Салафити или не, имамското дело май отива на пропадане | webcafe.bg
newscafe

Салафити или не, имамското дело май, май...

Webcafe.bg 10.10.2012, 12:10 (обновена 10.10.2012, 14:22)
Молитва

Снимка: © Getty Images

И това е нашата България

В момент, в който т.нар. имамско дело в Пазарджишкия съд върви накъм пропадане за обвинението за провокиране на религиозна омраза, а ДПС излезе с декларация срещу ислямофобията в парламента, някой се опитва да нагорещи духовете с пускане на стари видеа в YouTube и Vbox7, но с добавени към тях надписи: "България или Афганистан?" и "Това ли е моята България"?

Всъщност видеата, на брой 8, са публикувани на 23 август от потребителя YASAR EBU-LIBAS и показват чествания на мюсюлманския празник сред края на свещения за мюсюлманите празник Рамазан. Този, който е взел едно от тях и го е пуснал, нарочно е добавил и надписите.

Ромите на записите са облечени в бели галабии, те са само мъже - има и деца, и скандират "Няма друг бог освен Аллах и Мохамед е неговият пророк".

"Имамското дело" и твърденията за проповедници на радикален ислям и техни последователи у нас провокираха публицистична престрелка между политолога Огнян Минчев и антроположката Антонина Желязков от Центъра за изследване на малцинствата.

"... Според мен салафизмът е тоталитарна, антидемократична идеология, която може да бъде съставна част от убежденията на всеки гражданин, подобно на нацизма и сталинизма. Публичната проповед на салафизъм и нацизъм, още повече използването им като инструмент за лишаване на други хора от техните конституционни права не могат да бъдат допускани в една демократична държава, за която защитата на гражданските свободи е отговорност и задължение". Това написа Огнян Минчев във втората си публикация в "24 часа", озаглавена "Нашият потенциал на опитни зайчета май се поизчерпа".

И продължава:

"... Иначе всеки е свободен да харесва Родопите и българските мюсюлмани такива, каквито те са. Свободен е и да ги харесва такива, в каквито радикалните имами искат да ги превърнат. Ще настоявам на "нескромната си самооценка", че имам правото да остана свободомислещ човек, без да харесвам Родопите, в които се инфилтрира радикален ислямизъм. И не защото смятам, че родопчанки нямат право да носят шамии - и дори бурки. Всяка жена може да носи това, което й харесва. Ще остана свободомислещ човек, защото смятам, че завършилите уахабистки медресета имами нямат право ДА ЗАСТАВЯТ своите съгражданки да ходят забулени. Нямат право да заставят абитуриентите в родопските училища "доброволно" да се откажат от абитуриентската си вечер, защото тя е "грях". Нямат право да налагат репресивно средновековие в България от XXI век".

В статията си в "24 часа" "Изгубени в либерализма" Антонина Желязкова обрисува картина на несъстоялия се истински дебат за мултикултурализма у нас.

"... Но особено важно е да бъде изговорено какво се случва с българските мюсюлмани в днешния ден, в размирния отворен свят и при отсъствието на компетентни държавни политики. Същите хора подложиха на съмнение не потенциалните бъдещи решения на уважаемата съдия, а правомерността на действията на службите за сигурност, както и обвинението на прокуратурата, в което е трудно да се съзрат доказателства за престъпни деяния по НК.

Усъмниха се и в качеството на свидетелите (или неграмотни, или под прикритие), както и от възможен конфликт на интереси за част от тях. Упрекваните либерали и правозащитници са последователни в своите съмнения към действията на институциите от години не като самоцел, а за да предпазят обществото от грешки и от извършването на несправедливост към една голяма част от малцинствата в България. Впрочем ние всички също сме редови граждани и бихме искали да имаме силни и компетентни служби за сигурност, както и справедливи прокуратура и съд.

В нашето общество за съжаление никога не се проведе същински дебат за мултикултурализма, но именно учените, които защитават днес имамите, подлагаха през годините на внимателна критика злоупотребите с пресилена и предвзета политическа коректност, а също и огромните политически пробойни в прилагането на мултикултурализма (далеч преди отхвърлянето му от Тило Сарацин)..."

ДПС с декларация в парламента

ДПС осъди днес опитите за провокиране на ислямофобия с процеса в Пазарджик. В декларация, прочетена от депутата Тунчер Кърджалиев, от движението обявиха, че така се правят опити за подкопаване на религиозния мир в страната.

"Изразяваме дълбоката си загриженост от опита да бъде подкопан религиозният мир чрез преекспониране и тенденциозно отправени обвинения срещу български граждани, някои от които са официално назначени и високо поставени длъжностни лица - двама районни мюфтии, четирима имами и един ваизин, и по тази причина легитимни представители на мюсюлманското вероизповедание, второто по численост в България".

"Този акт създава усещане за дискредитиране на основополагащия конституционен принцип за разделение на държавата и религиите и създава напрежение на верска основа между българските граждани и обществена психоза, компрометираща мюсюлманската религия и институциите в страната", се казва още в декларацията.

Делото. Накъде

Обвиненията срещу 13-те имама, съдени в Пазарджик, са за налагането на антидемократична идеология и отричането на всичко, несъобразено с идеологията на салафизма. Другите обвинения са за ръководене и членуване в радикалната организация.

Делото беше отложено заради неявяване на адвоката Хари Харалампиев, който защитава ръководителя на групата Саид Мутлу и първите му помощници.

Саид Мутлу, имам от Сърница, е обвинен като ръководител на организацията у нас, за проповядване на радикален ислям - салафизъм, религиозна и расова омраза в джамиите в Сърница и Пазарджик, както и в кафене в Сърница.

Срещу районния мюфтия на Пазарджик Абдуллах Салих са повдигнати обвинения за проповядване на антидемократични ценности, религиозна и расова омраза, членуване в нерегистрирана организация. Срещу осъждания вече за проповядване на радикален ислям имам от Пазарджик Ахмед Ахмед са повдигнати същите обвинения.

Останалите 10 подсъдими са обвинени в членуване в незаконна фондация. За дейността си всички получавали заплати между 200 и 600 евро. Парите са идвали от Саудитска Арабия и са били предавани на ръководителя Мутлу.

След първите свидетелски показания обаче се появиха серизни пукнатини в обвинението, тъй като свидетели се отказаха от показанията си или дадоха различни от дадените в досъдебното производство.

Бранимир Змияров, секретар на джамийското настоятелство в ромската махала в Пазарджик, промени първоначалните си показания. В тях той е заявил, че единият от подсъдимите - Ахмед Ахмед, е проповядвал, че "ислямът ще завладее света" и, че е "правилната религия". Според него Ахмед е казал също и че целият свят ще стане ислямски, а всички, които не са мюсюлмани, ще горят в ада и само ислямската религия е правилна. В съда Змияров отрече да е говорил такива неща.

Другият разпитан - Иван Моллов, имам в джамията в ромската махала в Пазарджик, също не потвърди дадените показания в досъдебното производство.

Третият свидетел Светослав Манчев каза, че е нормално да бъде салафит и да изповядва тази част от исляма, че е чел лекции на обвиняемите Мутлу, Ахмед и Салих, в които е записано, че властта идва от Аллах, че жените трябва да се забулват в черни дрехи.

И на този свидетел бяха прочетени показанията от досъдебното производство заради противоречия. Там той е казал, че не приема държавата, не ходят на избори и спазва само религиозните закони, защото властта се дава от Аллах. Пред съда той също каза, че не владее добре български и не е разбрал под какво се е подписал.

Голяма част от изправените пред съда в Пазарджик по делото за радикалния ислям са служители на Главно мюфтийство.

Главното мюфтийство е подало няколко жалби за нерегламентирана религиозна дейност през последните 7-8 години, последната - отпреди четири месеца, съобщи наскоро пред bTV заместник-главният мюфтия Ведат Ахмед.

Той обаче е уверен, че имамите, обвинени в проповядване на религиозна омраза, не са направили нищо нередно.

Ролята на Главното мюфтийство е да проповядва ислямската религия сред мюсюлманите, така както е посочено в Корана и в традицията на пророка, каза Ведат Ахмед. Най-главната му функция е да изпълнява превантивна роля, като запознава хората в правилно тълкуване на ислямската религия, добави той.

Oще: youtube  дело  имами  ислям  пазарджик  салафити 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани