Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Игнатов: Държавата ще финансира и частните училища

Министърът на образованието Сергей Игнатов показва колко средства отделя сега държавата за образование Снимка: БГНЕС
Министърът на образованието Сергей Игнатов показва колко средства отделя сега държавата за образование

Частните училища и детски градина ще получат същата държана субсидия, каквато и държавните. Това най-вероятно ще бъде заложено в новия закон за училищното образование, чийто работен вариант беше обсъден с родителски и други организации.

Между 10 и 12 млн. лв. ще бъдат заделени от бюджета за това, заяви образователният министър Сергей  Игнатов. Според него децата в частните училища също са български деца и имат равни права с останалите. "Вече не живеем в общество, в което в частните училища да учат децата на богаташите. Богатите деца отдавна не учат в България. Учениците в частните училища пак ще плащат повече, тъй като цената на издръжката не се включва в стандарта за обучение", обясни Игнатов.

Към момента стандартът за издръжка на ученик е около 1300 лв., а частните училища са 145. В тях учат около 7500 ученици, заяви Милка Славчева, председател на сдружението на частните училища.  Таксите в частните училища и детски градини ще се запазят, но "значително ще намалеят, при положение че се получи за всяко дете издръжка от държавния бюджет", заяви Славчева. Тя обясни, че сумата ще се приспада автоматично от таксата.

В момента най-ниски са таксите в гимназиите, където са между 1900 и 2400 евро годишно.

В проектозакона за училищното образование, представен днес в МОН, се предлагат промени в структурата на образователната система.

Училищното образование ще представлява четири степенна структура с две основни степени на образование. Всяка от степените ще има два етапа, т.е. основно образование с начален и прогимназиален етап, който приключва в 7 клас.

Гимназиалният етап също ще бъде разделен на два етапа, като идеята е профилираната и професионалната подготовка да се осъществят във втория гимназиален етап - 11 и 12 клас.

Предлагат се и някои от държавните образователни стандарти да претърпят изменение във връзка с тази структура.

В проекта е заложено валидиране на знанията, придобити при неформално самостоятелно обучение, кредитна система на обучение, които ще бъдат развити в Закона за професионалното образование и обучение.

Нов стандарт е и т.нар. стандарт за включващо обучение. Той се отнася до учениците със специални образователни потребности, както и деца с изявени заложби и способности в науката, изкуството и спорта.

Обмисля се и сертифициране на знанията чрез удостоверения, които да се връчват при премината образователната степен. В проектозакона се предлага и например учениците в 9-ти клас да получават сертификат за дигитални знания и умения.

Остават задължителните държавни зрелостни изпити по два предмета. Единият изпит ще бъде задължителният по БЕЛ. Другият изпит е по предмет по избор на ученика.

От министерството обясниха, че ако ученикът е в профилирана паралелка, вторият изпит ще бъде по един от профилиращите предмети. Ако обаче учи в професионална гимназия, се обмисля оценката от държавния изпит по професионалния предмет да се счита вместо втора задължителна матура.

Предучилищното образование и подготовка ще започват не на 6 години, а на 5.

Трябва да гледаме на образованието не като на разход, а като на инвестиция. Децата ни не са разход, децата ни са инвестиция.

Това заявиха от Министерството на образованието, младежта и науката по време на кръглата маса, в която участваха медии, работни групи към министерствтоо и граждански организации.

 

Най-четените