Право на отговор | webcafe.bg
Musiccafe

Право на отговор

Webcafe.bg 03.05.2011, 08:12 (обновена 03.05.2011, 13:04)
Абро

Снимка: © Sofia Photo Agency

Асоциация на българските радио- и телевизионни оператори и АБРО и Дружеството за колективно управление на правата на продуцентите и изпълнителите ПРОФОН подписаха рамково споразумение за сътрудничество.

Уважаеми г-н Русиновски,

Преди всичко бихме искали да Ви поздравим за решението да информирате читателите на WebCafe.bg за може би едно от най-важните събития от изминалия месец в областта на авторскоправните отношения в българския музикален и медиен бизнес - споразумението между най-представителните нетърговски организации в двата бранша - ПРОФОН и АБРО. Също така използваме случая, за да Ви поздравим и за традиционната Ви чувствителност към новините и предизвикателствата пред опазването на правата на създателите на музика.

Тъй като  сте един от най-активните български журналисти, които коментират казуси свързани с авторското и сродните му права, въпреки че винаги покрепяте тезата за свободното ползане на музика и неплащането за каквито и да било права, се чувстваме длъжни да поправим няколко съществени грешки, които сте допуснал в материала, озаглавен: "Данък чалга? Вие луди ли сте?!", публикуван на 01. 05. 2011 г. в WebCafe.bg.

Тези грешки пряко засягат имиджа на ПРОФОН и представят невярна и обидна информация за дейността на най-представителната организация на артистите-изпълнители и музикални продуценти в България. Ето защо с настоящото писмо използваме правото си на отговор и настояваме за неговото своевременно публикуване без съкращения в Webcafe.bg, за да може читателите Ви да получат обективна и отговаряща на истината информация по темата.

1. В карето в дясната част на статията, озаглавено "ЕКСПЕРИМЕНТЪТ НА СИГНАЛ", сте намесили ПРОФОН по абсурден начин - без да има каквито и да било основания за това. Интервюто на г-н Караджов за в-к "Стандарт", което цитирате, изобщо не се отнася до ПРОФОН.

Г-н Караджов никъде не споменава - и дори не намеква, името на организацията на артистите-изпълнители и музикалните продуценти. От юридическа гледна точка ПРОФОН, в качеството си на дружество, управляващо правата на продуценти и артисти, върху техните звукозаписи, няма и не може да има никакво отношение към взаимоотношенията между правоносители и организатори на концерти, когато става дума за изпълнение на музика на живо.

Ето защо споменаването на ПРОФОН и определянето на стотиците хиляди български и чужди музиканти и певци и над 25 000 звукозаписни компании от цял свят, които организацията ни представлява у нас с думата "мошеници", е недопустимо, непрофесионално и некоректно от Ваша страна.

Едно такова твърдение злонамерено уронва престижа на най-представителната музикална организация на носителите на сродни на авторското права, действаща на територията на България, за което най-малкото дължите извинение.

2. До момента и особено след промените в Закона за авторското право и сродните му права от 25 март 2011 г., дейността на ПРОФОН - като дружество за колективно управление на сродни права, е под много строг контрол от страна на правоносителите и държавата, в това число от Министерството на културата.

Ето защо твърдението, че дружествата за колективно управление на права действат "без държавен или поне обществен контрол върху тях" нямат нищо общо с истината. Невярна е и информацията, която изнасяте за начина, по който се определят оперативните разходи на ПРОФОН.

Съгласно Устава на дружеството, тези разходи се определят от Общото Събрание на членовете на ПРОФОН - музиканти, певци, продуценти, звукозаписни компании. Т.е. те сами решават каква част от техните пари да бъде похарчена за издръжката на дружеството и процесът по взимането на това решение е абсолютно прозрачен.

