Умряха ли лайв албумите? | webcafe.bg
Musiccafe

Умряха ли лайв албумите?

Webcafe.bg, по BBC 21.10.2013, 17:16 (обновена 28.10.2013, 14:25)

1 от 2 снимки Назад Напред

CD

Снимка: © БГНЕС

Отмиращите тенденции са нещо нормално, но все пак можем да си спомним с любов какво ни носеха албумите на живо

Този месец Мадона извади нов албум, а Nine Inch Nails пуснаха втора доза нова продукция за последните два месеца. Сигурно се чудите: „Защо не знам за това? Къде е целият шум около премиерата? Къде е рекламната кампания?"

Е, може и да се не чудите чак толкова, но все пак говорим за две от най-големите имена в бранша през последните 30 години, които все още изкарват нова музика: двойният албум на Мадона MDNA: World Tour и краткосвирещият албум на Nine Inch Nails, наречен Live 2013.

Да, и двата са лайв албуми (сглобени от живи участия на изпълнителите) и са само част от поредицата подобни, издадени от сериозни имена в последните месеци: Rolling Stones, Megadeth, Jane's Addiction и първият албум от десетилетия, в който Beach Boys отново са с Браян Уилсън.

Сувенир за феновете

Ако още бяхме в миналия век, това сигурно щяха да бъдат емблематични моменти в кариерата на тези големи изпълнители. Но не и днес. Почти без изключение, тези албуми отминаха и заминаха без да бъдат забелязани от никого, освен от най-върлите фенове на техните автори.

Със сигурност не е защото самите записи не са нищо особено - например двата диска с юбилейното турне на Beach Boys, което обедини Уилсън с бившата му група, са исторически поглед към цялата кариера на „американските Бийтълси". Но не направиха кой знае какво впечатление в класациите и не получиха внимание от критиците.

С което доказаха, че лайв албумите може все още да послужат като сувенири за феновете, но кой в днешно време може да разчита те да придвижат кариерата му напред?

Превръщаха певците в икони

А не толкова отдавна лайв албумите бяха голяма работа. Примерите са достатъчно много, като започнем от 60-те с Live at the Apollo на Джеймс Браун и At Folsom Prison, с който Джони Кеш спечели с музиката си дузина закоравели затворници.

През 70-те те добиха по-комерсиална роля и служеха за колекция с най-големите хитове на съответната група, гарнирана с концертна атмосфера и рев на тълпи.

Именно така някои недооценени изпълнители достигнаха по-широка аудитория: певец като Боб Марли градеше репутацията си с години, но едва с излизането на неговия Live!, събрал най-добрите му песни с The Wailers, той достигна статута на икона.

Други воини от 70-те като Боб Сийгър и Cheap Trick се издигнаха до стадионни хедлайнери именно чрез лайв албуми, комбиниращи най-хубавите им песни с енергията от живите изпълнения.

Например At Budokan на Cheap Trick от 1979 г. просто не остарява - това е върхови момент в кариерата им (с над три милиона продажби) и те вече подготвят юбилейното преиздаване на плочата по случай нейната 35-годишнина.

Последен тласък

През 90-те форматът MTV Unplugged даде нов тласък на лайв албумите и увековечи велики концерти на Ерик Клептън, Nirvana и Джей-Зи с The Roots. Само че оттогава нататък тенденцията е неизменно негативна. Трудно е да се сетиш за лайв албуми от последното десетилетие, който да са имали подобен успех.

В ерата на YouTube, когато всяка песен на всяка група от всяка сцена е на един клик разстояние, те наистина звучат като сирачета. И логично, при тази актуалност и качество на видеоразпространението, няма кой да се заинтересува от колекция с песни от миналогодишно турне.

Вместо обаче да жалим умиращата тенденция, можем просто с кеф да си припомним най-ярките примери от нея - днес все още ни е трудно да си представим Боб Марли, ако не е на живо с The Wailers...

Oще: nine inch nails  боб марли  боб сийгър  джеймс браун  джони кеш  концерт  лайв албум  мадона  на живо  плоча 


Още от Musiccafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани