Шаролта Залатнаи - унгарската Джанис Джоплин | webcafe.bg
Musiccafe

Шаролта Залатнаи - унгарският скрит диамант

лебовскиMusiccafe, Тhe Guardian
15.10.2015, 19:24 (обновена 23.10.2015, 12:57)
Шаролта Залатнаи

От поп-старлетка в рокерка, вечно хипи и кинозвезда Шаролта Залатнаи можеше да покори света, ако не беше се родила зад Желязната завеса

Има предимства в това да бъдеш "голяма риба в малко езеро", но има и неизбежни проблеми.

Да вземем случая с унгарските рок- и поп-изпълнители от комунистическата епоха: когато има относително малко хора, конкуриращи се за възможности да постигнат признание в национален мащаб, вероятно пътят към върха е ако не по-лесен, то поне улеснен в сравнение със съвременниците от капиталистическия свят.

Но когато използваният език слага бариера между държавата ти и всички останали - и правителството като цяло ти пречи да се докажеш в декадентския запад, шансовете човек да получи признание за постоянното високо качество на създавания продукт автоматично намаляват.

Въпреки изключителната й музика, дори самото име на Шаролта Залатнаи има нужда от разяснение.


Унгарската традиция е да се поставя фамилията и първото име в обратен ред на начина, по който те се употребяват в англоговорящия и славянския свят.

Така че когато търсите информация за нея онлайн, е също толкова вероятно да откриете упоменавания на "Zalatnay Sarolta", колкото и на "Sarolta Zalatnay".

Тя е родена под името Шарлоте Захер, но семейството й възприема по-традиционни унгарски имена през 60-те години, когато комунизмът в Унгария е донякъде либерализиран.

Също така ще видите, че я наричат "унгарската Джанис Джоплин" - и това не е случайно.

Ако тя беше родена само малко по-на Запад, може би Залатнаи щеше да стане прочута по цял свят суперзвезда.

Но пък може би и никога не би направила записи, които биха докоснали върховете, които тя достига през 70-те години, които като особеност и магнетизъм се дължат на много специфичните ограничения, пред които би бил изправен всеки, който е бил част от конкракултурна попсцена, записвайки за държавна звукозаписна компани в страна, отделена от континента си от език, несвързан с никой друг на планетата.

В някакъв смисъл кариерата й следва изненадващо съвременна траектория.

Открита и пожънала национална популярност като тийнейджърка чрез ТВ шоу за таланти, тя работи с поп-фолк-джаз бандата Bergendy Egyuttes, снабдява се с псевдонима "Cini" - и става голяма звезда.

Първият й солов албум - "... Ha Fiu Lehetnek" ("... Ако можех да бъда момче") - се появява през 1970-та и в него на Залатнаи приглася психеделик-поп групата Metro.

Това задава цял модел: острите, но различни вокали на певицата с парчета, моделирани по образеца на модерни около две-три години по-рано британски или европейски поп-рок стилове.

Диапазонът й и агресивно звучащият й глас при атакуване на нота очевидно са били резултат от тонзилектомия в тийнейджърска възраст: семейството й се е отказало от мечтите си Шаролта да стане оперна певица, но вместо това тя придобива един от най-добрите рок-гласове.

Дебютният й албум е записан така, че ударните инструменти имат донякъде игрив ритъм, който по това време звучи слабовато, но чут през призмата на хип-хопа и четири десетилетия на звуков авантюризъм в съвременните уши запазва ясен перфекционизъм и усещане за овладяна агресия.

Унгарската роксцена е малка, но основните, изключително талантливи фигури на нея редовно се преконфигурират в нови лайнъпи и групи.

Промените допълнително спомагат музиката им да се развива. Колаборацията на Залатнаи с един конкретен музикант - басистът и автор на песни Кароли Френрейс - е особено важна.

Френрейс е съавтор и музикант в дебюта на Залатнаи и отношенията им се задълбочават, когато той напуска Metro и става съосновател на прогресивната група Locomotiv GT с бивши членове на друга психеделик рокбанда - Omega.

Locomotiv GT е групата, която тя използва за втория и третия си албум, Zalatnay и Almodj Velem ("Мечтай с мен") - като имиджът й се променя от вида на старлетка от 60-те в дебюта към облечена в кожи рокерка на обложката на втория албум и към ефирно, хипарско излъчване за Almodj Velem.

Някак между тези плочи и поредица от сингъли, тя намира време да стане и сериозна унгарска кинозвезда.

Френрейс напуска Locomotiv GT през 1973 и създава по-хеви и хардрок групата Skorpio - нещо като унгарса версия на Deep Purple - която работи върху изключителния четвърти албум на Залатнаи, Hadd Mondjam El ("Нека ти кажа").

Ето го:

Тази музика - характеризираща се с пестеливи (но никога недостатъчни) аранжименти, инстинктивно и вдъхновено включване на фолк мелодии и атмосфера, създавана от музиканти с огромни умения и техника, които са способни да придават ново звучене на западните стилове и да им придават собствено, уникално звучене - е нещо фундаментално в Унгария, но остава почти неизвестна другаде.

Лейбълът Pepita издава някои от тези записи в други държави от комунистическия блок, като в албум от 1975, издаден в Чехословакия, Залатнаи пее англоезични версии на някои от емблематичните си песни, както и кавъри на I Heard It Through the Grapevine и Move Over на Джанис Джоплин:

Има дори изненадващо непосредствен кавър на унгарски език на спечелилата "Евровизия" Waterloo на ABBA в сингъл от 1974 г.

Международното признание изглежда мъчително близко, но и недосегаемо за нея.

Унгарските музиканти имат доста повече възможности за пътувания в чужбина в сравнение с много от съвременниците си от ерата на Студената война в другите комунистически държави, и Залатнаи прекарва две години във Великобритания в края на 60-те години, където отива да учи.

Тя се запознава с различни британски музиканти и става част от легендата, че е отказала предложение за брак от Морис Гиб.

И все пак едва когато британският диджей и шеф на звукозаписна компания Анди Вотъл издава най-добрите й записи чрез лейбъла си Finders Keepers през 2007, много музикални фенове в англоезичния свят имат шанса да чуят нейните класически парчета от 70-те.

Към момента, когато излиза компилацията на Вотъл, Залатнаи придобива специфичен западен таблоиден имидж, който има твърде малко общо с музиката й.

По време на третия си брак с порно-бос, тя е позира за унгарския Playboy, показвайки наскоро увеличения си бюст.

Няколко нецензурни автобиографии предшестват участие в унгарския Big Brother, което се случва точно преди тя да попадне в затвора за укриване на данъци.

Оттогава изглежда тя се старае предимно да изчисти имиджа си и да работи по каузи от рода на правата на животните и за благотворителни организации, подкрепящи сираци и стари хора.

Тя продължава да пее, но тези блестящи албуми от 70-те години - достъпни на почти срамно ниски цени на онлайн пазара за употребявани плочи - остават все така неизвестни за по-голямата част от света.

Oще: певица  поп музика  рок музика  унгария  унгарска музика  унгарска поп сцена  унгарска рок сцена  шаролта залатнаи 


Още от Изпълнители

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани