В кои случаи можем да върнем закупена стока | webcafe.bg
newscafe

В кои случаи можем да върнем закупена стока

Webcafe.bg 25.08.2015, 16:12 (обновена 25.08.2015, 16:33)
дрехи, блуза, блузи, дреха, закачалка, гардероб

Снимка: © Getty Images

Връщане на стока с аргумент, че не допада на потребителя, не е правилен размер или подходящ цвят и пр. не е предвидено в закона

Връщането на закупена стока е един от начините за удовлетворяване на рекламация в случай на дефект. Без проява на несъответствие потребителите могат да се откажат от сделката в срок от 14 дни, само ако са я сключили от разстояние. Това са възможностите за отказ от покупка, предвидени в Закона за защита на потребителите, който е хармонизиран с европейското законодателство в тази област.

Комисията за защита на потребителите (КЗП) напомня този факт в рамките на провежданата от Европейския съюз Информационна кампания за правата на потребителите. Една от хипотезите, в които потребителите могат да върнат на търговеца закупена стока, е при наличие на дефект, проявил се в рамките на законовия гаранционен срок (до две години от датата на покупката) или в периода на валидност на търговската гаранция, съгласно условията в нея.

След предявяването на рекламация пред търговеца, той следва да ремонтира безплатно за потребителя дефектната стока или да я замени с нова в срок от един месец. В случай, че не успее да стори едно от двете, следва да направи отбив от цената или да върне парите на клиента. До връщане на парите може да се стигне и в случаите, в които дадена стока в 2-годишния гаранционен срок отново прояви дефект, след като вече три пъти е била ремонтирана.

Връщане на стока с аргумент, че не допада на потребителя, не е правилен размер или подходящ цвят и пр. не е предвидено в закона, освен в случаите, когато сделката е сключена от разстояние или извън търговски обект. В тази хипотеза потребителят има право да претендира за разваляне на договора в рамките на 14 дни след доставката и връщане на парите.

Законодателят предвижда тази опция с презумпцията, че потребителят не е имал възможност да се запознае с реалните характеристики на стоките само по техни снимка или описание. Правото за връщане на стока, закупена от разстояние или извън търговски обект, обаче, е различно от правото за предявяване на рекламация във връзка с установен дефект, независимо от това дали стоката е придобита от традиционен магазин или от електронен такъв.

Връщането на закупена от традиционен магазин стока без дефект или след изтичане на 14-дневния срок при сделките от разстояние и извън търговски обект е въпрос единствено на добра търговска практика от страна на конкретния икономически оператор и не е нормативно уредено.

Oще: връщане  дефект  кзп  потребители  рекламация  стока 


Още от България

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.