактивност.

Признанието на Nintendo на несъвършенствата в настоящата технология е приятна проява на искреност за джаджа, която заблуждава мозъка да търси пространствена визия там, където не съществува. Но далеч не е първото по рода си.

Подобни опасения бяха изразени от Samsung миналата година, в които корейската фирма изтъкваше потенциалните рискове, на които 3D технологията излага бременни жени, хора в пенсионна възраст, деца и хора, страдащи от тежки заболявания. При това - точно в навечерието на старта на продажбите на техните 3D телевизори във Великобритания.

През април 2010 г. Samsung предупредиха, че устройствата, които - за разлика от съвременните модели на Toshiba и конзолата Nintendo 3DS, изискват употребата на специални 3D очила, биха могли да предизвикат епилептични припадъци или да доведат до заболявания. Те варират от промяна на зрението и замайване до гадене, гърчове, конвулсии и неволни движения от рода на зрителни или мускулни тикове.

Също така от корейската фирма предупредиха, че гледането на 3D телевизия не е препоръчително за хора, които дълго са били лишени от сън, или са консумирали големи количества алкохол.

През юли 2010 г. пък британският Eyecare Trust огласи резултати от изследване, според което близо 12% от населението на Обединеното кралство не са в състояние да възприемат 3D филми и игри заради затруднения с двустранното виждане, които водят до главоболия, мигрена и болки в очите.

Откровеност? Или просто презастраховане?

Специалисти офталмолози все пак подлагат на съмнение основателността на тези предупреждения. Според тях производителите на електроника просто избягват рисковете и предпочитат да се презастраховат, за да избегнат потенциални съдебни дела - в случай че действително има неочаквани странични ефекти от 3D технологията.

Гейл Стивънсън, ръководител на факултета по орто-оптика и изследвания на зрението в университета в Ливърпул, коментира пред "Daily Telegraph": "Отсъстват научнообосновани доказателства или актуални изследвания, които да показват, че по някакъв начин 3D технологията причинява каквито и да е увреждания на зрението при деца или възрастни... По-вероятно е в момента тези технологични компании да се защитават превантивно в настоящия свят на редовни съдебни дела."

Според специалисти, както при всеки тип дейност, извършвана в продължение на дълго време - от рода на седене на дивана и гледане на телевизия с часове, в крайна сметка хората могат да регистрират някакви симптоми на влошаване на здравето - например главоболие, размиване на погледа и дезориентация.

Така че по всяка вероятност компаниите просто апелират към потребителите на 3D технологията да не я използват непрекъснато, без периодични почивки. По думите на Стивънсън: "Когато подлагаме биологичните си системи на сериозно натоварване, те реагират по необичаен начин. Но няма нищо, което да показва, че съществува особено вреден аспект в 3D технологията по отношение на очите на децата или възрастните."

Все пак специалистът предупреждава, че отсъствието в момента на изследвания, подкрепящи опасенията за рисков ефект от 3D не изключва в бъдеще да бъдат открити по-сериозни доказателства за евентуални вреди за зрението.

Nintendo действително съветват притежателите на 3DS да си почиват от време на време от 3D игрите, като сочат като препоръчителен интервал половин час, за да могат очите да отпочинат от натоварването.

Компанията все пак вероятно е по-наясно от другите - Nintendo вече имат един сериозен провал с 3D конзола; тяхната конзола VirtualBoy, лансирана през 1995 г., бе обявена от критиците за пълен провал. Предстоящите месеци ще покажат дали фирмата ще успее да пренесе зашеметителния успех на досегашния модел DS и към неговия 3D наследник.

Провалът на VirtualBoy

Опитът преди повече от 15 години на Nintendo да пуснат 3D конзола вече е почти забравен от потребителите, както и от самите Nintendo. При лансирането му VirtualBoy трябваше да възвести нова ера на портативни игри - и да насочи индустрията в съвсем нова насока. Конзолата обаче се налагаше да бъде поставяна върху лицето - като масивни 3D очила с включена в тях електроника, и тогава едно от основните оплаквания на потребителите беше именно за замайване и прилошаване от ефекта на пространствена визия.

 

Най-четените