3. За Ваша информация, задължението за заплащане на възнаграждение за използването на музика в цитирам: "кръчми, заведения, DJ-еи, молове, магазини, хотели, автогари" (или т. нар. публично изпълнение на музикални произведения, изпълнения и звукозаписи), присъства в Закона за авторското право и сродните му права у нас още от неговото създаване - 1993 г., а не е въведено с промените на закона от тази година.

Не става дума също така за "данък чалга", тъй като това не е данък и няма нищо общо с който и да е бил жанр в музиката. Това е изрично законово задължение, въведено на база на основополагащи принципи на авторското право, приети и стриктно прилагани и в международен мащаб.

Навсякъде по света онези бизнеси, които ползват музика като част от бизнес модела и услугата си, дължат лицензионно възнаграждение на всички собственици на права върху музикални произведения, записи и изпълнения, които са обект на използване.

В този смисъл страната ни не прави изключение и ПРОФОН от години активно работи по посока уреждането на правата за използване на музика в хотели, ресторанти, дискотеки, фитнес и SPA центрове, магазини и други, и комуникира ежедневно с браншовите организации на този вид ползватели в интерес на всички правоносители, които сдружението представлява.

Предвид горното, препоръчваме Ви - преди да пишете на тема колективно управление на права, да се консултирате със специалист, с представител на Министерство на културата, ангажиран в тази област, или с нас в ПРОФОН, за да Ви дадем реална информация и конкретни факти по темата. Позицията Ви, без значение каква е тя, би трябвало да се базира на обективност и грамотност по темата.

4. Загрижеността Ви за българските продуценти и музиканти е похвална. Каузата за повече българска музика в ефира е и кауза на ПРОФОН, за която ние все по-активно ще се борим по всякакъв начин. Повече българска музика в ефира обаче няма как да бъде постигната чрез неплащането на възнаграждения за авторски и сродни на тях права, а чрез диалог с всички български медии и с генерирането на нов български репертоар.

В този смисъл тезата, която защитавате е дълбоко невярна и не е в интерес на българските автори, изпълнители и продуценти. Тя подкрепя единствено Вашия интерес, противоречащ, за съжаление, на всички действащи законови изисквания, да прокламирате неплащането за каквото и да било ползване на музика в ущърб на интересите на автори, изпълнители и продуценти. Все пак ще приветстваме Вашата подкрепа в бъдещата ни кампания за повече българска музика в родния ефир.

5. Едно от най-важните изисквания към всички дружества за колективно управление на права - където и да е по света, е да третират всичките си членове и правоносителите, които представляват по силата на двустранни договори със сродни чуждестранни организации, без значение от тяхната националност, по един и същи начин.

Тезата, че ако си автор, изпълнител или продуцент и нямаш български паспорт, то не би трябвало на територията на България да ти се плаща за ползването на твоите произведения, изпълнения или звукозаписи, е ретроградна в контекста на модерния демократичен свят и напълно противоречаща на изискванията на закона.

ПРОФОН се отнася към чуждите изпълнители и продуценти, така както очаква чуждите дружества да се отнасят към българските творци и звукозаписни компании, когато техен репертоар бива ползан извън България.

Част от етичния кодекс на ПРОФОН и на всички подобни дружества е и никога да не дискриминират различните музикални стилове, без значение дали става дума за поп, поп-фолк, рок, джаз или класика. Доказателство за последователността ни в тази посока са и десетките билатерални договори с дружества на продуценти и изпълнители от целия свят и членуването на ПРОФОН в най-престижните световни организации обединяващи музикалния сектор.

6. В края на материала споменавате, че в подкрепа на всичките Ви твърдения, на събитието по подписването на споразумението между ПРОФОН и АБРО не е присъствал министърът на културата - г-н Вежди Рашидов. За Ваша информация на този ден министър Рашидов не беше в България (Справка - На 27 април 2011 г. премиерът Бойко Борисов заминава на еднодневно официално посещение в Република Хърватия. В официалната делегация са включени министърът на културата Вежди Рашидов и министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. - http://mc.government.bg/newsn.php?n=2562&i=1 ). За сметка на това Министерство на културата беше представено на събитието от ресорния заместник-министър д-р Тодор Чобанов (http://mc.government.bg/newsn.php?n=2564&i=1 ).

