Теодосий Спасов: "Втълпяват ни, че сме в културна криза, но не е вярно" | webcafe.bg
Musiccafe

Теодосий Спасов: "Втълпяват ни, че сме в културна криза, но не е вярно"

Тодор Ковачев
04.10.2017, 21:50 (обновена 06.10.2017, 09:53)

1 от 3 снимки Назад Напред

Теодосий Спасов

Снимка: © Зафер Галибов

"Музикантът трябва да поддържа чувствителността си свежа и да пази духа си жив", казва големият кавалджия

На 6 и 7 октомври се задава любимо събитие за джаз ценителите у нас - фестивалът „Жълтите павета", чийто директор е големият български музикант Теодосий Спасов.

Този петък и събота фестивалът ще се проведе за четвърта поредна година в театър „Българска армия", а виртуозният кавалджия разказва какво може да очаква публиката от програмата, която е подготвил.

„Жълтите павета" вече се утвърди като музикално събитие със специфична концепция, на което трудно може да бъде намерен аналог у нас. „Всички точно това казват, че съм си намерил нишата, която не е била заета", казва Спасов. „Фестивалът се разви и отгледа своя публика".

На „Жълтите павета" ще има какво да се види и тази година, но Теодосий Спасов подчертава, че самата публика в България трябва да положи известни усилия и да прояви активност, ако иска да навлезе по-дълбоко в джаз музиката.

И той вижда все повече шансове за публиката да го направи. „Напоследък има интересна културна програма в България, не е вярно това, което понякога се опитват да ни втълпят, че сме в криза. В културно отношение не сме в криза. Тук наблюдавам, особено след 2000 г., че има много добра среда за творчество".

Вече от страна на изпълнителите, Спасов говори за това колко е важно музикантът да поддържа чувствителността си свежа и да отваря сетивата си - включително и към публиката.

Именно от посетителите в предните години той е взел идеята да ориентира тазгодишното издание на „Жълтите павета" към скандинавския джаз: „Идеите ми ги подсказва публиката, обикновено музиката се пожелава".

Освен върху северните влияния, фокусът тази година е и върху саксофона, един от най-изявените джаз инструменти. „Жълтите павета" се откриват утре с музиката на норвежеца Бендик Хофсет, саксофонист, певец, композитор и текстописец, когото Теодосий Спасов определя като гений.

„Когато слушаш Бендик, плуваш в музиката, преминаваш от джаз в поп, в други съвременни тенденции. Той носи своята музика, своята култура и наистина слушайки Бендик и гледайки го, ти се пренасяш там, в скандинавската мистика, в света, характерен за Севера".

Втората група в петъчната вечер е триото на шведа Нилс Берг - "Нилс Берг Синемаскоп". Формацията експериментира, свирейки заедно с предварително записани гост солисти, чийто изпълнения се прожектират на видеостена.

Така публиката наблюдава улични музиканти и самородни таланти от различни точки на света и същевременно слуша как триото на Нилс Берг допълва тяхното изпълнение, импровизира и го обогатява. Резултатът е едно доста необичайно концертно изживяване.

Втората фестивална вечер започва с триото на финландеца Сами Сипола, свирил в джаз, реге и прогресив рок групи и композирал музика за филми и театрални постановки. Сипола е водещ и на свое радиошоу, а музиката му е част от free посоката в джаза, отхвърляща обичайните структури и разбирания за жанра и предлагаща неочаквани решения.

„Сред гостите в изпълненията му понякога са рапъри или даже литератори, които четат стихотворения", обяснява Теодосий Спасов.

Четвъртото издание на "Жълтите павета" ще приключи с общия проект на саксофониста Гжех Пьотровски, норвежката певица Рут Майер и самия Теодосий Спасов. „Той е един от най-активните полски джаз музиканти, с много мощни продуцентски находки, създател на проекта World Orchestra, където и аз понякога се появявам като солист", казва Спасов за Пьотровски.

У нас полякът пристига със своя джаз квартет, включващ пианиста Марчин Василевски, едно от големите имена на лейбъла ECM Records в момента. „Свирим музика, която се простира от Осло до София, микс от нюанси от север на юг", обяснява Спасов. „Няма как щом има кавал да не прозвучи и нашата народна музика, но всичко влиза в джаз естетиката". Картината се допълва от вокалистката Рут Майер, владееща някои от най-екзотичните северняшки вокални техники и разполагаща с глас от 5 октави.

В двете фестивални вечери на „Жълтите павета" Теодосий Спасов отново ще наблюдава внимателно реакциите на публиката и ще се вслушва в мнението и желанията на посетителите - защото вече мисли и за бъдещето.

„След като завърши втората вечер на нашия фестивал, аз вече ще имам ясна представа какво следва догодина", уверен е музикантът. „Човек трябва внимателно да слуша, по този начин определя посоката си".

Oще: бендик хофсет  билети  вдъхновение  влияния  втълпяват  гжех пьотровски  джаз  джем сешъни  експериментално  жанр  жълтите павета  жълтите павета фестивал  инструменти  кавал  кавалджия  културна криза  музикант  нилс берг  ниша  павета  певица  програма  проект  публика  рут майер  саксофон  саксофонист  сами сипола  север  северняшки  скандинавия  скандинавски  скандинавски джаз  театър българска армия  теодосий спасов  трио  фестивал  чувствителност  явление 


Още от Live

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани