Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Холивуд не харесва жените

"Гравитация" е един от касовите филми на 2013 г. с централен женски персонаж Снимка: Warner Bros
"Гравитация" е един от касовите филми на 2013 г. с централен женски персонаж
Холивуд не харесва жените Снимка: Warner Bros
Дженифър Лорънс е в главната роля в "Игрите на глада: Възпламеняване"

Живеем в мъжки свят. Поне доколкото говорим за живота на екрана. Според доклад на Щатския университет на Сан Диего в 100-те най-касови филма на 2013 г. доминира мъжкото. Само 15 процента от протагонистите, 29 на сто от основните персонажи и 30 на сто от тези с реплики са жени.

Изследването разглежда над 2300 герои във филмите от миналата година и липсата на женско присъствие - на екрана или "зад завесата" - не е преодоляна, твърди проф. Марта Лоузън, ръководител на проучването и изпълнителен директор на Центъра за изследване на жените в телевизията и киното към университета.

Филмовият свят не е реален

"Жените съставляват 52 процента от световното население и едва 15 процента от протагонистите в седмото изкуство - порази ме това значимо раздалечаване на филмовия свят от реалния", казва Лоузън.

За някои във филмовата индустрия може да изглежда сякаш филмите с водещо мъжко присъствие носят по-високи приходи. По-ранни изследвания на Лоузън обаче доказват, че когато бюджетите на филмите са изравнени, няма съществена разлика между бокс-офис успехите им или продажбите на DVD-та. Разликите в печалбите се дължат на разликите в размера на бюджета, не на пола, казва Лоузън, която е разгледала 7 000 филмови персонажа в 300 ленти от 2002 г. насам.

Факт е, че женските образи бяха в центъра на вниманието на най-скорошните касови филми -"Гравитация" със Сандра Бълок, "Игрите на глада: Възпламеняване" с Дженифър Лорънс и анимацията "Замръзналото кралство" с гласовете на Кристен Бел и Идина Мензел.

Финансово неравенство, а не полово

Само 13 от 100-те най-касови филма обаче включват равен брой основни мъжки и женски персонажи или имат повече герои от нежния пол. Според Лоузън част от причините, че филмовата индустрия не се е променила, се коренят в липсата на осъзнаване на този дисбаланс като проблем от гилдиите и студиата.

Освен това, хората не обръщат внимание на цифрите. През 2010 г., когато Катрин Бигълоу печели наградата на Академията за режисурата на филма The Hurt Locker, Лоузън заяви, че хората са започнали да виждат повече възможности за жените във филмите. Тя нарече това "Ефектът Бигълоу".

Наистина е лесно човек да се подведе от няколко добри примера, казва Лоузън. Според нея затова е важно да се следи броя на женските персонажи, за да се бъде дебатът основан върху реалностите.

 

Най-четените