Морфичен резонанс на коледната поп-фолк одисея на Галена | webcafe.bg
Musiccafe

Морфичен резонанс на коледната поп-фолк одисея на Галена

големият лебовскиГолемият Лебовски
24.12.2015, 09:06 (обновена 02.01.2016, 12:25)
галин

Снимка: © YouTube.com

Лирически пулсации и ускорени темпоритми в песента на Галена, Цветелина Янева и Галин

Понякога песните функционират като отворен портал към сложната мултикултурна мозайка на нашето време и комуникират на своите слушатели важни кодове за осмислянето на света и тяхното място в него.

Сезонната етно-поп епопея на артистите Галена, Цветелина Янева и Галин "Коледа"* е пример за нюансирана и смислово натоварена, почти претоварена, творба.

Тя вибрира в жанровите конвенции на планетарния музикален канон и контекстуализира сложните социо-политико-културно-икономически параметри на празника.

Критическият разрез на лирическия масив в музикалния проект "Коледа" е пътешествие до дълбок извор от класически теми и архетипи.

Песента започва с маркиране на основния мотив за Коледата като машина на времето, която връща възрастните в тяхното тясно психологическо пространство на невинност и почуда, познато като детство. Експлицитно е зададена идеята, че реалността е победима и трансформацията е възможна, но в един конкретен темпорален прозорец.

Обичам всички как по Коледа,
от големи ставаме деца - по Коледа.

И трепва всяко детско сърчице
и чака своето подаръче.

Първият куплет завърша триумфално с апология на всемира и календарния повод, вдъхновили епичното изкривяване на безчет човешки лица в масови гримаси на щастие:

О, Коледа - обичам те!

Усмивки да греят в този миг,
светът е велик.

Следва припевът, който валидира и препотвърждава централното послание за детската невинност, изправена пред предизвикателствата на консуматорското общество и капиталистическия нагон:

Не искам подарък скъп и голям,
нещо ми дай и аз ще ти дам.
Да не виждам с очи, да не хващам с ръце.
Мъничко нещо, но от сърце.

Лирическият протагонист отхвърля финансово красиви изкушения и внушения, и предлага олд скуул бартер - ефимерна, нежна размяна на емоции и усещания. Размерът няма значение, важна е сърдечната мотивация.

Искам целувка в целофан,
кутийка за щастие - дай я насам.
Коледа е, Коледа е - харесва ми пак да се чувствам дете.

Тук римите включват неортодоксална и неочаквана алюзия - "целувка в целофан". Нематериално била материализирано чреч опаковането на целувката в целофан. Умалителното в "кутийка за щастие" е последвано от императивното и заповедническо „дай я насам". Този похват подчертава лирическия контраст, психологическото противоречие, толкова типично за жанра на песента и естетиката на артистите.

Обичам как рисуваш ми сърца,
с топли пръсти до сега.
О, Коледа - добре си ми дошла.


Тук срещаме възхвала на артистичните аспирации с романтичен привкус. Сърцата са рисувани, пръстите са топли, а Коледата е добре дошла. Куплетът продължава с тройна препратка. Климатична - снежинки, анатомична - устни, религиозно-митологична - бял ангел:

Снежинки се топят по-устните,
сякаш ангел бял целува ме.

Загатнатият смислов и стилистичен контраст придобива съвсем други измерения с включването на вокалиста Галин, символизиращ агресивното, примордиално мъжко начало:

Нападайте Снежанки, празнува ви се чух.
Три, две, едно, а Галин е вече тук.


Фалшива рима и отброяване - нещата стават сериозни. Драматичният лирически обрат бележи катапултирането на снежинките от коледен и климатичен в карнален контекст.

Икономическите инструменти отново излизат на сцената:

Парата, ако хвана - имаш си подаръци.
От мене за тебе, от мене за тебе.
С Галена - Цветелина, Коледата идва винаги на време, на време, на време.

Следващите послания преначертават досегашния идиличен, хармоничен пейзаж с имплементирането на важни символни насоки, мотивирани от природата на едно-поп културата, жаргонно редуцирана до звучната лексема чалга:

И Коледната песен ще я пеят от сърце,
и цялата година ще вдигате ръце.
И ако ви почерпя ще е още по-добре,
шейната е готова за нови светове.


Тук важно е движението по вертикалата - от сърцето към въздуха посредством образа на вдигнатите ръце. Жест - алюзия за молитва, но и за радост и за удовлетвореност. Ако това е пространственият континиуум, то веднага откриваме експлицитно зададен и времевия - цяла година. Вдигнатите ръце за молитва съвсем логично са свързани и с желанието на Аз-а за откриване на нови светове.

Черпенето присъства като изконен комуникационен ритуал, а шейната е в ролята на сезонен симулакрум за транспортно средство от друг клас - скъпо, бързо и силно разпознаваемо.

Куплетът продължава с препотвърждаване на значимостта на Коледа за качествената човешка организация, а централният персонаж възвестява своята готовност да се еманципира от обществените рамки и очаквания:

Още много ни остава - още хубави дни,
нека Коледата ни направи все по-добри.
И където има Коледа да бъдеш и ти.
По Коледните дни, Ко-Коледните дни.
Снежанки и джуджета са все около мен,
а градуса на партито ме прави откачен.

Заклинанието за откачането може да се тълкува като още едно проявление на бунтовния профил на образа, изправен срещу коледния конформизъм.

Стигаме до най-важната част от „Коледа", сърцето на песента:

Падне ли нощта - избухваме яко,
а на сутринта - баница и мляко.

Тук най-силно се усещат вътрешните пулсации и цялото музикално произведение, засилени от ускорените темпоритми - от „нощта" до "сутринта" и от "избухваме яко" до „баница и мляко". Толкова много сюжет в толкова малко думи.

Артисти като Галена, Цветелина Янева и Галин са виртуози в боравенето с ограничен езиков ресурс.

Минимализмът на словото подчертава яркостта и яснотата на посланията. В крайна сметка, когато ще се "избухва" най-вероятно ще е "яко". А какво се римува по-добре с "яко" от "мляко"?

Преди последният припев да ви раздели окончателно с тази мелодична коледна колаборация ще чуете още за ритуалното вдигане на ръце и заченатата в началото размяна - ти на мен, аз на теб:

Коледа - всичко вярваме в това,
че на този як ден, ще получиш ти подарък от мен.

Коледа - всички вдигаме ръце,
и под елхата търсим спомен,
аз от теб - ти от мен.

Тук за пореден път попадаме на думата „як", а мотивът за спомена и търсенето му се появява или като ново осмисляне на носталгията по детството, или като неприятен когнитивен резултат от „якото избухване".

*"Коледа" е песен от репертоара на цитираната в речта на Ахмед Доган Галена, близката до Делян Пеевски Цветелина Янева и господин Галин.

Песента на тройката е предпоставка за "якото избухване" на солиден електорален масив. Често тази екзалтация води до тежък национален махмурлук.

Oще: анализ на коледа  гален  галена  делян пеевски  коледа  коледни песни  музика  поп-фолк  поп-фолк хит  поп хит  празници  празничен хит  фолк музика  хит  цветелина янева 


Още от Ревю

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 26.08.2013, 15:38

1 hunde | 24.12.201519:15

Забавно е, но имам една малка забележка: 'императивен' и 'заповеднчески' не са ли абсолютни синоними? Получава се тавтология, според мен.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани