Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Стига само красавици на върха

Лейди Гага използва цялото си тяло за провокации Снимка: Getty Images
Лейди Гага използва цялото си тяло за провокации
Стига само красавици на върха Снимка: Getty Images
Стига само красавици на върха Снимка: Getty Images
Стига само красавици на върха Снимка: Ясен Немски
Стига само красавици на върха Снимка: Getty Images
Стига само красавици на върха Снимка: Getty Images

В нашата епоха жените доминират в музиката както никога преди: имаме си Бионсе, Риана, Тейлър Суифт, Кейти Пери, Лейди Гага, Дженифър Лопес, Джеси Джей, Адел, да не говорим за Бритни Спиърс и безкрайната сага, каквато представлява Мадона.

Музиката им оглавява световните класации, сумите от продажбите им са седемцифрени, а може би най-важното от всичко е осъзнаването им, че музикалната кариера се изразява в много повече от това да пееш песни.

Риана например продава парфюми все едно работи в козметичен магазин, Дженифър Лопес участва в холивудски филми и в American Idol, Джеси Джей е жури в британското шоу The Voice. Те продават всяко издание, което сложи ликовете им на своята корица.

Но - колкото и глупав да изглежда въпросът - защо точно сега? Защо са чак толкова успешни жените? Все пак в началото на хилядолетието беше друго: тенденциите се диктуваха от рок банди, съставени от бели момчета. Coldplay, Maroon 5 и Green Day преживяваха своите звездни мигове.

Потребителите обаче бързо се насищат и скаутските отдели на големите лейбъли започнаха да търсят другаде. Когато през 2006 г. Ейми Уайнхаус подлуди публиката като наркотик, от който не сме осъзнавали, че се нуждаем, продуцентите решиха, че са открили отговора.

Един от тогавашните скаути на Sony лично ми призна, че в онзи период наистина търсели активно млади соло изпълнителки, защото излизали по-евтино и били по-лесни за манипулиране.

Горкичкият. Явно не му се е налагало да преговаря с Бионсе.

Само красивите?

От много години болшинството търсачи на таланти са хетеросексуални мъже, та можем да се досетим какъв тип жени се добират до договори с лейбълите.

Шоута като American Idol показват, че съществува повече от достатъчен брой таланти, но десетилетия наред само най-добре изглеждащите дами успяваха да пробият. Затова най-силни позиции имат тези, които печелят публиката преди изобщо да си пуснат гласа.

Защо е така? Музикалният свят винаги се е диктувал от стереотипи. Сериозни инди момчета, секси R&B мацки, сурови рапъри, танцуващи бой банди: изглежда, че музиката е въртележка от клишета.

Всеки нов изпълнител попада в отдавна оформена опаковка. А меломанът се депресира все повече, когато му предлагат нова сензация, която е досущ като старата, но с по-модерна прическа.

Затова стандартът в музикалния бизнес е соло изпълнителката да бъде красавица. Разбира се, съществуват много изключения, които използват външния си вид като предизвикателство или илюстрация на дадена идея. Но ако се целиш във върха на класациите, по-добре да се нагиздиш хубаво.

Та сетете се за Селин Дион, обикновено изглеждаща жена с необикновен глас. След като я открил много млада, нейният съпруг и мениджър я държал встрани от прожекторите, докато не си оправи зъбите, не си изправи косата и не поработи върху английския си: все ъпгрейди върху имиджа, необходими за навлизане в мейнстрийма.

От изпълнителките в топ 10 само Лейди Гага напълно разрушава този стереотип. Гага съзнателно използва външния си вид като провокация и превръща цялото си тяло в произведение на изкуството. По този начин тя възпира всякакви опити да бъде оценявана според съвременните представи за красота.

Тя е живото доказателство как откритото поведение срещу статуквото може да навлезе в мейнстрийма и даже да го оглави. Но Лейди Гага си остава изключение.

Промяната

Чудна работа: дали ако на скаутските отдели отново им доскучее и решат да потърсят нещо ново, соло изпълнителките ще престанат да бъдат толкова печеливши? Едва ли.

Дигиталната ера направи музикалния бизнес по-малко сигурен в себе си и своя вкус. Сега потребителите имат много повече свобода сами да откриват нова музика и да създават тенденции чрез собствените си вкусове. Те не разчитат да чуят някоя песен по радиото, а откриват изпълнители из YouTube, блогове и сайтове.

Самите изпълнители не чакат да подпишат договор с лейбъл, за да започнат да издават. Затова големите компании вече бяха принудени да станат много по-отворени в политиките си. Ако е повлияло и на предразсъдъците им спрямо соло изпълнителките - ура!

Все по-чудати образи като Лиан ЛаХавас, Лаура Марлинг, Savages и Haim се промъкват под светлината на прожекторите. Всички те са чудесни и не продават заради външния си вид.

Пък Лейди Гага и Адел достатъчно красноречиво опровергават старите теории. Тъй че няма вид увлечението на поп музиката по жени да привърши скоро - просто тези жени вече ще са по-различни.

 

Най-четените