Всеки втори деветокласник взима допълнителни часове | webcafe.bg
newscafe

Деветокласниците учат повече частно, отколкото в клас

Webcafe.bg , Таня Петрова, в. "Сега" 04.04.2011, 10:10 (обновена 04.04.2011, 16:27)
ученички

Снимка: © Getty Images

"Държави, в които часовете в училище заемат по-голяма част от бюджета на времето на учениците, се справят като цяло по-добре", е единият от изводите в изследването

54% от 15-годишните ученици у нас взимат допълнителни часове по някои от изучаваните в училище предмети.

38 % от тях имат индивидуални или групови уроци с външни учители, а близо 35% си доучват с помощта на преподаватели от училището в сипове и други училищни форми.

Процентът надхвърля 54, защото някои участват и в двете форми на допълнително обучение.

С тези допълнителни занимания българчетата се класират на челните места в Европа по време, заделяно за допълнително обучение, което не им пречи да имат едни от най-ниските резултати по четене, математика и природни науки.

Това показва последната публикация на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, под чиято егида се провежда най-мащабното международно изследване за знанията на 15-годишните PISA.

България до момента участва в три издания на PISA - през 2000, 2006 и 2009 г., като по последни данни страната ни е на последните места в Европа с близо 40% от децата под критичния праг на грамотност и в трите изследвани области.

Освен тестовете включените в представителните извадки хиляди ученици попълват и подробни въпросници. Такива попълват и директорите на училища.

В новото изследване на ОИСР са обработени въпросниците от 2006 г. за заделяното време за математика, четене и природни науки. Данните показват, че страната ни има проблем и със задължителната учебна програма, и с възможностите на децата за допълнителна подготовка.

Часовете по природни науки, математика и български език и литература в училищата са малко на фона на изучаваното в ЕС, показва статистиката. За трите предметни области у нас се падат на седмица 8.55 часа. За сравнение училищните часове в Швейцария за съответните предмети са средно 9.88 на седмица, 9 в Швеция, 10 в Португалия, 11.7 в Полша. Средно за ОИСР за природни науки, четене и математика в школата се заделят 10.58 часа.

Статистиката показва, че в областта на природните науки часовете в училище са по-близки до средното, отколкото по математика и български език и литература.

На фона на малкото занимания в училище българчетата заделят по 6 часа седмично средно за индивидуално учене на уроци и решаване на домашни по трите предмета, други 3.20 часа отиват по уроци. Така средната допълнителна подготовка на децата извън училище надхвърля тази в училище - 9.35 срещу 8.55 часа.

"Държави, в които часовете в училище заемат по-голяма част от бюджета на времето на учениците, се справят като цяло по-добре", е единият от изводите в изследването.

Вземането на индивидуални частни уроци не е запазена марка за България, въпреки че данните показват, че с най-добър ефект върху резултатите на децата са обученията в малки групи с външен учител. И у нас, и в други европейски държави участието в тези форми зависи от социалния статус.

У нас 32% от учениците с висок социален статус са заявили, че ходят на частни уроци, като има европейски държави с по-висок дял - Гърция (59%), Унгария (47.5). От данните излиза, че по-елитните форми на обучение у нас се изравняват като хорариум с допълнителната подготовка в училище през сипове и по-сериозният социален проблем е разликата в заделените часове в училищата и индивидуалната подготовка на децата вкъщи.

Излиза, че децата с повече възможности у нас учат в училища с повече часове по природни науки, български и математика и общите им седмични занимания - и в училище, и на уроци, и вкъщи, надхвърлят с 5 часа тези на децата от най-ниските социални групи.

Разликата в общия бюджет на времето на учениците от населени места с под 100 000 души и големите не е толкова голяма - 1.6 часа.

www.segabg.com

Oще: математика  подготовка  природни науки  уроци  училище  четене 


Още от Newscafe

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 15.11.2010, 13:01

2 Alexy | 04.04.201119:41

Това е защото направиха 8 клас езиков, т.е. учи се предимно чужд език, и само малко математика и български колкото да не заспят. А децата, които след седми клас са си скъсали г...а за кандидатски изпити, считат 8 клас като един вид почивка. Учат си там езика и хич не си дават зор. Да ама в 9 клас като почнат всички предмети и то на високи обороти им се вижда нанагорно и нещастните родители си обръщат джобовете с хастара нагоре за частни уроци...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.03.2011, 16:53

1 My Majesty | 04.04.201112:30

На никого не му стиска да направи реална реформа в образованието - нито в средното, нито във висшето. Реформата означава да развалиш рахатлъка и далаверите на много хора. И да дадеш възможност на едно народонаселение да се превърне в нация- нашите управляваще такава грешка няма да допуснат, щото умни и можещи хора на тях не им трябват, умният човек не би търпял отношението, което те показват към нас. Вече 20 години. Чуди се
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани