Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Google няма да седи на резервната скамейка

Още Nexus модели... но дали ще пробият на пазара
Още Nexus модели... но дали ще пробият на пазара

Ако Google анонсират нов Nexus телефон и няколко таблета следващата седмица, както се очаква, това ще бъде повратен момент за компанията и сериозно изпитание за платформата Android.

Лансирането на ново устройство Nexus ще бъде знак за най-голямото усилие на Google до момента да си възвърне контрола върху Android и да спечели позиции на пазара на таблетите, където операционната им система не постигна особено големи успехи.

И сякаш това не е достатъчно голямо предизвикателство, Google трябва да се конкурират и с опитите за лансиране на телефони и таблети от Microsoft, новите таблети Kindle Fire, Nook и по-малкия и евтин iPad (mini). 

Няма да бъде лесно, но на този етап Google повече не могат да си позволят да седят на резервната скамейката 

В света на смартфоните Android наистина преуспя, но по начин, който излезе извън контрола на Google. Безжичните оператори и производителите на телефони се развилняха и си позволиха доста волности с базовия Android софтуер, създавайки устройства, които не са задължително по-лоши, но са трудни за обновяване и пълни с излишни приложения.

Резултатите от това са екосистема на Android, която невинаги изглежда унифицирана - и потребителско изживяване, което силно се различава от един Android смартфон до друг.

Таблетите са още по-проблемни. Android не успя да настигне пазарния дял на iPad, освен ако не броим Kindle Fire на Amazon и таблетите Nook на Barnes&Noble, които разполагат със собствени магазини за приложения и уникален интерфейс. Те почти не влизат в графата на Android устройствата, но въпреки това са по-успешни от всеки друг "пълноценен" Android таблет. 

Мейнстрийм момент за Nexus

За Google името "Nexus" се равнява на истинско Android изживяване, последователно във всички устройства. Ала в миналото, телефоните с тази марка бяха насочени предимно към прозорливите ентусиасти и разработчиците на приложения. Макар и продажбите да не бяха много добри - всъщност никога не са били - Google можеха да го преживеят, защото така или иначе тези устройства не бяха таргетирани към масовия потребител.

През последната година обаче, целите на Google за Nexus се трансформираха. Ребрандирането на Android Market като Google Play, продажбите на разблокирани телефони Galaxy Nexus за 350 долара и лансирането на таблета Nexus 7 от това лято ясно демонстрират, че Google искат да използват марката Nexus, за да затвърдят позициите на Android. Дори мотото на събитието: "Теренът е отворен", предполага по-ориентирано към потребителите отношение отпреди.

Слуховете за събитието следващата седмица са за произведен от LG Nexus смартфон от най-висок клас, 10-инчов Nexus таблет от Samsung (с дисплей с по-голяма рязкост на картината дори от iPad), нови таблети Nexus 7 с 32GB потребителска памет и/или мобилна широколентова връзка, плюс вероятно още един мистериозен таблет на стойност около $100.

Дори и малка част от изброените устройства действително да съществуват, те са знак за най-голямото изтъкване на марката Nexus от страна на Google до този момент.  

Същевременно обаче остават и много висящи въпроси

Преди всичко, повече устройства с марката Nexus не означават задължително повече продажби и контрол над Android от страна на Google, колкото и силно да го желае Лари Пейдж.

Не е ясно как един по-голям Nexus таблет ще успее там, където други Android таблети са се проваляли, освен ако не повярваме, че масовият потребител обръща по-голямо внимание на плътността на пикселите или други недотам фундаментални технологични спецификации.

Google Play разполага с по-малка селекция от филми и музика в сравнение с Amazon Instant Video  и не разполага с толкова подходящи за таблет приложения, колкото са налице за Apple iPad. Вместо просто количество, Google ще трябва да демонстрират само по себе си невероятно съдържание, или значително да намали цената на своите таблети.  

Немалката дилема с партньорствата с мобилни оператори в САЩ и Европа

Що се отнася до смартфоните, големият въпрос е дали Google ще угоди на мобилните оператори, чийто субсидии дават възможност на телефоните да се продават за под $200 долара в САЩ. (Освен това те са и причината, поради която потребителите са по-склонни да се съгласяват на поне 2-годишен договор, когато си купуват нов телефон).

Galaxy Nexus в миналото бе субсидиран от операторите Verizon и Sprint, ала сделката не беше твърде изгодна, тъй като потребителите трябваше да чакат поне по два месеца за софтуерни обновления.

Ако Google тръгнат по пътя сами и започнат да продават разблокирани телефони без субсидия, те пак ще имат нужда от търговски партньор, който да осигури физически достъп на потребителите до устройството, както и сериозен маркетинг, който да обясни защо масовият потребител си струва да си купи разблокиран Nexus.

Остава и немаловажната уговорка - дали нашествието на Nexus телефони би се състояло също толкова успешно и от тази страна на океана, където пазарът е разпокъсан между многобройни оператори, които далеч не са толкова склонни да субсидират рекордно устройства без гарантирани пазарни позиции.

Всичко това показва, че събитието следващата седмица ще бъде изключително интересно за наблюдение. А дори и да не сте обсебени от света на технологиите, поне ще можете да се порадвате на някои готини джаджи.

 

Най-четените