Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Хартиеният поп албум

Бек Хансен е един от големите пионери на музиката - от ранните дни на лентяйския химн Loser до вкочанеността на Sea Change и похотливите брас секции в Midnite Vultures. Заслужил си е хвалбите както на Дейвид Боуи и Алън Гинсбърг, така и на Бьорк. При Бек единственото постоянно нещо е промяната.

Новият му проект не изневерява на този принцип - 20 нови песни, които не са записани на диск, а идват под формата на страхотно илюстрирана колекция от нотни листове със заглавие Song Reader. Това е и своеобразно изследване на еволюцията на популярната музика от времената, когато тя се е предавала директно вътре в тесния кръг на семейството или общността.

„Тези песни са тук, за да им бъде вдъхнат живот или поне за да ни припомнят, че не толкова отдавна една песен е била само лист хартия, преди някой да я изпълни", пише музикантът в предговора.

Той обяснява, че нотните листове са ценен спомен от детството му - не толкова самото им значение (защото още не можел да свири), колкото оформлението им. По някое време, през 90-те, той започнал да си мисли за годините, когато музиката не можела да се купи на диск, а всеки музикант мечтаел да е като Бинг Кросби, който продал 54 млн. копия от партитурата на Sweet Leilani.

Така през 2004 г. работата по Song Reader започнала. „Мислих много време какви песни изпълняват хората", разказва Бек и допълва: „Има по нещо от стандартната американска музика, джаза, фолка и класическия поп. В много случаи песните носят повече хумор и необикновени елементи от това, което сме свикнали да слушаме (в комерсиалната музика - бел.ред)".

Според Бек, хуморът и сантименталността присъстват все по-малко в популярната музика. Има и обяснение - в началото на века хората са търсели бягство от проблемите си чрез песента. По-късно музиката става нещо много по-лично.

Писането на иначе простите песни се оказва предизвикателство - понякога текстовете едвам намират баланса между клишето и интровертността. Резултатът, обаче, си струва - от разказа за дълбоката почит в Saint Dude, през вокалните хармонии на Now That Your Dollar Bills Have Sprouted Wings и сърцераздирателната Please Leave a Light on When You Go.

Бек признава, че работата по Song Reader вероятно ще влияе и на бъдещите му албуми. „Това беше много дисциплиниращ процес. Нещо като това да погледнеш през рентген или поне лупа към собствените си композиторски способности - всички слабости се виждат", разказва той.

Оформлението е дело на различни художници и музикантът е много доволен от крайния резултат. Красиво изрисувани вълци, рисувани герои, градски пейзажи, каубои и псевдореклами са намерили място на гърба на всеки лист. Бек най-много харесва рисунката за Do We, We Do, която наистина прилича на дизайн от 20-те години.

Музикантът иска да чуе интерпретациите на останалите хора - даже има и специален сайт, където всеки може да сподели своето изпълнение. „Мога да свиря песните на живо, но ще ми е по-интересно да чуя какво другите ще направят с тях", посочва Бек Хансен.

 

Най-четените