Маестрото на филмовите мелодии | webcafe.bg
Musiccafe

Маестрото на филмовите мелодии

Webcafe.bg, по DarikNews.bg, NYTimes 10.07.2013, 16:28 (обновена 19.07.2013, 16:12)

1 от 4 снимки Назад Напред

енио мориконе

Снимка: © http://jazzinphoto.wordpress.com

84-годишният Мориконе е написал саундтрака на над 500 филма от началото на кариерата си през 1955 г. досега

„Ширещото се мнение, че съм страшно продуктивен композитор е от една страна вярно, но от друга не. Може да съм по-добре организиран от други хора, но в сравнение с класически композитори като Бах, Фрескобалди, Палестрина или Моцарт, направо бих се определил като безработен".

Най-блестящият филмов композитор на XX век Енио Мориконе пристига у нас на 10 декември, за да изнесе първия си концерт в България.

В „Арена Армеец" той ще бъде подпомогнат от оркестъра и хора на Classic FM, за да изпълни световноизвестните си произведения, сред които незабравимите мотиви към класически филми като „За шепа долари", „Добрият, лошият и злият", "Имало едно време на Запад", „Имало едно време в Америка", „Недосегаемите" и „Малена".

84-годишният Мориконе е написал саундтрака на над 500 филма от началото на кариерата си през 1955 г. досега. Той е работил с всички големи италиански режисьори след поколението на Фелини, и с един куп величия от Холивуд и Европа. През 2007 г. Академията му връчи Оскар за цялостно творчество.

Мелодиите се раждат готови в главата му

Твърд и прагматичен по характер, той не обръща особено внимание на хвалбите по свой адрес. Но през годините е творил музика, която е не по-малко запомняща се от филмите, за които е създадена. А често е и по-запомняща се от самите филми.

Мориконе омайва публиката с оперната нежност на теми като тези от „Ново кино „Парадизо" и „Имало едно време в Америка".

В музикантските среди се цени изобретателността му при композирането: неочакваните хармонични обрати, неравноделните ритми (дори в привидно маршови мелодии), използването на тишината и големият „въздух" между отделните партии на инструментите.

"Той въобще няма пиано в студиото си", разказва режисьорът Бари Левинсън, с когото Мориконе работи по „Бъгси" (1991).

„Винаги съм мислел, че с композиторите сядате на пианото и започвате да търсите някакви мелодии. При него няма такова нещо. Той просто чува мелодията в завършен вид в главата си и я записва".

Музиката му е главен герой

Енио Мориконе изгради репутацията си през 60-те с поредицата от спагети уестърни на Серджо Леоне. Там музиката на маестрото е всичко друго, но не и фон.

Тя е цял отделен персонаж, понякога конспиративна, друг път осмиваща, а темите й са толкова на преден план, колкото и лицата на главните герои. Звукът на окарината, простичката керамична флейта с форма на картоф, стана популярен именно през 60-те покрай мотива към класическия уестърн „Добрият, лошият и злият".

Типично за Мориконе, въпросната набиваща се мелодия е пресъздадена със сурова и непривлекателна, но поразяваща комбинация от инструменти.

„В киното нищо не е изключено", обяснява работата си Мориконе. „Писал съм и музика за филм, който все още не е бил заснет. Снимките тъкмо започваха и разполагах само с обясненията на режисьора за сюжета.

Това не е толкова лошо, колкото изглежда, защото дава на композитора възможност просто да се изрази чрез музика и само музика".

Oще: classic fm  арена армеец  бари левинсън  енио мориконе  класика  саундтрак  серджо леоне  уестърн  филмова музика 


Още от Musiccafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.