Медийната атака на Massive Attack | webcafe.bg
Musiccafe

Медийна атака

Цветана Георгиева
06.06.2014, 10:58 (обновена 17.06.2014, 14:53)

1 от 6 снимки Назад Напред

massive attack

Притежанието на оръжия в САЩ, фармацевтичната индустрия, корупцията и икономическото неравенството бяха сред проблемите, които Massive Attack ни предоставиха за размисъл

Снимки: Contemporary Bohemians

Очаквахме Massive Attack да сритат системата - и лордовете на трип хопа го направиха със стил в Зимния дворец. Но ще е жалко, ако запомним втория им концерт само с няколкото надписа с латински букви и електриково зелено, изплували от родното политическо тресавище и размътващата го жълта преса.

Тълпата избухна на „Пеевски чака нашето извинение", „Къде е Волен", „И последен валс на „Позитано", но дали запомни каква е заплатата на Анджелина Джоли? Как реагира на най-скъпата чанта в света и на убитите в източната част на Украйна? На най-безумните търсения в Google и на сарказма с логата на световни корпорации в неистински цветове?

Пред публика Massive Attack говорят локално и глобално чрез видеостената зад тях. Тя е оръжие, а не някакъв визуален съпорт. Там дуото на Робърт Дел Найа - "3D" и Грант Маршал - "Daddy G" представя своята дисекция на актуалните проблеми, гадости, несправедливости, ако щете и скандали в държавите, които посещават, и в света, който не им харесва.

Има и предистория. В края на 80-те години на миналия век в Бристол двамата музикални експериментатори се чувстват облъчени от новинарския поток. Не им допада тази „масирана атака". На американски жаргон така са наричали първата телевизионна война - Операция „Пустинна буря" през 1991 г. срещу Саддам Хюсеин, която CNN почти отразява на живо.

Ето откъде идва името им - не защото им харесва, а точно обратното. Дори са казвали в интервюта, че съчетанието на двете тежки думи по никакъв начин не се отнася за тях и не се припознават в него. Да, не отговаря на нежно-мрачния им стил, но пък се вписва в политическата им сатира.

Затова създателите на трип хопа от Бристол са една от най-политически и социално ангажираните групи въобще в световен мащаб. Такъв е техният почерк, винаги и навсякъде. „Цветан Цветанов събира плюшени мечета" и „Бойко ухажва травестит" са истински заглавия от българската преса, с които британците ни сръчкаха.

В сауната на зала „Фестивална" преди четири години, когато ги видяхме за първи път - и отново на култовото парче „Inertia Creeps", видеостената крещеше за богатството на милиардерите, 90-те куб. м. вода годишно на глава от населението Йемен и жалките центовете, с които живее средният индиец.

По-коментирани обаче бяха писанията за Димитър Бербатов, Слави Трифонов, Драго Чая, Христо Стоичков, Азис и че „Николета Лозанова е виртуален парцал" - пак медийни въдици. Сега очевидно политическата обстановка е доста по-изнервена - и Massive Attack го уловиха.

Това обаче е само част от пейзажа

Извън натюрморта на техническото озвучаване в Зимния дворец, което насъбра критики, Massive Attack се представиха на ниво. Бяха сдържани, точни и пестеливи, но изпълниха всичко, което феновете искаха да чуят. Започнаха с нежно "Battlebox", приключиха любовно със "Splitting The Atom".

Аранжиментът на задължителната "Angel" включваше разтърсващо китарно соло, допълващо трептящия глас на Хорас Анди, а свършването на "Safe From Harm" в еротично червено беше точно толкова продължително, колкото трябваше.

Дебора Милър изви глас на непреходната "Unfinished Sympathy", а Мартина Топли-Бърд изпя "Teardrop" със затворени очи, докато всички усти в отеснялата зала припяваха.

Британските джентълмени започнаха световната промоция на новото си шоу от България. Подложиха ни на медийна атака. Просто подадоха сламката, а ние реагирахме като удавници.

Oще: massive attack  зимен дворец  концерт  мартина топли-бърд  масив атак  медии  робърт дел найа  трип хоп  хорас анди 


Още от Musiccafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани