Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Концерт по време на война

Как концертите да станат по-сигурни, без това да оскъпи цените на билетите? Снимка: sxc.hu
Как концертите да станат по-сигурни, без това да оскъпи цените на билетите?
„Работим много, заслужаваме да се забавляваме и никой на света няма правото да ни спира да правим това, което обичаме“, каза Мадона пред публиката в Стокхолм Снимка: Getty Images
„Работим много, заслужаваме да се забавляваме и никой на света няма правото да ни спира да правим това, което обичаме“, каза Мадона пред публиката в Стокхолм
„Това е първият директен удар срещу музиката“, коментира Боно за атентатите в Париж Снимка: Getty Images
„Това е първият директен удар срещу музиката“, коментира Боно за атентатите в Париж

След атентатите в парижкия театър „Батаклан", музикалната индустрия разсъждава сериозно как да направи концертите по-сигурни. Да чуеш любимата си група на живо е невероятно изживяване - независимо дали е на стадион, поляна извън града или в уютен бар, но в момента, а вероятно и в бъдеще доста хора ще се чувстват притеснени за своята сигурност по време на масови мероприятия.

Калифорнийската група Eagles of Death Metal имаше нещастието да се убеди в това. И докато футболните асоциации отдавна прилагат стриктен контрол заради честите сбивания между агитките - а в последните години и заради опасността от атентати, музикалният бранш изостана.

Често пъти охраната на залите се поема от организаторите на събитието, които преценяват колко охранители и стюарди могат да наемат. Така ръководството на самите съоръжения често остава на заден план.

Металните детектори и охраната вършат работа срещу внасянето на забранени предмети, хладни оръжия, фойерверки и т.н.

Но не и срещу въоръжени нападатели с автомати.

„Не може да живееш в страх и да организираш маратони, футболни мачове, големи концерти и филмови прожекции", твърди представител на развлекателния бизнес, пожелал анонимност. Той признава, че в средите се води разговор как да се подобри сигурността, но същевременно без това да създава неудобства за посетителите и да ги отказва.

След координираните нападения във френската столица, отнели над 130 човешки живота, няколко големи имена на музикалната сцена веднага реагираха. U2, Foo Fighters, Coldplay, Prince и Motorhead отмениха концерти през почивните дни, а Marylin Manson - в понеделник.

Мадона публично се разграничи от колегите си и изнесе концерт в Стокхолм в деня след атентата, изнасяйки дълга реч, с която призова хората да не мълчат и да не се страхуват от терористите.

"Чудя се защо съм тук, когато хората страдат за жертвите в Париж и оплакват загиналите си близки. Точно това те искат да направят - искат да ни накарат да замълчим. Аз няма да им позволя. Има повече добро в този свят, отколкото зло", каза развълнуваната Кралица на попа пред тълпата в шведската столица.

Американската полиция изпрати подкрепления за концертите на Джъстин Бийбър и Snoop Dogg в Лос Анджелис, както я посъветва ФБР. Британската полиция подсили охраната и наблюдението около нощните заведения, стадионите и спорните зали, а също и O2 Arena в Лондон, където ще се проведе финалният мастърс турнир по тенис.

Фронтменът на U2 Боно определи кървавата баня в „Батаклан" като „първи директен удар срещу музиката". Рок групата е на турне в Европа, а концертът в Париж щеше да се предава на живо по HBO. "Концертът беше отменен от френската полиция и честно казано, разбирам защо. От тях зависи кога може да се върнем в Париж", допълни той.

Live Nation и A.E.G. Live, които са сред най-големите промоутъри в бизнеса, публикуваха становища след атаките в Париж.

„Безопасността на нашите концерти, фенове и локации е най-големият ни приоритет", коментираха Live Nation и анонсираха затягане на мерките за сигурност на концертите, които организират в глобален мащаб, но без да изпадат в подробности. A.E.G. Live изтъкнаха, че ще задълбочат сътрудничеството с полицейските власти.

Други в бранша обаче са скептични, че изобщо има смисъл да се инвестира в охрана, тъй като това ще увеличи цената на билетите.

„Ужасът в театър „Батаклан" е аномалия, която няма как да промени бизнеса, няма какво да направите срещу мъже с автомати, независимо дали стрелят в ресторант, кино или концертна зала", коментира втори източник, пожелал анонимност.

Пол Вертахаймер от Crowd Management Strategies критикува от години организаторите на големи музикални събития именно заради липсата на адекватна защита."Къде беше полицията в нощта на 13 ноември? Това не е закътан бар в задния двор, а една от основните парижки локации за поп-рок концерти", попита той.

Големите спортни зали в САЩ, например, разполагат със скъпи охранителни системи, подобни на тези по летищата, но те са неприложими за локации с мащаб от 1500 души, какъвто е капацитетът на „Батаклан", или по-малко.

„Да, може да наемете повече охранители, полицаи в извънработно време, обучени кучета, детектори за метал. Но не съм сигурен, че промоутърите, особено тези на средни нива, имат достатъчно пари, за да инвестират в толкова мащабни мерки за сигурност", коментира Джон Шчер, ветеран в развлекателния бизнес в Ню Йорк.

По всичко изглежда, че развлекателният бизнес няма да намери лесно решение.

 

Най-четените