Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Светът се върти около Мен

В текстовете в началото на 80-те години, любовта е лесна и положителна - и е свързана с двама души. По-късните песни са за това какво желае отделният човек, и колко е разочарован или обиден...
В текстовете в началото на 80-те години, любовта е лесна и положителна - и е свързана с двама души. По-късните песни са за това какво желае отделният човек, и колко е разочарован или обиден...

Преди няколко години, докато колегите му психолози спорели дали нарцисизмът нараства, Нейтън Деуол чул Ривърс Куомо да пее позната мелодия от XIX в. Куомо, фронтмен и китарист на рокгрупата Weezer, наричал песента "Вариации по химн на шейкърите".

Докато членовете на религиозната секта от XIX в. пеели "Простотата е дар, дарът да бъдеш свободен", Куомо предложил собствен текст: "Аз съм най-важният тук, излез напред - и ще ти разбия физиономията".

Вместо посланието на шейкърите за любов и смирение, Куомо пеел отново и отново: "Аз съм най-великият човек, живял някога."

Рефренът накарал Деуол да се замисли: "Кой наистина би изпял подобно нещо на глас?" Куомо може и да е пародирал грандиозните претенции на другите певци - но пък тогава защо въобще има толкова много грандиозност, която да бъде пародирана?

Дали еволюцията от "Простите дарове" към "Най-великият човек, живял някога" е израз на по-мащабна тенденция?

И след компютърен анализ на хитове от последните три десетилетия, Деуол и други психолози откриват това, което търсят: статистически значима тенденция към нарцисизъм и враждебност в популярната музика. Според тяхната хипотеза думите "Аз" и "мен" се срещат по-често, наравно със свързани с гняв думи, докато на свой ред има съответстващ спад на употребата на "Ние" и "нас" и изрази на положителни емоции.

Хората обичат себе си - и нямат притеснения да го изтъкват

"Хората в края на юношеството и студентите в колеж сега обичат себе си повече отвсякога," коментира Деуол, психолог в университета в Кентъки. Изследването му обхваща текстове на песни от 1980 до 2007 г. и взема предвид жанровете, за да не се изкривят резултатите от нарастващата популярност например на рапа или хип-хопа.

Дефинирането на характера на цяло поколение чрез текста на песните може да изглежда малко пресилено, но Деуол изтъква изследване, извършено от неговите съавтори, което показва, че хората на същата възраст показват по-високи резултати в областта на нарцисизма в личностни тестове.

Мащабът и значението на тази тенденция се дискутират ожесточено между психолозите, някои от които оспорват полезността на тестовете и твърдят, че младите хора сега не са по-егоцентрични от тези в по-ранните поколения.

Чартовете сега разкриват егоцентризъм и суета

Новото изследване на текста на песните със сигурност няма да сложи точка на дебата, но предлага още един начин да се отчете фокусирането върху себе си: класацията Billboard Hot 100. Изследователите установяват, че е било по-вероятно хитовите песни през 80-те години да подчертават щастлив живот заедно, от рода на расовата хармония, търсена от Пол Маккартни и Стиви Уондър в "Ebony and Ivory" и групова жизнерадост, насърчавана от Kool & the Gang: "Нека всички празнуваме и се забавляваме".

Даяна Рос и Лайнъл Ричи са пеели за "две сърца, които бият като едно," а "(Just Like) Starting Over" на Ленън подчертава ценността на "нашия съвместен живот".

Днешните песни според лингвистичния анализ на учените е по-вероятно да бъдат посветени на един много специален човек: самия певец. "Демонстрирам колко съм секси," заявява Джъстин Тимбърлейк през 2006 г. Предната година Бионсе превъзнася колко привлекателно изглежда, докато танцува: "Блестящо е, гледаш ме с изумление". А Фърги, която се хвалеше със своите "извивки", докато пееше с Black Eyed Peas, впоследствие пусна солов албум, в който заявява на своя любовник, че има нужда от качествено време, което да прекарва сама: "Това е лично - само аз и моя милост."

Данните са показателни най-вече за студентите

Двама от съавторите на Деуол - У. Кийт Кембъл и Джийн Туендж, през 2009 г. издават книга, озаглавена "Епидемията от нарцисизъм", която твърди, че нарцисизмът е все по-широко разпространен сред младите хора - и може би и сред тези на средна възраст, въпреки че е трудно това да се определи, доколкото повечето от достъпните данни са от студенти в колежа.

В продължение на няколко десетилетия студентите са попълвали въпросник, наречен "Нарцистична личностна отчетност", в който е трябвало да избират между две твърдения като "Опитвам се да не бъда фукльо" и "Обикновено се фукам, ако имам тази възможност".

Нивото на нарцисизъм, регистрирано в тези въпросници, се повишава от началото на 80-те години, според анализ на данните от университета, извършен от Туендж и Кембъл.

Дали самотата и депресивните състояния имат нещо общо?

През този период също така има съобщения за по-високи нива на самота и депресия - което може и да не е случайно съвпадение, според авторите на изследването на текстове на песни. По техни думи нарцисизмът е свързан с повишени нива на гняв и проблеми с поддържането на връзки. Анализът на песните показва спад на думите, свързани със социалните връзки и положителните емоции (като "любов" или "сладък") и нарастване на думи, свързани с гнева и антисоциалното поведение (като "омраза" или "убий").

"В текстовете в началото на 80-те години, любовта е лесна и положителна - и е свързана с двама души, коментира Туендж, психолог в държавния университет в Сан Диего. "По-късните песни вече са за това какво желае отделният човек, и как той или тя е разочарован или обиден".

Има и изключения от правилото във всеки музикален жанр

Естествено, по аматьорски ненаучен начин можете да откриете каквото пожелаете в текстове на песни от всяка епоха. Никога не се е твърдяло, че Rolling Stones са били меки и нежни. В "Sympathy for the Devil" дяволът получава каквото му се полага, и пее от първо лице.

През 1988 г. пък Боби Браун се хвали, че "никой не може да ми казва какво да правя" в хитовата си песен за собственото си величие - "My Prerogative."

Кънтрипевците винаги са имали своите моменти на затваряне в себе си и самосъжаление. Но класическите песни тип "някой е направил нещо лошо някому" не са непременно сърдити. Когато Ханк Уилямс пее "Your Cheatin' Heart", той не споменава да иска да потроши колата на любимата си, както в "Before He Cheats" на Кери Ъндърууд: "Целунах двата й фара с бейзболна бухалка".

И все пак: Светът би трябвало да се върти около мен...

Анализът на текстовете на песни, публикуван в изданието "Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts", достига до 2007 г., което го прави относително актуален по научни стандарти. Но по стандартите на популярната музика 2007-a е все едно преди цял век. Дали нарцисизмът е спаднал оттогава?

През 2008 г. - същата година, когато излиза "Greatest Man That Ever Lived" на Weezer, Little Jackie жънат успехи с популярната си песен, озаглавена "Светът би трябвало да се върти около мен".

Настоящата класация на Billboard включва комичната ода за враждебността на Сий-Ло Грийн с неподходящ за цитиране припев (за публиката на наградите "Грами" той го промени на "Forget you"), както и химнът на Кери Хилсън за собствената й красота: "Всички очи са вперени в мен, когато вляза, няма съмнение, че това момиче е върхът". Без значение дали певците наистина го мислят, очевидно има пазар за такива емоции.

"Културата няма да се промени изцяло за една нощ, нито пък това ще стане с текстовете на песните", казва Туендж. Но все пак тя има някои доказани с времето излъчващи здрав разум съвети за хората, които искат да се променят и да променят връзките си: "Доколкото е възможно, премахнете вашето его от ситуацията", обобщава тя.

"Това е много трудно, но перспективата, която получавате, е невероятна. Запитайте се как бихте погледнали на тази ситуация, ако не се отнасяше до вас? Престанете да мислите как винаги да спечелите. Сигурен белег, че нещо може би не е особено стойностно: Чарли Шийн говори много за него".

 

Най-четените