Къде изчезна качественият звук на музиката | webcafe.bg
Musiccafe

Къде изчезна качественият звук на музиката

ема ивановаЕма Иванова
12.04.2014, 18:50 (обновена 09.12.2016, 16:27)
калин каралеев

Калин Каралеев на работното си място

Какво се случи със славата на музикалните звезди от ранга на Мадона? Завинаги ли отминаха времената на многотиражните албуми като "Трилър" на Майкъл Джексън (с продадени над 20 млн. копия) и "The Wall" на Pink Floyd (с над 23 млн. копия)? Как се случи така, че музикалната индустрия се сви в ъгъла и напълно започна да разчита на интернет и на концертни изпълнения за продажба на музика?

Калин Каралеев е човекът, който отговаря за звука в БНТ. Освен отдаден на телевизията професионалист, той е и преподавател по тонрежисура в НБУ. Като ценител на качествения звук и меломан той е загрижен за състоянието на музикалния пазар днес. Калин има интересна теория за упадъка на музикалната индустрия и го свързва с триумфа на музикалните „реалити"-формати по телевизията.

Той обвинява компаниите-гиганти от бизнеса, че буквално са "проспали" десетилетието на 90-те и са оставили целия бранш да изостава технологично.

Какво се случва с качеството на музиката, която слушаме днес? Според Калин Каралеев музикалната индустрия и изобщо световният музикален бизнес в момента се намират в незавидно положение спрямо това, което е било до преди 10 години (като приходи и популярност на изпълнителите). За да обясни на какво се дължи това, Калин прави паралел с киното.

Реално киноиндустрията развива звука

"Още през 50-те години на 20-ти век телевизията масово навлиза в домовете и хората от киноиндустрията започват да се тревожат, че приходите им ще намалеят. Те се боят, че публиката няма да ходи повече в салоните, а ще си седи пред телевизора. Чудят се какво да предприемат и стигат до логично решение: да предлагат много по-високо качество от онова, което може да се гледа вкъщи.

Така е до ден днешен. Ето отговора на въпроса защо хората продължават да пълнят салоните, въпреки че филмите са достъпни и онлайн.Кино-бизнесът от години налива огромни средства за развитието на звука и има основна заслуга за разработката на многоканалните съраунд-системи. В момента са актуални формати като Auro-3D, които предлагат вече трето измерение на звука."

Тук, според Калин, е и основната разлика с музикалната индустрия, която в края на 90-те години, прави точно обратното: вместо да развива технологично звука в посока качество, тя продължава да „воюва с пиратството" и да налага формата, който слушаме и днес в записите на mp3-ки и CD-та.

Като разработка този стерео формат е от началото на 60-те години на 20-ти век.

"Монополистите в музикалния бизнес трябваше да измислят начин да предложат на пазара формат и носител на по-висококачествен звук така, както киното наложи дигиталния формат и многоканалните сърауд системи. Вместо да покажат желание да работят за потребителите, днес от музикалната индустрия ни предлагат „претоплено ядене": например като се опитват да върнат на мода грамофонната плоча с претенцията, че това е най-добрият звук на пазара".

Според топнержисьора в момента парадоксално се оказва, че телевизията предлага по-добро качество звук от този на музиката, предлагана на пазара - и от CD-то, и от записаните по сегашния начин mp3-ки

Калин се аргументира с допълнителни чисто технологични параметри. „Двуканалното стерео е формат, който използва две звукови точки (примерно две колони или слушалки) и по този начин в голяма степен имитира определени естествени процеси в човешкия мозък, свързани със слуховото възприятие. Но ако отидеш на концерт в зала "България", например, ти става ясно, че звукът не идва само от оркестъра срещу теб, но от абсолютно всички посоки, защото се отразява от повърхностите. Следователно е ясно, че само с тези два стерео канала, които и до ден днешен са "патент" на музикалната индустрия, това няма как да стане.

Само по себе си двуканалното стерео е абсолютно минималният и примитивен вариант за адекватно възпроизвеждане на звук.

Оставането в двуканалния формат за звукозапис е абсолютно неоправдано с оглед на сегашното развитие на технологиите

За сметка на това в телевизията днес изобщо не е същото. От края на 90-те години насам започват да се излъчват предавания на живо във формат 5.1 - тоест "съраунд". Това означава, че двата стерео канала са увеличени на 5 и човек се чувства обграден от звук. Разбира се - ако телевизорът е снабден със съответната съраунд-система." Въпросът ми към Калин е защо не слушаме музика през подобни съраунд-системи?

„Отговорът е, отново: защото световните музикални монополисти в индустрията не направиха абсолютно нищо по въпроса да популяризират "съраунд" звукозаписа." Питам го какво се случва ако човек си пусне една съвременна mp3-ка на съраунд-системата в къщи?

Съраунд-системите ги има, но музикалните mp3-ки не са записани за тях

„Предварително искам да уточня, че като звуков носител mp3-ката отново е разработка на киноиндустрията (подобно на Dolby AC-3), а не на музикалната индустрия! Сам по себе си mp3-файлът би могъл да е направен качествено и професионално и да звучи много хубаво. Но ако искаш да слушаш на съраунд-система mp3-ка и да усетиш истинското качество, е необходимо и самата mp3-ка да е записана в съраунд-формат. Но точно тук идва и основната ми теза:

Поне на два пъти гигантите от музикалната индустрия през 90-те: Сони, Юнивърсъл, Вирджиния и други, пропуснаха огромни възможности

да пуснат на пазара по-добър формат от CD-то. Можеха, например, да яхнат вълната, когато от видео индустрията въвеждаха DVD-формата. Тогава много потребители си закупиха суъраунд-системи и това беше моментът музикалната индустрия да се приспособи и да започне да записва и да продава mp3-съраунд.

Вместо това, те хвърлиха огромни пари в "борба с пиратството" и в лобистки мероприятия за приемане на рестриктивни закони срещу обмяната на файлове в интернет. След това се появи носителят BluRay с формат без загуба на качество. Това също беше чудесна възможност до потребителя да пристигне изключително висококачествен звук."

Според Калин, днес вече е късно да се надяваме, че звукозаписните компании ще пуснат някакъв качествен музикален формат на пазара. Вместо това, те се опитват да осребрят бизнеса от интернет-платформите като Spotify - музикален стрийм с огромна фонотека, който има нарастващ пазарен дял.

Това означава, че реално времената на големите музикални звезди като Мадона и Майкъл Джексън са отминали безвъвратно

„Хората вече масово не се интересуват от качеството на дадена музика, това донякъде демотивира и младите музиканти да стават звезди, да създават музика. Те търсят своите изяви по клубове, на живо. Не бива да подценяваме и телевизията като отлична платформа за популяризиране на музиката. Ето защо не е чудно, че формати като Star Academy вече диктуват масовия вкус в музиката.

Музикалните продуценти нито са се предали, нито са се отказали. Те просто трансформираха музиката към телевизионните предавания, чрез които много лесно се печели. По този начин не трябва да търпиш капризите, алкохолните и наркозабежките на някоя музикална звезда. Залага се на "обикновения млад човек", на когото му разказваш играта и на чиито гръб правиш нелоша печалба. И ако не ти трябва - винаги можеш да го „изгониш" от шоуто. Резултатът е, че се формира ужасен музикален вкус у публиката, която се научава вместо да слуша неща от професионални музиканти, да слуша любители, които тепърва се учат да пеят. Това е нелеп, но гладък и лек бизнес, прогнозируем и контролируем".

Изводът от разговора ми с Калин се натрапва сам: ако компаниите бяха инвестирали повече в качествения звукозапис и в достъпността на съраунд-системите за лична употреба, днес меломаните по света нямаше да изпадат в нелепата ситуация да слушат любимите си записи на познатия стерео-звук, а като отидат на кино, или си пуснат телевизора, буквално да се усещат потопени във звук. И изобщо развитието на музикалния пазар вероятно щеше да бъде по-различно.

