Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Kaк Facebook прави служителите си щастливи?

Facebook вече тества Rypple, за да получи по-добра обратна връзка сред служителите си. Снимка: Getty Images
Facebook вече тества Rypple, за да получи по-добра обратна връзка сред служителите си.

Facebook вече се доказа като една от технологичните компании с най-привлекателни условия на труд, но нейните шефове искат да се уверят, че разликата с останалите е наистина осезаема. От няколко месеца фирмата тества нова услуга, наречена Rypple - уебсайт, който залива работниците с обратна връзка. Той им позволява да си разменят благодарности, да проследяват изпълнението на задачите си в реално време и да молят колеги за мнение всеки път, когато имат нужда.

Щом те се харесват, успехът е гарантиран

След деветмесечен пилотен проект в началото на седмицата Rypple лансираха продукта си, носещ названието Loops. "Продуктивността е затлачена в хартиени отчети, трупани 50 години," казва Даниел Дебау, съосновател и един от изпълнителните директори на Rypple. "Сега има възможности за бързо и постоянно обучение и обратна връзка. Можем да уловим настроенията и да ги превърнем в данни - не просто в някаква статистика, а в наистина полезна информация".

Сред инвеститорите на Rypple е и основателят на PayPal Питър Тил. Компанията е част от нова вълна платформи за обратна връзка чрез опростени технологии, които събират данни, за да подобрят работата и продуктивността и да повишат удовлетворението на служителите.

Напредъкът през погледа на служителите

Rypple дава обратна връзка от четири основни източника: мнението на колегите - анонимно или подписано, "благодарности", проследяване на изпълнението на задачите и наставления от мениджърите. Продуктът Loops ще се продава за 9 долара (на месец, за един служител) и ще събира тези четири източника на информация в един канал за богата, надеждна и постоянна оценка на дейността. Компанията предлага и безплатни продукти - някои основни инструменти за обратна връзка.

"Нашата компания винаги е била изградена върху системи за обратна връзка," коментира директорът на инженерния отдел на Facebook Боб Трахън, който се представя в системата като "служител номер 45". "Всичко, което правим, подлежи на оценка: инженер А оценява работата на инженер Б. Правим оценка на дизайна два пъти седмично. Проследяваме параметрите на производителност на кода - както скоростта, така и времето му на работа. Така че Rypple много добре се вписва в културата ни."

Преглед и атестация веднъж годишно не са гъвкави

Rypple позволява гъвкавост в отделите, които не изискват интензивна или постоянна обратна връзка. Адам Уорд, шеф на отдела за привличане на нови таланти, използва този продукт за екипа си от 27 служители, които се отчитат веднъж на всеки две седмици вместо веднъж годишно, както е прието на повечето места. "Това им дава представа за непознатото и отговаря на въпроса им: "Къде се намирам?" Хората обожават това и то си личи отдалеч," споделя Уорд.

Веднъж годишно не е ли достатъчно? "Ако искаме да не се превърнем в раздута бюрократична структура, или с други думи - ако искаме да не бъдем поредната компания, която се римува с Google и завършва на -soft, смятаме, че постоянната обратна връзка в реално време ще ни помогне да се движим по-бързо нагоре", контрира Уорд.

Целият процес на контрол и обратна връзка от години има нужда от фундаментална промяна, коментират HR специалисти. Така нареченият "360-градусов отчет" беше популяризиран през 90-те. Основната му идея беше, че мнение за работата на даден служител трябва да се иска не само от прекия му началник, но и от колегите, за да се получи по-достоверна информация. Но тези методи имат много ограничения, най-сериозното от които е, че обикновено се случват само веднъж годишно.

Малко техники наистина имат резултат

През 2000 г. Джай Горпад, професор по мениджмънт в държавния университет в Сан Диего, извършва проучване сред повече от 600 практики за обратна връзка. Установява, че само 30 на сто от тях водят до подобрения в работата на служителите. Други 30 процента влошават производителността на труда, а останалите методи не са отчели никакво въздействие. "Макар да предоставя ценна обратна връзка, 360 градусовият отчет има сериозни проблеми, особено в ефективността," обобщава Горпад.

Стратегията на Rypplе е да прави обратната връзка по-ефективна, като увеличава обемите й, организира я по-добре и я прави достъпна както за работодателите, така и за служителите - при това през цялото време. Заради постоянния поток от данни тя е по-малко плашеща и по-високо ценена, а оттам и по-ефективна. Такова е мнението и на Джон Куин, вицепрезидент на сайта за онлайн търговия Gilt Groupe, който понастоящем също тества Rypple заедно с екипа си. "Много голяма част от комуникацията на работното място е негативна. Този продукт може да ни помогне да се справим с това," споделя Куин. Наскоро Gilt са започнали да използват системата сред всичките 600 служители в компанията.

Куин отчита и един възможен недостатък: "Някои служители се оплакват, че вече имат електронна поща, Skype, wiki и система за проследяване на бъговете, а освен всичко това, сега им дават и поредния сайт, който трябва да следят".

 

Най-четените