Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Криза за таксита в София (обновена)

Клиенти чакат с часове за автомобил, но без успех. Снимка: Getty Images
Клиенти чакат с часове за автомобил, но без успех.

Жители на София масово се оплакват от проблеми с намирането на такси. Проблемът е от няколко дни, продължава и през работната седмица. По-лошото е, че се очаква проблемите да продължат още месец.

Читатели разказват за неуспех в търсенето на автомобил както при позвъняване в кол центровете на таксиметровите компании, така и при търсене на такси чрез мобилни приложения.

Стига се до ситуацията в приложение да се предлага и допълнителна сума за кола, т.нар. "разширено търсене". Но дори човек да предложи 10 лева над разходите за самото пътуване, това не винаги дава резултат, оплака се наш читател, който в събота повече от 2 часа не е успял да поръча автомобил.

Търсенето на такси е проблемно още от петък, 15 декември. Клиенти разказват, че свързването с оператор е трудно. Дори да успеят да се свържат им се обяснява, че няма свободен автомобил.

В друг случай на клиентите се казва, че от компанията ще им изпратят съобщение или ще им се обадят, ако бъде намерен свободен автомобил. Вероятно това се прави, за да не търси през това време клиентът друга компания. Получихме информация за случаи, при които чак след 20 минути следва позвъняване с репликата "Не успяхме да ви намерим кола". Проблемът е продължил през почивните дни, налице е и през тази седмица.

Причината не е в липсата на таксиметрови автомобили. В момента в София има около 6000 таксита, което според някои компании е с 400 повече от 2016 г., пише 24 часа.

Очаква се трудностите с намиране на такси да продължат дори след празниците, обясниха пред Webcafe.bg представители на някои от големите превозвачи в София. Ситуацията била сходна и в края на миналия декември.

Вероятно намирането на такси ще бъде трудно не само около Коледа и Нова година, но и до големите именни дни през януари - Йордановден, Ивановден, Антоновден и Атанасовден. Т.е. поне до 18 януари.

Проблемът е в огромния брой заявки, обясняват от таксиметровите компании. Посочват, че това е нормално за този месец, а причините са няколко.

Първо, голям брой хора се отдават на пазаруване и за целта използват таксиметров транспорт. Второ, декември е традиционният месец на фирмените банкети. Това води до струпване на големи заявки не само в традиционния пиков час на движение, но и в часовете след него. Хората пътуват в почти идентични часове към подобни мероприятия и повечето от тях оставят личните си автомобили вкъщи, за да могат да консумират алкохол. Това води и до големи натоварвания за таксиметровите компании преди и след самите банкети.

Третият фактор се оказват цените на такситата, които често ги правят по-предпочитани от градския транспорт в София. За четирима души е по-изгодно да поръчат такси и да си поделят сметката, отколкото да плащат по няколко билета за метро, автобус и трамвай, особено ако се налага да комбинират няколко линии, за да стигнат до желаната дестинация. С таксито те не само си спестяват пари, но и време. Стига, разбира се, да има кой да отговори на заявката им за жълт автомобил.

Четвъртият фактор е времето навън. Преваляванията от дъжд и сняг тласкат към таксиметровите услуги дори хора, които обичайно ги отбягват.

Декември е и месецът, в който таксиметровите шофьори вадят разрешителни от Общината за следващата година и плащат 850 лв. патентен данък. Това също води до липса на коли - между 10 и 15 процента.

Не трябва да се пропуска и трафикът в София, който традиционно в дните преди празниците е по-натоварен. Таксиметров шофьор разказва, че той и някои негови колеги отбягват работата в пиковите часове около 17 и 19 ч., защото бързото достигане до адрес е невъзможно. Понякога клиентите се ядосват на забавянето, търсят друга компания и така се получава струпване на заявки за един и същ адрес. Първият печели, а другите са загубили време и гориво.

Именно поръчването на таксита от няколко компании едновременно представителите на бранша посочват като сериозен проблем. Така фирмите хабят ресурс, а клиентът се качва в първата кола, която е пристигнала. По този начин той е лишил няколко други потенциални клиенти от това също да могат да ползват таксиметрова услуга.

От таксиметровите компании препоръчват клиентите при възможност да използват алтернативните канали за заявка за автомобил, ако такива са достъпни - например мобилно приложение или заявка през сайта (особено за планирани пътувания). Причината е, че кол центровете са претоварени и търсенето на такси през тях може да бъде още по-трудно. През мобилните приложения може да се наблюдава също така коя е колата, която пристига към адреса, както и да се осъществи директен контакт със самия шофьор.

 

Най-четените