Събитието бе уважено и от друг високопоставен представител - доц. Георги Лозанов, председател на СЕМ, в качеството му на ръководител на орган, също пряко ангажиран в регулацията на използването и закрилата на обекти на интелектуална собственост.

Колкото до Отсъствието на собственика на "Пайнер" ООД - г-н Димитър Димитров, то същото се дължи на простия факт, че към момента фирма "Пайнер" не е член на ПРОФОН, отказала се е от това сдружението да администрира неин репертоар и директно урежда правата си за ползване с всички видове ползватели.

За сметка на това, голяма част от членовете на ПРОФОН (знакови фигури от българския музикален бизнес) уважиха събитието и с присъствието си изразиха своята подкрепата за постигнатите резултати в рамките на работата на сдружението за защита на техните права.

В заключение Ви пожелаваме повече доброжелателност към творческия сектор като цяло, по-малко безпричинна и неоснователна злоба към всички, които защитават правата на автори, продуценти и изпълнители на музика, и най-вече повече обективност и коректност в предоставянето на информация на аудиторията.

Борал Шен, отдел „Комуникации" на ПРОФОН

Забележка: Материалът е публикуван без редакция

Oще: авторски права  право на отговор  профон 


Още от Musiccafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 04.05.2011, 20:23

5 mirkar | 04.05.201121:00

Вие нищо не отговаряте - само заемате място!
По-добре прочетете статията на Русиновски и поразмислете...
Тъй нареченият ви отговор само показва колко нагли и безскрупулни търгаши сте!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.09.2010, 14:43

4 Bozo Kosmev | 03.05.201123:22

Навсякъде по света онези бизнеси, които ползват музика като част от бизнес модела и услугата си, дължат лицензионно възнаграждение на всички собственици на права върху музикални произведения, записи и изпълнения, които са обект на използване.

-------------------------

И как сега музиката е част от бизнес модела на таксиджиите? Аре сега ги накарайте да сложат и музикалната програма на страничното стъклоУсмивка))
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.03.2011, 18:02

3 Axel Lora | 03.05.201115:58

абе, ПРОФОН, крадливи копелета гърбави, шап да ви умори, чумата да ви тръшне, бял ден да не видите. Какви пари за авторски права събирате бе, мамавидаебапростакрадлива и какво получават българските музиканти? Ай сиктир! Не стига, че крадете като ненормални, че прибирате хиляди пари от уф ОФИЦИАЛНА продажба на музика, дето добре че мога да си я поръчвам от чужбина, защото вие тука сте се насрали мощно и неизмивамо, ми сте и нахални, бе, деба шибаните изроди!
Заклевам се, още утре заставам пред офисченцето и си пускам кас'тофончето и ще чакам да дойдете да ми поискате парите за авторските права, за ВТОРИ ПЪТ!
Абе вие малоумни ли сте, само не разбирам? Как си мислите, ще ше ме накарате да плащам веднъж за дето съм си купила музиката и втори път ОТНОВО авторски права, щото си я пускам в таксито за МЕНЕ СИ?
Айде престанете да се правите на големото важно, щото наистина на всички ни е писнало от лайняните ви истории!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

2 Mile Manolov | 03.05.201115:51

Ще плачете за стария модел мишки седерастични... ма уй ^^
Като човек купил над 500 диска съм ви дал достатъчно. Предпочитам вече да давам директно на групите ходейки им на концертите. Рано или късно пазара ще се освободи от вас паразити Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.01.2011, 13:49

1 automoto | 03.05.201109:56

тия пък съвсем излетя в космоса с това право на отговор.
пич, ларс улрих му треаха 10 години да се сдобри с феновете.
а отгоре на тва наближава 2 и 12 и ще доживотна присъда.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани