Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Костов, Борисов и таксите от "Южен поток"

Иван Костов: Таксата за транзит ще се определи от "Газпром", а те имат блокираща квота, те ще зададат и таксата за пренос и като размер... Снимка: БГНЕС
Иван Костов: Таксата за транзит ще се определи от "Газпром", а те имат блокираща квота, те ще зададат и таксата за пренос и като размер...

Лидерът на ДСБ и съпредседател на Синята коалиция Иван Костов заяви днес, че все още не е ясен размерът на инвестицията в газопровода "Южен поток", тъй като няма ОВОС и технически проект.

По bTV Костов коментира неяснотите около проекта, чието финално споразумение беше подписано на 9 ноември с топ новината, че цената на руския природен газ за България спада с 20% от 1 януари 2013 г. Тогава беше официално съобщено, че "общата индикативна строителна стойност на проекта е 3308.65 млн. евро, която ще подлежи на прецизиране и актуализиране с напредването на дейностите по по-нататъшното проектиране и ОВОС". Т.е., че най-вероятно тези 3.308 млрд. евро ще бъдат надхвърлени. С колко, не е ясно.

Но освен тази загадка, след фанфарните новини на 9 ноември не е ясно и какво става с таксите за транзит. Още преди подписването министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев съобщи, че България няма да даде и едно евро за строителството на тръбата, тъй като "Газпром" ще осигури първоначалните средства и кредити. За сметка на това обаче се отказваме от таксите за първите 15 години работа на газопровода, който е планиран да се пусне през 2015 г. - т.е. до 2030 г.

Предвид факта, че стойността на тръбата през българска територия ще се изплаща от таксите, следователно интересът на "Газпром" би бил те да са по-ниски, а цената на проекта по-висока.

В интервю пред "Файненшъл таймс" отпреди два дни премиерът Борисов казва, че таксите от транзит ще се използват за повишаване на пенсиите, а също да строи музеи и стадиони. От известната медия не са му задали по-уточняващи въпроси за парите, вероятно защото правителството има договор с FT, сключен това лято за популяризиране на България с цел инвестиране. Според клаузите на договора у нас ще се проведат и няколко конференции, организирани от  FT, за които това е реален бизнес.

Таксата за транзит ще се определи от "Газпром", а те имат блокираща квота, те ще зададат и таксата за пренос и като размер, посочи Костов. Според него интересът на Москва е колкото се може по-голям обем и по-малка такса. Бойко Борисов в момента абсолютно или не разбира, или по такъв безподобен начин мами обществото за таксите.

Това е мръсната диря, по която беше направен "Белене", няма ОВОС за него, няма технически проект, няма финансиране, не е ясно колко ще струва. Вижте как се повтарят същите елементи, каза Иван Костов. 

ЕС няма да остави това така, тъй като в този договор за "Южен поток" има и клауза, наложена от руската страна, а тя е само "Газпром" да доставя газ. ЕС има директива и тя трябва да се спазва. "Газпром" ще си плати скъпо това, което се опитва да направи в момента, смята Костов.

Най-важният въпрос е за цената на газа, а той е, че хората сами ще установят от сметките си от февруари дали Борисов е намалил цената на газа и с колко. Няма такова намаление на цената на газта, каквато получиха други страни като Полша, Чехия и Германия, а Русия получи абсолютен монопол на продажбата на газ в България, заяви Костов.

Това, според него, означава, че ако на наша територия се открие газ, ние няма да можем да го използваме, защото ще трябва да купуваме руски газ в определени количества. Костов е категоричен, че с новия договор за газ между България и Русия, е монополизиран българският пазар за следващите 10 години.

По данни на Европейската комисия, Русия задоволява около 35% от нуждите на ЕС за газ, а Европа заема 80% от руския газов износ.

Междувременно норвежката компания Statoil хвърли ръкавицата на "Газпром" в Европа, подписвайки договор за милиарди долари, в който цената на синьото гориво се отвързва от цената на петрола. 
Сделката с германската Wintershall (поделение на BASF) е за 10 години да се доставят 45 млрд. куб.м природен газ. По сегашните цени това се равнява на $17.4 млрд.

Цената на доставките обаче се обвързва със спотовия пазар на газ, а не предпочитаната от руснаците формула да се обвързва цената на синьото гориво с тази на петрола. Това е начинът, по който от години Москва смята цената за България и не желае да се отказва от тази формула, както и в сегашните договори. За доставките си за Германия обаче "Газпром" използва връзката със спотовия пазар.

Тагове: южен поток
 

Най-четените