Как краят на MTV ни напомни за началото | webcafe.bg
Musiccafe

Сбогом и благодаря за музиката

Andromeda B 09.09.2011, 11:28 (обновена 10.09.2011, 13:42)

1 от 11 снимки Назад Напред

фюджийс

Дали пък наистина не сме ние тези, които положихме началото на края?

14 септември 1984, Radio City Music Hall, Ню Йорк

„Всички стояха безмълвни. Страхувах се, че когато музиката спре, ще настане мъртва тишина! Никой не предполагаше, че е способна да стигне толкова далеч!", развълнувано казва говорителят на Madonna, Liz Rosenberg. Минути по-рано, на сцената на първите MTV Video Music Awards, се бе родила икона... в дантелена булчинска рокля с катарама „Boy Toy", чиито първи и заветни думи „Like a Virgin" щяха да останат в музикалната история, която тя сама тепърва започваше да пише... заедно с MTV.

27 години по-късно...

28 август 2011, Nokia Theatre, Лос Анджелис

Kanye West ентусиазирано подскачаше около Jay Z и го налагаше приятелски по рамото. Колегата му не можеше да сдържи широката си усмивка, докато камерата внимателно следеше всяко негово движение.

Съпругата на Jay - Beyonce - току-що бе съобщила на целия свят, че двамата очакват дете.* Не, това не е пореден епизод на риалити шоуто „16 and Pregnant", не и онази вечер. Онази вечер каналът дължеше на зрителите си твърде много музика, защото 27 години по-късно Madonna продължаваше да твори, но вече не по MTV.

Това, което рекордните 12 милиона зрители видяха в неделната вечер, обаче бе историята на жени в ролята на мъже, водещи, които всъщност не са водещи, Justin Bieber и неговата змия, бъдещото най-богато бебе на света и леопардовите гащи на Lil Wayne, за които часове по-късно бе създаден специален профил в социалната мрежа Twitter.

И някак изведнъж всичко приключи точно навреме за следващия епизод на новото реалити „I Just Want My Pants Back".

Явно думите на Bob Dylan (или на онзи, който ги е казал преди него), че не можеш да вярваш на някого, който е навършил 30, са болезнена истина в случая на MTV. А и защо да вярваме в нещо, което вече го няма? Това беше краят, а в края винаги се сещаш за началото...

John Lack**: "Ladies and gentlemen, rock'n'roll!"

Датата е 1 август 1981 година, а „предсказанието" на The Buggles няма как да бъде по-точно: Video Killed The Radio Star. В полунощ, минути след финалните акорди на първата песен, завъртяна в ефира на музикалната телевизия, MTV променя завинаги музикалната култура и разтърсва индустрията из основи, за да докаже, че Billy Idol не лъже, като казва „Too much is never enough!" в онази фамозна „I Want My MTV!" реклама от 80-те. Пригласят му и великите David Bowie, Boy George и Cyndi Lauper. И колко са прави, по дяволите!

Следващите 25 години доказват, че едно денонощие е крайно недостатъчно за всичко онова, което се предлага на тепсия. Благодарение на MTV новото музикално поколение на 80-те открива Eurythmics, Prince, Duran Duran, Van Halen, Bon Jovy, Def Leppard и The Police.

Учи се от David Bowie, Dire Straits, R.E.M, Billy Joel, Depeche Mode, Aerosmith и Paul McCartney.

Загърбва предразсъдъци с Tina Turner, Donna Summer, Whitney Houston, Michael и Janet Jackson.

Прекрачва дотогава немислими бариери с Madonna, The Rolling Stones и Led Zeppelin, обича с Phil Collins, Sting и Rod Stewart, танцува с Paula Abdul.

И се самовъзпитава с концерти като Live Aid.

"MTV is here!" скандират 90-те

Посланието е почти толкова силно и убедително, колкото е и това на „Smells Like Teen Spirit". MTV е тук... и там... и навсякъде, за да може да отрази гръндж вълната, водена от Nirvana - гласът на поколението „Х", Pearl Jam и Nine Inch Nails, да убеди, че „нищо друго няма значение", освен рока на Metallica, Guns'n'Roses и Van Halen и да осигури летящ старт за алтърнатив вълната начело с Radiohead, Red Hot Chily Peppers, Rage Against the Machine и Skunk Anansie.

Междувременно музикалният канал запознава по-кроткия и романтичен „дух" с бъдещите икони в поп и ритъм енд блуус културата - Michael Jackson, Madonna, Mariah Carey, Babyface, Erykah Badu, Aaliyah, Boys II Men, New Kids On The Block, Backstreet Boys, 'N Sync, Spice Girls, Britney Spears, Christina Aguilera и Beyonce (да, осъзнавам, че е кощунство да слагам Erykah Badu и Britney Spears в едно изречение!), а „уличната музика" на New York, и по-точно The Bronks, вече има своите нови кумири в лицата на Tupac, Wu Tang Clan, Notorious B.I.G., D-r Dre, Jay Z, а малко по-късно към тях се присъединява и Eminem.

