Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как частният замък в с. Равадиново стана национален туристически обект

Николина Ангелкова ще присъства на награждаване на замъка Снимка: Фейсбук
Николина Ангелкова ще присъства на награждаване на замъка

Николина Ангелова: Хората наистина имат нужда да знаят къде какво могат да посетят. Регистърът на туристическите атракции, който преди месец обявихме и стартирахме също дава своя резултат. Само в рамките на един месец...

Водещ: Този, дето бяхте сложили онзи дворец Равадиново, за това ли...

Николина Ангелкова: Не, това не е при нас.

Водещ: Или това онова е 100-те туристически обекта?

Николина Ангелкова: Това са 100-те национални туристически обекта на Туристическия съюз. Аз говоря за регистъра на туристическите атракции, който ние създадохме.

Водещ: Там го няма този дворец, така ли?

Николина Ангелкова: Няма го. Ние създадохме този регистър в сътрудничество с всички общини.

06 октомври 2015, "Още от деня"

"Дворецът във Варадиново" е готически замък, частна инициатива на Георги Тумпалов. Намира се на 6 километра от Созопол и още от началото на строежа си е в центъра на медийното внимание - както заради смелостта и помпозността на идеята, така и заради личността на собственика си.

Тумпалов е атрактивна личност - за българските медии той е бивш полицай и митничар от Сандански, впоследствие сподвижник на Васил Илиев и агент от Първа частна милиция в Бургас. В западните сайтове обаче Тумпалов е " талантлив архитект и мечтател".

Кога и как бившият сребърен медалист от световно първенство по класическа борба е станал архитект не се уточнява.

И все пак замъкът от Равадиново „Влюбен във вятъра" някак е попаднал в регистъра на туристическите атракции на министър Ангелкова.

Единствената частна атракция с платен достъп сред 3-те страници църкви, музеи и параклиси в Созопол.

Нямаше да обърнем внимание без анонса на БТА, че "министърът на туризма Николина Ангелкова ще присъства утре в Созопол на церемонията по връчване на отличието от организацията European Best Destinations /"Най-добрите европейски дестинации"/ на Замъка "Влюбен във вятъра"."

Церемонията ще започне в 19.30 часа в Амфитеатъра на стария град в Созопол.  Българската атракция е класирана на четвърто място за най-красивите замъци в Европа и изпреварва конкуренти като замъка Уиндзор в Англия (11-о място), Шато Шамбор във Франция (осмо място), замъка Лихтенщайн в Австрия (16-о място) и др.

Как стават тези неща - новопостроен замък в полето да измести английски и френски замъци ще се попитате вие. Стават с онлайн гласуване в регистриран в Белгия паневропейски сайт, който предлага туристически услуги и има за фокус културния туризъм в Европа. Чист бизнес без претенции за историческа достоверност.

Сред другите фенове на готиката в Созопол, разбира се, е Божидар Димитров. Offnews.bg цитират директорът на Националния исторически музей да казва:

"Замъкът е от т. нар. западноевропейски тип. Сигурен съм, че редица „пазители" на културно-историческото наследство ще ревнат, че такъв тип западноевропейски замъци не е имало в българските земи. Но българските феодали също са имали замъци и близо 27 от тях са разкопани и частично експонирани, но те са от византийски тип. Куриозното е, че в Созопол през 1366 г. е започнал да се строи замък от западен тип."

Самият сайт, който дава наградата, нарича замъка "единственият нов замък в Европа", "сбъдната детска мечта на създателя си" и цитира награда на Българската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите в България.

През октомври миналата година, както казва и Ангелкова пред БНТ, замъкът се появи на корицата на книжката, на която туристите в България събират печати от 100-те национални туристически обекта.

Идеята на книжката "Опознай България" е да запознае гражданите с: "природни забележителности и феномени, исторически места и паметници, археологически и архитектурни резервати, музеи, манастири и други обекти, свързани с богатото културно-историческо наследство".

Обяснението на Българският туристически съюз тогава беше, че собственикът на атракциона е платил за реклама на втората страница, но по грешка снимката била сложена на челно място.

1800 книжки бяха отпечатани, преди грешката да провокира недоволство в социалните мрежи.

Версията на ръководството на замъка пак тогава беше съвсем друга - от туристическия съюз ги оферирали да се появят в брошурата.

В крайна сметка Българския туристически съюз бракува брошурите, а от замъка обявиха, че са жертва на завистливи конкуренти.

След визитата на Ангелкова в събота грешката спокойно може да стане вярна.

 

Най-четените