Рокендрол с инструкции за безопасност | webcafe.bg
Musiccafe

Рокендрол с инструкции за безопасност

Неда Нейнска 21.09.2014, 22:41 (обновена 15.10.2014, 08:32)

1 от 9 снимки Назад Напред

Ейми Уайнахус

Снимка: © Getty Images

Ейми Уайнхаус е сред последните наистина култови млади музиканти, излезли от Камдън - квартала в Северен Лондон, на който тя посвещава наградите си Грами през 2008 година

Когато Ейми Уайнхаус взима своите награди Грами през 2008 година и ги посвещава на Камдън, тя не знае, че няколко години по-късно за нея ще се говори като за един от последните, наистина култови млади музиканти, излезли от квартала на Северен Лондон.

Не знае, че ще последва Бон Скот от AC/DC, който умира години по-рано в Камдън от алкохолно натравяне, нито че музиката й ще спре точно тук, където е започнала.

Както на много музиканти преди нея, и животът, и кариерата й са отъждествени с това място - тук е първият й малък концерт, на който е забелязана от индустрията, тук се сгодява, в един от кварталните пъбове - The Dubliner.

Новооткритата й статуя до Камдън Маркет е много по-логично присъствие от всичките китайски стоки, глинени сувенирчета с марихуана, фалшиви Ray Ban очила и тениски със закачливи надписи като "Barbie is a slut".

Популярен основно сред туристи, пазарът е откровено неприятен, мирише на къри и понички и плашещо много напомня на Китен без морето.

Но Камдън Маркет е показателен за това колко ярки крайности може да побере едно място в себе си, без да губи особената си хармония. Хармония на пасвания и несъответствия.

Шум и музика за душата, преглътнати с голямо количество бира в лепкави пъбове са исторически прецедент в Камдън.

Пъб културата в квартала е дълбоко установена още от 19 век, когато масово имигранти от Ирландия пристигат тук и превръщат Камдън в свое убежище - физическо и културно.

Години по-късно, когато английските рокендрол пионери търсят дом за музиката си, пъбовете в Камдън са естественият избор. Обстановката и публиката са точно такива, каквито трябва да бъдат - достатъчно тъмни, достатъчно отворени и достатъчно мръсни. А както историята на Камдън показва, където има пъб, там има и задна стаичка. А където има задна стаичка, има и нова банда.

Тук, в места като The Falcon, рокендролът се мултиплицира както никъде другаде в Кралството.

През 60-те отваря врати и култувата сцена Roundhouse, бивше ж.п. депо от 19 век - първоначално като алтернативно пространство за театър и изкуство, което много бързо се превръща в символ на музиката, която съблича момичетата и превръща момчетата в бунтовници.

Интериорът е впечатляващ: ротонда с красиви метални конструкции поддържа покрива, светлина на тънки струйки само подчертава тъмнината и простора вътре.

Усещането е почти религиозно, подсилено от осезаемия дух на музикантите, които са свирили в Roundhouse. А те са много: Doors, Rolling Stones, The Yardbirds, Джими Хендрикс, Pink Floyd, Led Zeppelin, Jefferson Airplane, Ramones, Clash, Дейвид Боуи, Боб Дилън...

Камдън влиза в 70-те с още три нови сцени, а 70-те влизат в Камдън през тях - Dingwalls, Camden Palace (в момента КОКО) и Electric Ballroom се превръщат в символи на качествената алтернативна музика, на младостта и на всички ексцесии, свързани с тях.

През 90-те, тук, в Северен Лондон бритпопът се ражда наистина, или поне се прeвръща в нещо значимо.

Smiths, Oasis и Blur стават новите култуви банди, отговор на грънджа отвъд океана и завладяват света от малките потни барове.

Принс отваря бутик за странности, боядисан, естествено, в лилаво.

Отново тук, в подземието, дескриптивно кръстено Underworld, пънк, метъл и хард рок сцената в Лондон намират своя дом и кварталът става музикална мека и за тях. Климатът в Камдън - от колоритното имигрантско минало, през рок, фънк, метъл, бритпоп и инди, е повече от благоприятен за алтернативни креативни наклонности.

Тук традиционно стартират нови банди, откриват се нови звезди и може би именно това е и една от причините MTV да избере Камдън за локация на студиата си.

Но има нещо, което в последните години се забелязва и в Камдън и до голяма степен в музиката, която излиза от квартала -

духът е тук, но душата я няма.

Списанието VICE, вечният пазител на ъндърграунда, твърди, че душата на Камдън умира, когато съдът отнема алкохолния лиценз на култувата дупка Marathon Kebab Shop - дюнерджийница със задна врата към стаичка, в която Джак Уайт, Ноъл Галахър, Пол Уелър и Ейми Уайнхаус свирят до сутринта, понякога след големи концерти.

Може би е символично съвпадение, но усещането в Камдън днес е някак рециклирано, укротено.

Баровете - символи на рокендрола и бунтарството, са старателно облепени с луминисцентни табели, които подстрекават към ред и безопасност.

Уличните музиканти вече трябва да кандидатстват за платен лиценз в общината и имат право да свирят само до 10 вечерта - час, асоцииран по-скоро с вечерните новини, отколкото с алтернативната сцена.

Добрите музиканти, култувите банди продължават да свирят в Камдън, но отчасти заради историята на самите места. Суровият викториански индустриализъм на Dingwalls, разбит от мекия, секси фънк на Gonzalez през 70-те; Клаш за четири поредни дни и Грейс Джоунс, която танцува в делириум на някой от тапицираните в червен плюш балкони на бившия театър Camden Palace, който и днес, въпреки новото си име, е като вълшебен бароков палат на LSD...

Тълпи от също толкова пияни и щастливи хора минават през вратите на тези зали, но атмосферата е друга.

От години пуритани и нововъведени в култа Камдън се бунтуват срещу все по-стриктните политики за облекло, държание и цялостно "сресване" на преживяването. Тротоарите продължават да са просмукани с бира, цигарен дим и обречен стремеж към вечна младост. Самите места са същите, може би дори по-приятни, приветливи, по- чисти и обезопасени.

Но, както казва легендарният BBC радио водещ Робърт Елмс, фен и обитател на Камдън от 80-те, когато е скуотър в квартала с тогавшната си любима, певицата Шаде: "Като гъбите, рокендролът расте най-добре на тъмно".

А Камдън, 2014, е прекалено добре осветен.

Oще: doors  боб дилън  бритпоп  групи  дейвид бауи  джими хендрикс  ейми уайнхаус  камдън  лондон  ронекдрол 


Още от Musiccafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.