Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Jolitics, която дава думата на електората

Jolitics - можете да номинирате 1 човек. Кой ще бъде това?
Jolitics - можете да номинирате 1 човек. Кой ще бъде това?

Майкъл Бърч, британският технологичен предприемач, най-известен като съосновател на популярната преди време тийн социална мрежа Bebo - не почива на лаврите си, откак я продаде на AOL през 2008 г. Вместо това той се е заел със създаването на политическа социална мрежа. Бърч току-що лансира в Ирландия сайта си Jolitics.

Спечелил $850 млн. от продажбата на Bebo, предприемачът обръща вниманието си към създаването на онлайн платформа, предназначена да създаде основа за "конструктивен политически дебат".

Членовете на Jolitics могат да се включват в дебати за актуални политически събития и да номинират други, които смятат за по-информирани по конкретна тема, да дават гласовете си за тях - съгласявайки се или отхвърляйки предложенията им. Тази система според Бърч ще формира истинско отношение към политиката и ще продължи да разпалва дебатите много след като отминат изборите.

Например един "джолитик" (както Бърч шеговито нарича регистрираните в сайта) може да не знае как да гласува, когато е изправен пред дебат дали консерваторите са в правото си да орязват детските надбавки. Но би могъл да номинира друг член на сайта, например приятел с деца, който да даде своя вот за тях във всички дискусии, свързани с проблема. А неговият приятел на свой ред би могъл да номинира някой, когото смята за по-информиран в тази област, който да даде и двата вота, създавайки по този начин реална пирамида на влияние.

Във всеки момент членовете на сайта могат да изтеглят своя вот от някого - и да номинират друг. А подобно на Facebook, всичките действия се показват в поток от съобщения на "стената" на потребителя.

Бърч твърди: "Политиката онлайн засега просто не е реализирана добре. Има много политически дискусионни форуми, но те никога не водят до каквито и да е окончателни изводи или консенсус. Те представляват само много хора, които изливат мненията си без конструктивен дебат. Jolitics има за цел да даде власт на тези, които следят отблизо определена проблематика, да спомогнат за оформянето на мнение - и за подхранването на дебат. А ако те не си вършат добре работата, могат да оттеглят номинациите си от тях - и те да загубят влияние. Това е реален стимул да се грижат за интересите на хората."

Jolitics ("просто политика с "дж" отпред", казва Бърч, когато бива запитан защо името на сайта е такова) засега стартира в Ирландия, като във Великобритания се очаква той да дебютира пълноценно преди края на годината.

Бърч наистина се надява, че сайтът ще помогне на политиците и представителите на властта по-добре да разбират електората и ще подобри комуникацията между гласоподавателите и влиятелните фигури. На теория, ако Jolitics привлече вниманието на интересуващите се от политика знаменитости, това означава, че всеки, използващ сайта, би могъл например да номинира Джоана Лъмли, която да гласува вместо него по въпросите, свързани с членовете на непалското племе Гурка.

Когато го питат как ще спре политиците и другите потребители да злоупотребяват със сайта и да събират вотове, Бърч казва, че няма да съществува функция за личен чат в Jolitics, а в сайта ще има сериозно модериране.

Той е оптимист по въпроса, че Jolitics ще помогне за стимулирането на здравословен дебат - както на местно, така и на национално ниво, тъй като сайтът е със специфични раздели за различните страни - като потребителите се налага да въвеждат номер на мобилен телефон за потвърждение на местоположението им.

Бърч се надява тази функция да доведе до това всяка страна да възприема нещата така, сякаш има собствена политическа мрежа, която действа на много локално ниво, но може също така да се пресича с други страни по международни въпроси. В крайна сметка желанието му е Jolitics да спомага за просвещаването на хората относно важни проблеми и да ги вдъхновява да бъдат по-политически мотивирани.

Бърч е наясно, че е изправен пред доста трудно предизвикателство, но заявява, че е твърдо убеден, че Интернет би трябвало пълноценно да усъвършенства съвременната политика, а не да служи само като притурка, както беше при последните избори във Великобритания.

"Толкова много хора гласуват на изборите - и с това се изчерпва всичко за тях за следващите четири години. Изборите са единственото време, когато повечето хора имат глас в политиката - който при това им осигурява известна власт. Трябва да има място, където хората да могат да дават своя вот по политически проблеми - ежедневно. Надявам се Jolitics да може да постигне това."

 

Най-четените