MTV беше тук и не даваше признаци, че ще си тръгва

В началото на новия век вече познавахме предпочитаните режисьори в Hollywood. "Making of" ни научи как се снимат клипове, Wade Robson - как се правят хореографии, а „The Diary of..." ни светна, че „you think you know, but you have no idea!"

Всеки ден в 18 часа бай Carson Daly ни поднасяше на живо любимите ни музиканти и актьори, като собственоръчно помагаше на групи като Lipm Bizkit, Good Charlotte, Korn и Maroon 5 да оглавят музикалните класации. След това идваше кака Kat Deeley и ни споделяше вежливо и усмихнато кои са най-гледаните песни в ефира на MTV. Редуваха се шоута и музикални новини на всеки кръгъл час, а уикендите се посвещаваха изцяло на най-значимите и обичани артисти.

Само пет години по-късно, обаче вече няма и бегла следа от онази телевизия, която през 1992 попита Бил Клинтън (по онова време кандидат за президент на САЩ): „Боксерки или слипове?", а отговорът му: „Обикновено слипове" спечели солиден брой гласове в негова полза и в ущърб на опонента му Буш, който отказа да отговаря на въпроси на музикалната телевизия. Клинтън спечели изборите.

Уви, това MTV не само си тръгна, но и направи за смях думите на John Lack и Bily Idol.

Reality Killed the Video Star, защото YouTube Killed MTV

„Живеем в различна ера. Днешните зрители не са свикнали да чакат, за да видят музикален клип по телевизията, защото го гледат директно в интернет. Не е учудващо, че хората, които са израснали с MTV негодуват, но за съжаление те вече не са публиката, към която се стремим" - Stephen Friedman, президент на MTV.

Възможно ли е този на пръв поглед предателски и неблагодарен аргумент да заглуши разочарованието на МТВ възпитаниците от 90-те? Не. Но посява съмнение. Дали пък наистина не сме ние тези, които положихме началото на края? Не сме ли ние тези, които прекалено лесно свикнахме на удобствата, които ни поднесе интернет? Friedman е прав, че вече не живеем в онова време, когато тийнейджърите са бягали от час, за да не изпуснат премиерата на революционния 15-минутен клип на "Thriller".

Днес чакането не е рекламен трик, а чиста загуба на време - както за нас, така и за самите изпълнители. А това не е предателство! Още по-малко е разочарование, защото именно краят на тази ера проправи пътя към следващата - тази, в която всичко е на един „клик" разстояние - 24 часа, 7 дни в седмицата.

MTV вече не е тук... не защото ние не искаме да бъде, а защото нямаме нуждата от това. Но въпреки всичко, винаги ще жадуваме за онези редки вечери, в които музикалният канал доказва, че „все още му пука за музиката", а ние - че все още ни пука за него.

Защото някъде там, между целия бутафорен цирк и кичозни фойерверки, се промъква „Someone Like You"***, залата отново е безмълвна и тъмна, а на сцената има само един лъч светлина, едно пиано и една звезда. Почти както през онази далечна 1984-а. А това не може да се опише с един туийт...

Затова... благодаря, MTV!

* С цялото ми уважение, честито!
** По онова време е изпълнителен вице-президент на Warner-Amex Satellite Entertainment
*** Хит на британската изпълнителка Адел, който тя изпълнява на дебюта си на MTV Video Music Awards 2011.

Oще: mtv video music awards  боб дилън  бой джордж  мадона 


Още от Musiccafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 26.02.2011, 17:26

6 durex | 26.09.201123:55

За MTV - Сбогом и да ви пикая на музиката...........
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.08.2011, 14:48

5 Dima Kumcheva Eid | 16.09.201116:31

Video killed the radio stars......
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.06.2011, 20:35

4 dalai lamia | 12.09.201111:31

През 1994 вземахме случайно попаднали във видеоклубовете касети със заглавия от рода на MTV HITS, преглеждахме за "нещо ценно" - в моя случай клипове на рейв банди и DJ-и - единият носеше своето видео у дома на другия, закачаха се кабелите и се почваше презапис. Всеки нов клип беше богатство. Две години по-късно се появи и кабелната. Тогава пък прекарвах часове наред запане на MTV, MCM, ARTE 5, с пръст върху бутона REC дистанционното, в очакване на хубав клип.

Сега половината от тези клипове са ми в списъка Favorites, но така и не се сещам да ги гледам...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 17.09.2010, 11:06

3 Dilyana Gencheva | 11.09.201119:36

Много добре написано! Браво! Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.09.2011, 23:27

2 Emiliya Borisova | 09.09.201123:29

Само не разбирам защо Red Hot ChiLI Peppers и LiMP Bizkit са написани грешно....... Така е описаното, но не е новина - от 10 години е този процес. Освен това, MTV VIDEO Music Awards никога не са били добри.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.07.2011, 16:52

1 tufto | 09.09.201116:11

Жалко, че успях да хвана само една малка част от хубавата MTV. И все пак и аз благодаря за това.
   

оценка

+0 -0