Електронният Блейк си заслужи признанието | webcafe.bg
Musiccafe

Електронният Блейк си заслужи признанието

Musiccafe, по Telegraph, Нийл Маккормик
04.11.2013, 15:56 (обновена 26.11.2013, 15:50)

1 от 2 снимки Назад Напред

джеймс блейк

Снимка: © Getty Images

25-годишният изпълнител измина пътя от класически пианист до електро новатор

Миналата седмица електронният артист Джеймс Блейк грабна престижната британска награда "Меркюри", с която ежегодно се отличават най-стойностните музикални албуми от Великобритания и Ирландия.

Фактът, че школуваният пианист изпревари Дейвид Бауи и Arctic Monkeys може и да е шокиращ за мнозина, но 25-годишният Блейк е заслужен победител и съм сигурен, че приносът му към музикалната сцена тепърва ще става все по-голям.

От сантиментална гледна точка предполагам, че хората биха предпочели Бауи да беше взел наградата, тъй като е един най-ярките символи на авантюристичния британски поп.

Но Блейк продължава неговата традиция със своята концентрирана, мелодична и емоционална музика, толкова технологически наситена, че наистина няма как да бъде създадена в друго време, освен сега.

Можем да стигнем и по-далеч с предположението, че ако в момента Бауи се намираше на върха на своята креативност, вероятно щеше да звучи точно така.

Вторият албум на Блейк Overgrown е колкото наситена, толкова и пространствена музика, с басови звуци, които ти влизат директно под кожата, и дигитални ефекти, които я правят повече, а не по-малко човечна.

В нея Джеймс Блейк влага нещо наистина забележително и ако журито на „Меркюри" убеди британските меломани да му обърнат повече внимание, значи наградата ще е изпълнила предназначението си.

Унизителната сцена

Не че някой обърна особено внимание на Блейк, докато той пееше на сцената в нощта на награждаването.

В началото неговата хай-тек песен звучеше толкова скромно, че половината помещение дори не забеляза присъствието му и бърборенето продължи докато синтезаторът му не стана толкова силен и дълбок, че вътрешностите ни завибрираха.

Да, трудно е да свириш точно на тази церемония - изпълнителите са на сцената, докато в същото време важни клечки от звукозаписната индустрия вечерят. Това със сигурност действа унизително на музиканти, смятани за независими и смели новатори.

Още повече, че самите изпълнения не са особено силно озвучени на фона на безразличието, идващо от седящата на канапета и пиеща вино публика.

На моменти бърборенето и постоянният звън на чаши кара най-вдъхновяващите британски артисти да изглеждат като обикновена фонова музика на вечерен коктейл.

Бауи не се появи, Arctic Monkeys закриха

Самата сцена обаче беше брилянтно замислена - разделена на два балкона, като бандите свиреха една над друга и така паузите между гиговете бяха минимални. Тази конструкция може да е бъдещето на големите фестивали.

Всички артисти дадоха най-доброто от себе си, от динамичния рок на Foals и Savages до компютърните ритми на Джон Хопкинс и Disclosure, празничния електро соул на Rudimental и соло пианото на Лаура Мвула.

Бауи очаквано не се появи, но беше изпратил впечатляващ видео материал, който да запълни предвидената за него програма. Шоуто закриха Arctic Monkeys и наистина в листата нямаше музикант, който можеше да ги последва след техния перфектен баланс от стилно излъчване и наперено изпълнение.

С пет албума номер 1 зад гърба си, „маймуните" оправдано се държат като царе в своята област. За разлика от тях, Джеймс Блейк изглежда като уплашено момче, попаднало на грешното място.

Но именно неговата музика звучи като част от бъдещето и затова, струва ми се, Дейвид Бауи би одобрил избора на журито.

Oще: arctic monkeys  брит поп  дейвид бауи  джеймс блейк  електронна музика  награда "меркюри" 


Още от Musiccafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.