Oще: cd  mp3  звук  звукозаписна индустрия  калин каралеев  съраунд 


Още от Musiccafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 17.04.2014, 04:14

33 x_name41 | 17.04.201404:25

ако трябва да отговорим директно в прав текст, то причината е в изменената честота на тона "ла", който сега е приет да звучи на 440 херца, а всъщност трябва да е на 432 херца, При 432 херца музиката звучи по дълбоко, по наситено и по завладяващо, докато 440 херцовото звучене е просто повърхностно
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

32 deowin | 16.04.201420:16

Ами да, така приключват такива разговори обикновено - едната страна нарича другата учен/инженер/професор, от което става повече от ясно, че докато за първите това е обида, за вторите е комплимент.
Както вече казах, слушайте си плочите, гледайте си Вангелията, пийте си хомеопатията, ходете на църква, образовайте си децата домашно и не ги ваксинирайте. Никой не може да ви отнеме правото да бъдете каквито си идиоти пожелаете.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 14.12.2010, 14:32

31 Маня Маняна | 16.04.201418:16

Аман от волнодумстване и монгоглаголстване. Както казват словенците - пиздин дим. Авторът на статията очевидно използва интернет пространството като че ли е вестник "19 минути". Де факто музикалната индустрия е толкова напред с материала, че просто е излишно да се обръща внимание на подобни "бъркоглавици" като поместената тук статия.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

30 паяка | 16.04.201413:32

" мисленето на типичен инженер "- в контекста май това иска да мине за обида
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.04.2014, 13:06

29 Fulcrum | 16.04.201413:02

"Никъде не съм твърдял такова нещо, и не - всъщност не разбирам от HiFi. "

Това го разбраха всички в темата. Явно си форумния специалист по всичко, който вместо да се напъне да направи нещо, предпочита да си чеша пръстите. Разбрахме и че си глух и с мисленето на типичен инженер - щом на измерване показателите са в нормите, значи ще свири добре. Just how wrong you are, kitty...
   

оценка

+1 -2

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

28 deowin | 15.04.201419:27

>Деовин и от HiFi разбирал!

Никъде не съм твърдял такова нещо, и не - всъщност не разбирам от HiFi.
Разбирам, обаче, от обработка на сигнали, защото тия неща съм ги учил, бяха ми приятни, и се справях добре.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

27 Thea Atanasova | 15.04.201415:45

"ето моят трикратно по-силен отговор"

Прасчо да не сме седнали да играем Yu-Gi-Oh? Много щастлив
   

оценка

+2 -3

Регистриран на: 03.11.2010, 00:11

26 dedogo6 | 15.04.201414:49

Я!
Деовин и от HiFi разбирал!Ти да видиш.... Много щастлив
Само да питам, а можеш ли да лекуваш, че имам един два проблема, дето докторите не могат да ги оправят? Много щастлив

