Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Хватката на Apple - и бизнесът със съдържание...

Apple имат здрава хватка над почти всеки аспект на своя таблет iPad, както и на iPhone и музикалния и видеоплеър iPod. Тяхна е преценката кои приложения могат да работят върху тях, а устройствата работят единствено със съдържание, осигурявано чрез техния магазин iTunes
Apple имат здрава хватка над почти всеки аспект на своя таблет iPad, както и на iPhone и музикалния и видеоплеър iPod. Тяхна е преценката кои приложения могат да работят върху тях, а устройствата работят единствено със съдържание, осигурявано чрез техния магазин iTunes

Американските антитръстови регулаторни органи започнаха проучване на условията, които Apple определиха тази седмица за медийни компании, които желаят да продават съдържанието си на популярния им таблет iPad и други устройства, съобщават запознати със ситуацията източници.

Интересът на Министерството на правосъдието на САЩ и Федералната търговска комисия (ФТК) към новата абонаментна услуга на Apple е все още в предварителен етап, като има вероятност в крайна сметка да не премине в официално разследване или реални мерки срещу фирмата. Но той се проявява в момент, когато Apple привличат нарастващо внимание от антитръстови регулатори и в САЩ, и в Европа.

Говорител на Европейската комисия обяви на 17 февруари, че комисията е информирана за новата абонаментна услуга и "внимателно следи ситуацията".

Apple отвориха вратата за медийно съдържание, но държат ключа й

Според информирани източници американското Министерство на правосъдието и ФТК засега само проучват дали Apple е прекрачила границите на щатското антитръстово законодателство при опитите си да прелее клиентите на медийните компании в разплащателната система на своя магазин iTunes. Двата регулатора са органите, прилагащи федералното антитръстово законодателство - и ще се наложи да вземат решение кой от тях ще има водеща роля в разследването.

За момента представителите на Министерството на правосъдието на САЩ, Федералната търговска комисия и Apple отказват коментари.

Правилата, определени от Apple, не спират медийните компании да продават самостоятелно цифрови абонаменти. Но фирмата е наложила ограничения, които биха направили този вариант по-непривлекателен за клиентите - и които биха осигурили повече продажби в рамките на собствената им система.

Фирмата на Стив Джобс упражнява тотален контрол над мобилните си устройства

Apple имат здрава хватка над почти всеки аспект на своя таблет iPad, както и на iPhone и музикалния и видеоплеър iPod. Тяхна е преценката кои приложения могат да работят върху тях, а устройствата работят единствено със съдържание, осигурявано чрез техния магазин iTunes. Това ниво на контрол предизвиква оплаквания от издатели, недоволни от условията за абонаментна продажба на съдържание.

Според новите условия фирмите, продаващи цифров абонамент за съдържание върху устройства на Apple, са задължени да предложат съдържанието чрез приложения в iTunes App Store на най-добрата възможна цена. Същевременно фирмата на Стив Джобс ще прибира 30% дял от стойността на всичкото продадено медийно съдържание.

"Ако ще продавате при нас, цената ще е същата, но 30% от нея са за нас"

Покупката на списания и други абонаменти чрез iTunes ще изисква само няколко натискания на бутони и ще използва информация за таксуване, която вече е налична, което дава стимул на потребителите да използват системата на Apple. Apple занапред забраняват на приложенията на медийните компании да се свързват с магазини извън App Store, както и да предлагат по-добри условия на абонатите другаде, което затруднява привличането на купувачи съм собствените им сайтове. Според юридически експерти някои от тези правила биха създали проблеми с антитръстовото законодателство.

Забраната приложения да се свързват с външни сайтове "звучи като крайно агресивна позиция," коментира Ерик Голдман, директор на Института по право на високите технологии към университета "Санта Клара". "Изглежда, че изцяло в интерес на Apple е да се опитват да ограничават хората от транзакции, от които те не получават отчисления."

Условието на Apple собствените им клиенти да получават най-изгодните възможни условия от медийните фирми също ще попадне под вниманието на регулаторите. Подобни правила, понякога известни като клаузата за "най-привилегирована нация", могат да бъдат приемани за антиконкурентни, ако изкривяват ценообразуването.

Хватката на Apple прави бизнеса със съдържание нерентабилен

Фирмите за продажба на музика онлайн казват, че комисионната от 30% на Apple навлиза твърде сериозно в техните маржове на печалби. Процентът отчисления "е толкова очевидно антиконкурентен, че никога не би оцелял в Европа," твърди Аксел Дошез - президент на френската компания Deezer, продаваща абонаментен достъп до цифровата си фонотека, съдържаща 10 милиона песни.

Джън Ъруин, президент на Rhapsody International, които продават абонаменти за музика онлайн чрез приложения върху мобилни устройства на Apple и други компании, казва, че фирмата му ще бъде бъде подложена на огромен натиск, при положение че ще плаща отчисления както на притежателите на музиката, която продава онлайн, така и 30-процентен дял за Apple. "Разходите не оставят никакво пространство за разумен бизнесмодел," обобщава той.

Регулаторните органи трудно ще притиснат Джобс - пазарът е твърде тесен

Антитръстовите ретулатори в САЩ и по света ще имат затруднения да се аргументират, че комисионната за Apple в размер на 30% е прекалено висока, коментират експерти по защита на конкуренцията; донякъде това е факт, защото е трудно да бъде определена стандартна комисионна за цифрови абонаменти.

"Европейската комисия досега се въздържаше да критикува ценообразуването, тъй като то е нещо комплексно, а комисията не желае да се превръща в регулатор на цените," казва Дамиен Жерадин, професор по право на конкуренцията в университета в Тилбург, Холандия.

За да бъде заведено антитръстово дело срещу Apple, регулаторните органи ще се наложи да докажат, че Apple имат силна позиция на пазара и злоупотребяват с нея. Това обаче зависи от това как те ще дефинират понятието за пазар. Apple iPhone е предпочитаният телефон на много заможни купувачи, но той държи само 16% от продажбите на смартфони - и незначителен процент от по-мащабния пазар на мобилни телефони.

Apple държат около три четвърти от продажбите в света на таблети, но този дял би могъл да спадне бързо с появата на таблети от конкурентни фирми.

Антитръстовите регулатори също така би трябвало да определят до каква степен медийните компании имат потребност да предлагат продукта си върху устройствата на Apple, или дали са достъпни други алтернативи. А вземането на такова решение няма да бъде лесно на толкова бързо променящ се пазар.

Възможно е медийните фирми да се преориентират към Google

Преди дни Google стартираха собствена абонаментна услуга с условия, които изглеждат доста по-привлекателни за издателите. Google ще позволят на издателите да задържат поне 90% от цената на абонамента за медийните им продукти - и им осигуряват по-голям контрол над ценната информация за абонатите.

Ако медийните фирми изоставят устройствата на Apple, фирмата на Стив Джобс би понесла тежък удар. Близо половината от всичките притежатели на таблети използват iPad за четене на вестници и списания, твърди скорошно изследване на Forrester Research. Apple също така ще имат вариант да променят практиката си при необходимост, за да избегнат каквито и да е възможни официални мерки от антитръстовите органи.

 

Най-четените