Що се отнася до звука и музиката... ами всичко е до човека.Аз , понеже дълги години нося слушалки (къде с радио, къде с уокмен, и последно съм с MP3, но го ползвам като радио) , като слушалките са били всякакви възможни боклуци, а сега съм с по хубави вече де Усмивка , та резултата е ,че вече не чувам достатъчно от честотния диапазон (с две думи - пооглушал съм Много щастлив )
На мен и лампов усилвател да ми пуснете - все тая.Върши ми работа и съвсем посредствен източник на звука като ДВД-то , което имам и е 5.1.
Имаше някога период от времето (еееех, спомени , споменииии Много щастлив ) когато се занимавах с електроника , понеже нямаше компютри с които да си губя времето.Та тогава най обичах да правя усилватели, като основно се наблягаше именно на стереото.Доста направих, доста прочетох по въпроса, но основно си беше стерео.С две тонколони, които съответно бяха дву, или три лентови.Основното ,което запомних от разните книги и списания, е че най добрите усилватели стават , като ги изпълняваш с възможно най малко компоненти на пътя на сигнала - между входа и изхода.За това бяха въвели термина правотоков усилвател - Yamaha имаха и имат такива.Това беше еталона за качество, а дали е лампов , или полупроводников нямаше значение.
Въпреки всичко пак си беше стерео.
Някой сега да каже - защо толкова силна фирма като Yamaha (сигурно е имало и много по добри тогава, ама нямаше много книжки западни, сещате се защо) не се е впуснала в системи като квадро или 5.1?Защото не са могли?
Не ми се вярва.
Това е ,което съм прочел тогава, а съм правил и много така наречени Hi-Fi усилватели (колко бяха Hi-Fi , не казвай на никой , ама се стараех, а имам и още един работещ Quad (който го е правил , знае за какво иде реч) ) и имам някакъв поглед върху нещата.Е , не съм тон режисьор като автора , но все пак Много щастлив - човека е експерт... (избягвам кавичките , да се не обиди ся Много щастлив )
Сегашните системи за домашно кино, с които смъкват по 3 кожи на потребителите , от т.нар висок клас (да бе!) имат само и единствено готина картина , защото телевизорите са вече с много високи показатели.Звука обаче е... мани мани.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.01.2014, 23:42

25 Сашо | 15.04.201409:54

При все, че има някои аспекти в статията, с които съм съгласен, като цяло има доста глупости (с извинение), които просто показват някакво странно остаряло мислене на автора, който очевидно не е много запознат с действителноста. Самият факт, че говори за MP3-ки и в същото време тълкува що е то качествен звук при наличие на lossless формати от типа на FLAC, дава доста лош привкус по отношение на този труд тук. По отношение на интернета като платформа за правене и популяризиране на музиката някой (автора) явно живее във времето на плочите, касетите и CDтата. За съжаление все още има и компании, които са в музикалната индустрия, които все още мислят по този начин. В последните години има невероятен бум най-вече в инди сцената, където невероятно талантливи музиканти могат да добият популярност имено благодарение на тази мрежа наречена интернет, която свързва кажи-речи целия свят. Хора, които иначе щяха да си останат да свирят в някой забравен от бога бар или на някой булевард в някой далечен град. Интернетът, при все че бива оплюван заради пиратството, е пътеката, по която музикалната индустрия трябва да върви по отношение на дистрибуцията. Защото имено калпавата дистрибуция е главната причина за пиратството. CDтата и въобще твърдите носители са отживелица. Онлайн купуване и стрийминг са правилният начин за правене на пари и популяризиране на музиката. Пак по отношение на пиратството филмовата индустрия не пада по-далеч от музикалната - огромно количество прахосани средства и за какво?

Въобще цялата статия е доста объркана - не става ясно какво точно разбира авторът под понятието "качествен звук" - "добра" музика като изкуство или просто музикалните носители и други подобни технически работи. И в двата случая мога да дам достатъчно примери, които показват обратното на това, което е написано в статията.
   

оценка

+5 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

24 deowin | 15.04.201401:29

>това не е изследване, а кратки обяснения

Според теб трийсетина екрана текст, изпъстрен с десетки линкове, в края на който има списък с двайсетина цитирани изследвания и публикации са "кратки обяснения"? Ти всъщност изобщо отвори ли статията?

>липсват каквито и да са психо-акустични изследвания

Ето ти едно произволно избрано такова изследване от множеството цитирани в статията: http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing2.htm

>Заинтересувай се от явлението "джитер"

Този тон е инфантилен.
Първо, няма как да знаеш какво ми е образованието, и дали случайно не съм учил signals & systems.
Второ, хвърляйки един термин напосоки не постигаш абсолютно нищо. Ако не си съгласен, ето моят трикратно по-силен отговор:
Хлоропласт.
Дисонанс.
Дисперсионен анализ.
   

оценка

+2 -1

Най-коментирани